به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۲۴۱۶۲۸

کره شمالی به دنبال منابع درآمدی جدید

کره شمالی به دنبال منابع درآمدی جدید
گروه بین الملل: تحریم‌های ترکیب شده با بحران‌های اقتصادی در جهان یک ضربه دو چندان بر پیکره کره شمالی است. در ژاپن، این نگرانی وجود دارد که یک روزنامه حامی پیونگ یانگ که در توکیو منتشر می‌شود، یک ابزار درآمدی برای خزانه دولت کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی ایجاد کرده باشد." شبکه خبری دویچه وله در گزارشی نوشت: چوسون ایلبو با اخبار روزانه و رویدادهایی از کره شمالی روزنامه‌ای است مردمی برای ۱۵۰ هزار تبعه کره شمالی ساکن ژاپن که هنوز به دولت پیونگ یانگ وفادار هستند.بسیاری از این افرادی اعضای انجمن اتباع کره شمالی ساکن در ژاپن به نام "چوسن سورن" هستند که از طریق این سازمان برای حزب حاکم کارگر کره شمالی پول می‌فرستند و منبعی مالی برای آن به حساب می‌روند.در اکتبر بود که این روزنامه یک سرویس آبونمان را به ارزش ۱۵ یورو (۱۷ دلار) در ماه برای دسترسی به مطالب خود ایجاد کرد."چو کوآن-ایک"، سردبیر این روزنامه مستقر در توکیو می گوید: وبسایت روزنامه یک اشتراک برای دسترسی به مطالب ایجاد کرده چون منابع خود را از دست می‌دهد.او می گوید: اشتراک روزنامه اقدامی پنهانی نیست. همه روزنامه های سراسر جهان در حال حاضر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. سرمایه گذاری‌ها و تبلیغات هم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.سردبیر این روزنامه برای توجیه این اشتراک بدون اعلام اینکه تعداد مشترکان چقدر است، می‌گوید: روزنامه در دست طراحی مجدد است و بخش‌های معروف آن را داریم بهبود می‌بخشیم. روزنامه ۴۰ کارمند دارد.تحلیلگران کره شمالی در ژاپن می‌گویند که رژیم پیونگ یانگ در حال پیگیری تمامی منابع مالی برای تامین پول بیشتر برای توسعه کره شمالی گرفتار اقتصاد ضعیف در میان بحران های جهانی اقتصاد است که در نتیجه کروناویروس و تحریم‌های بین المللی بدتر هم شده است.
توشیمیتسو شیگمورا، استاد دانشگاه واسدا در توکیو و نویسنده کتاب‌های متعدد درباره خاندان حاکم کیم در کره شمالی می‌گوید: پیونگ یانگ به سمت اتباع خود خارج از کشور متمایل شده تا آنها برایش پول بیشتری بفرستند.اقتصاد کره شمالی به دلیل اعمال یکسری تحریم‌های وضع شده از سوی سازمان ملل از ۲۰۰۶، زمان انجام نخستین آزمایش تسلیحات اتمی، به شدت بیمار و ضعیف است.
این تحریم‌ها شامل محدودیت واردات نفتی، ممنوعیت صادرات منابع معدنی، ذغال سنگ، پارچه و منسوجات و غذاهای دریایی و همچنین محدودیت دسترسی نهادهای مالی به سیستم‌های بانکداری بین المللی می‌شود.دیگر منابع درآمدی کره شمالی نیز هدف تحریم‌ها قرار گرفته است. اینها شامل استقرار نیروهای کار در خارج از کشور، در چین و روسیه، برای کسب درآمد و ارسال پول برای کره شمالی است. گزارش‌های مکرری وجود دارد که کره شمالی مواد مخدر صنعتی و اقلام تقلبی را برای فروش در خارج کشور قاچاق می‌کند.با بسته شدن این راه‌ها به وسیله جامعه بین الملل، کره شمالی حالا به دنبال به حداکثر رساندن درآمد خود از تمامی منابع از جمله اتباع خود ساکن در ژاپن است.
توشیمیتسو شیگمورا، استاد دانشگاه واسدا در توکیو ادامه می‌دهد: از آنها خواسته می‌شود تا پول بیشتری بفرستند، اما این کار قدری دشوار است چون تحریم‌های بین المللی مانع از این کار می شود به همین دلیل، این پول از طریق چین یا دیگر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا ارسال می‌شود. همچنین گزارش شده که یک چالش قدرت در داخل انجمن چوسن سورن به وجود آمده که بر توانایی این سازمان در جمع آوری پول برای پیونگ یانگ تاثیر گذاشته است.به گفته تحلیلگران، این پولی که به کره شمالی فرستاده می‌شود برای توسعه تسلیحات اتمی این رژیم و موشک‌های بالستیک دور برد است که کیم جونگ اون مدعی است برای دفاع از کشور در مقابل تهاجم آمریکا ضرورت دارد.
شیگمورا، استاد دانشگاه واسدا در توکیو ادامه می‌دهد: همچنین در ماه‌های اخیر مسائلی ذکر شده که کیم جونگ اون در حال تاکید بیشتر بر توسعه و تحول اقتصاد داخلی است چون فهمیده که باید به مردم این احساس را القا کند که زندگیشان، رضایت بخش است.در بین قدرتمندان پیونگ یانگ این نگرانی وجود دارد که اگر کمبود مواد غذایی در ماه‌های منتهی به زمستان مشهود شود و اگر معیارها و استانداردهای زندگی همچنان با این روند سقوط کند، ناآرامی می‌تواند به مخالفتی منجر شود که تهدیدی است برای بقای رژیم این کشور.
یکی از نگرانی‌های کیم جونگ اون، جمعیت نخبگان در کره شمالی است که زندگی به نسبت خوبی در پایتخت دارند و از تفریحاتی چون غذا خوردن در رستوران‌ها و خرید در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها بهره می‌برند که اکنون با کمبود تامین مایحتاج کالاهای خارجی روبرو شده‌ است.اگر این نخبگان احساس کنند که اوضاع به گونه ای رو به وخامت می‌گذارد که زندگی لوکس و آنچنانی آنها در معرض خطر است، ممکن است با ایده به چالش کشیدن رهبری کنونی روی خوش نشان دهند.
شیگمورا می‌گوید:‌ کیم جونگ اون برای تضمین عدم رویداد چنین مساله‌ای روی هر نوع منبع درآمدی نظر دارد و همین مساله می‌تواند توجیهی بر ایجاد آبمونمان برای این روزنامه مستقر در توکیو باشد. همچنین در پی شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰، وعده توافق برای کاستن و رفع تحریم‌ها رنگ باخته است. کیم جونگ اون به هر ریسمانی برای کمک به خودش چنگ می‌زند.

 
برچسب ها: کره شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها