به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۲۴۱۷۳۶
به دلیل برنامه‌های غلط برای مبارزه با کرونا؛

۱۰۰ ٪ تالارهای پذیرایی ورشکست و نابود شدند

۱۰۰ ٪ تالارهای پذیرایی ورشکست و نابود شدند
گروه اقتصادی: نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت که تالارهای پذیرایی بیشترین ضربه را از شیوع بیماری کرونا خورده و عملا ورشکسته و نابود شدند.
خسرو ابراهیمی‌نیا، افزود: صاحبان این مشاغل در حالی شاهد فعالیت سایر مشاغل و حضور مشتریان‌شان در سفره‌خانه‌ها رستوران‌ها و... هستند، باید عوارض تابلو، بیمه و... را پرداخت کنند.با این شرایط اکنون صد درصد تالارهای پذیرایی تعطیل و ورشکسته شده‌اند. این در حالی است که برخلاف برخی مشاغل مانند واحدهای خرده‌فروشی موادغذایی، صاحبان تالارهای پذیرایی سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی کسب وکار خود متحمل شده و راه‌اندازی این شغل نیازمند تاسیسات خاص از آشپزخانه گرفته تا فضای بسیار بزرگ در کلانشهر تهران با قیمت‌های نجومی زمین و ملک است و به‌سادگی امکان تغییر کاربری ندارند با وجود این اکنون اینگونه مشاغل از بین رفته و در موارد محدودی تغییر کاربری داده‌اند.
ابراهیمی‌نیا، ادامه داد: شیوع کرونا با وجود تعطیلی تالارهای پذیرایی گواهی براین مدعاست که امکان فعالیت اینگونه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته است چرا که اکنون با گذشت۱۰‌ماه از تعطیلی این تالارها شاهد گسترش شیوع کرونا هستیم و به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری برای تعطیلی اینگونه مشاغل عجولانه بوده است. شهر تهران نیازمند مراسمی مانند ختم، ولیمه، عروسی و... است که در آن افراد زیادی حضور دارند اما اکنون با تعطیلی تالارهای پذیرایی برگزاری اینگونه مراسم به دفاتر ازدواج، سفره‌خانه، رستوران‌ها و سایر مراکز پذیرایی با فضای بسیار کم و سرویس‌های بهداشتی محدود منتقل شده که عملا خود موجب گسترش شیوع موج کرونا می‌شود. این امکان وجود داشت تا مثلا تالار پذیرایی با ۳۰۰نفر گنجایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از ۵۰نفر پذیرایی کند اما با تصمیمات غلط عملا مردم را راهی مراکزی با فضای کوچک‌تر و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری برای برگزاری برخی مراسم کردند.
وی بیان كرد: در شهر تهران حدود ۱۰۰۰ واحد صنفی تالار پذیرایی وجود دارد که با درنظر گرفتن امکاناتی مانند آشپزخانه، تعداد نسبتا بالای نیروی کار و هزینه بالای ساخت یا اجاره محل کسب خود در متراژ بالا (متراژ کوچک‌ترین تالارهای پذیرایی حدود هزار متر آن هم در کلانشهر تهران با قیمت‌های بالای ملک و ساختمان) و... چندین ‌میلیارد تومان برای راه‌اندازی این کسب‌وکار هزینه کرده‌اند و اکنون کسب‌وکارشان از بین رفته و این فعالان صنفی از حداقل ۱.۵ تا بیش از ۱۰میلیارد تومان متضرر و کسب‌وکار اغلب آنها نابود شده است. علاوه برآن هزاران کارگر بیکار و رها شده و بسیاری از مشاغل جانبی مرتبط با تالارهای پذیرایی مانند گل‌آرایی، تزیین سفره‌های عقد، تامین اقلام مورد نیاز برای برگزاری مراسم ختم، ولیمه و... در حال از بین رفتن هستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها