به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۲۴۱۷۴
کدام يک از فيلم​ها به جشنوراه فجر امسال مي​رسند؟

ماراتن فیلم‌ها در فرصت باقي​مانده تا فجر

گروه فرهنگ وهنر: یک ماه به 20 دی ماه و آخرین فرصت ارایه‌ی نسخه‌ی نهایی فیلم‌ها به سی‌ودومین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر باقی است.
ماراتن فیلم‌ها در فرصت باقي​مانده تا فجر
 دبیر جشنواره فیلم فجر به تازگی در پاسخ به اینکه آیا برای تحویل نسخه نهایی فیلم‌ها در موعد مقرر قانون برای همه رعایت می‌شود؟ اظهار کرد: «قانون، قانون است و همه باید رعایت کنند اما استثناء هم وجود دارد. » هر ساله در ماههای باقی‌مانده به برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر، فیلم‌های مختلفی مقابل دوربین قرار می‌گیرند و به قولی ماراتن فیلم‌سازان برای رساندن فیلم‌هایشان به این رویداد هنری آغاز می‌شود، اما امسال علاوه بر فیلم‌هایی که این روزها مراحل مختلف فیلمبرداری را می‌گذرانند، جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو با حجم فیلم‌هایی روبروست که از سال قبل تولید شده‌اند و آماده نمایش هستند و همچنین فیلم‌هایی که از سال قبل‌تر باقی مانده‌اند و به نمایش درنیامدند. با توجه به فرصت باقی‌مانده 20 دی ماه برای ارایه نسخه‌ی نهایی فیلم‌ها، ‌مروری بر فیلم‌هایی که در مرحله فیلمبرداری هستند،​داريم:

«سایه روشن»
فیلمبرداری جدیدترین فیلم فرزاد موتمن که گفته می‌شود حال و هوایی شبیه به «شب‌های روشن» دارد، حدود یک هفته دیگر به پایان می‌رسد و تدوین همزمان آن توسط ژیلا ایپکچی انجام می‌شود. تهیه‌کننده «سایه روشن» سیدجمال ساداتیان است و محمدرضا فروتن و شقایق فراهانی در آن ایفای نقش کرده‌اند. موتمن با قطعیت از آماده شدن این فیلم برای حضور در جشنواره خبر داده است.

«ما همه گناهکاریم»
ابن فیلم به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری و کارگردانی حامد امرایی در مراحل پایانی فیلمبرداری است و حسن حسندوست تدوین آن را آغاز کرده است. در «ما همه گناهکاریم» که علی اکبری اعلام کرده به موقع به جشنواره فجر می‌رسد، حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی حضور دارند.

«دربست آزادی»
فیلمبرداری «دربست آزادی» مهرشاد کارخانی 18 آذرماه به پایان رسید. در این فیلم علاوه بر سروش صحت، رضا ناجی و سحر قریشی، امید علومی و حسام شجاعی هم حضور دارند و دختر علی پروین هم اولین نقش جدی خود را تجربه کرده است. دربست آزادی» توسط فرامرز هوتهم در حال تدوین است، اما کارخانی به طور دقیق نمی‌تواند اعلام کند که تا چه زمانی فیلمش آماده خواهد شد. او که معتقد است قوانین جشنواره، از جمله زمان مشخص شده برای تحویل فیلم‌ها، هیچ‌گاه رسمیت نداشته، در تلاش است تا در اولین فرصت نسخه کامل «دربست آزادی» را به هیات انتخاب برساند.

«اشباح»
داریوش مهرجویی که با دیر تکمیل شدن گروه بازیگرانش، فیلمبرداری «اشباح» را نسبتا دیر آغاز کرد، به دلیل درگذشت خواهرش، ژیلا مهرجویی، فیلمبرداری فیلم خود را چند روزی متوقف کرد و از اواخر هفته گذشته آن را از سرگرفته است. در این فیلم بازیگرانی هم‌چون مهتاب کرامتی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی‌نیا، هنگامه حمیدزاده و امیرعلی دانایی حضور دارند. این فیلم به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری است و پیش‌بینی می‌شود به جشنواره‌ی فیلم فجر برسد.

«معراجی‌ها»
مسعود ده‌نمکی بیش از 75 درصد فیلمبرداری «معراجی‌ها» را به پایان رسانده و بخش‌های باقیمانده آن در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری می‌شوند. تدوین و موسیقی این فیلم در حال انجام است و ده‌نمکی ابراز امیدواری می‌کند که نسخه سینمایی «معراجی‌ها» به جشنواره برسد. در این فیلم بیش از 40 بازیگر حضور دارند که به اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا،‌ سید جواد هاشمی،‌ مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ شاهی و برزو ارجمند می‌توان اشاره کرد.

«بیگانه»
بهرام توکلی که این روزها «آسمان زرد کم عمق» را بر پرده سینماها دارد،‌ مشغول فیلمبرداری «بیگانه» است. در این فیلم که تلاش می‌شود به جشنواره فیلم فجر برسد،‌ پانته‌آ بهرام،‌ مهناز افشار و امیر جعفری حضور دارند.

«آرایش غلیظ»
جدیدترین فیلم حمید نعمت‌الله تازه در آغاز راه فیلمبرداری است و با توجه به سابقه‌ی کارگرانش که فیلم شاخصی چون «بوتیک» را ساخته است،شاید جزو استثناءها باشد که بتواند تا آخرین روزها فرصتی برای اکران در جشنواره‌ی فیلم فجر برایش بوجود بیاید. حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، علی عمرانی و هومن برق نورد از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

«فرشته‌ها با هم می‌آیند»
حامد محمدی، نویسنده فیلم «حوض نقاشی» مدتی است اولین فیلم خود را به تهیه‌کنندگی پدرش،‌ منوچهر محمدی، کلید زده و هم‌چنان مشغول فیلمبرداری است. این فیلم که سازندگانش اظهار امیدواری می‌کنند به موقع آماده شود، به طور همزمان توسط میثم موئینی تدوین می‌شود. در این فیلم جواد عزتی،‌ نازنین بیاتی، رضا ناجی و بهاره ریاحی بازیگران اصلی هستند.

«لامپ 100»
سعید آقاخانی که ابتدا فیلمش «هیولا» نام داشت، هم‌چنان مشغول فیلمبرداری است. محسن محسنی‌نسب (تهیه‌کننده) تاکید بسیار دارد که این فیلم حتما در جشنواره امسال نمایش داده خواهد شد چرا که در قرارداد تمام عوامل، قید شده است که باید فیلم را به موقع به جشنواره برسانند. در این فیلم علاوه بر سعید آقاخانی، محسن تابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی، حمید لولایی، جمال اجلالی و مهرداد صدیقیان ایفای نقش می‌کنند.

«آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند»
فیلمبرداری «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» که پیش از این «دردسر عاشقی» نام داشت هنوز به پایان نرسیده است ولی حسن دادخواه‌ (تهیه‌کننده) و قربان محمدپور (کارگردان) تلاش می‌کنند فیلم را به جشنواره برسانند. در این فیلم که به موضوع ازدواج موقت می‌پردازد،‌ محمدرضا شریفی‌نیا، فاطمه گودرزی، فرزاد حسنی، ‌سحر قریشی و ...بازی می‌کنند.

«خانه‌ای کنار ابرها»
اولین فیلم بلند سینمایی سیدجلال دهقانی اشکذری که چند روز قبل ابراهیم حاتمی‌کیا هم به پشت صحنه آن رفت،‌در مرحله فیلمبرداری است و مشخص نیست برای جشنواره آماده خواهد شد یا خیر. در این فیلم که قصه‌ای متفاوت از سال‌های دهه 60 را روایت می‌کند،‌ هدایت هاشمی، حامید کمیلی، آفرین عبیسی و نگار عابدی بازیگران اصلی هستند.

«ازدواج سعید و لیلا»
پروژه جدید رضا رخشان و سعید سلطانی از جمله فیلم‌هایی است که تا پیش از این گفته می‌شد در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد، اما این فیلم هنوز به مرحله فیلمبرداری نرسیده و سازندگان به دنبال انتخاب بازیگر مناسب هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد تا زمان کمی که به آغاز جشنواره باقی‌ مانده حضور «ازدواج سعید و لیلا» در جشنواره سی‌و‌دوم فجر منتفی است.

 به جز فیلم‌هایی که نام برده شدند،‌ فیلم‌های دیگری هم هستند که متقاضی حضور در جشنواره‌اند و فیلمبرداری برخی از آن‌ها به تازگی تمام شده است. سازندگان این فیلم‌ها تلاش می‌کنند با طی کردن و به پایان بردن هرچه سریع‌تر مراحل فنی، آثار خود را برای تحویل به موقع به دفتر جشنواره آماده کنند.

«آذر، شهدخت، پرویز‌ و دیگران»
بهروز افخمی فیلمبرداری آخرین فیلم خود را چند روز قبل تمام کرد. تدوین این فیلم که گوهر خیراندیش، مهدی فخیم‌زاده،‌ رامبد جوان،‌ امیرعلی دانایی و ... در آن حضور دارند،‌ توسط آیدین افخمی و زیر نظر خود بهروز افخمی در حال انجام است. این فیلم طبق اعلام سازندگانش احتمالا در موعد مقرر به جشنواره می‌رسد.

«پایان خدمت»
فیلمبرداری « پایان‌خدمت» به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی و به کارگردانی حمید زرگرنژاد به تازگی تمام شده و در مرحله تدوین قرار دارد در این فیلم که تهیه‌کننده‌اش گفته آن را به جشنواره فجر می‌رسانند،‌ بازیگرانی چون سعید راد، جمشید مشایخی ، امیر جدیدی ، هدی زین العابدین ، علی اوسیوند، محمد فیلی و رامین راستا به ایفای نقش می‌پردازند.

«ارسال آگهی تسلیت»
نخستین اثر بلند ابراهیم ابراهیمیان در مراحل فنی است و تهیه‌کننده آن اعلام کرده است، با توجه به اینکه باید تا پایان دی‌ماه فیلم برای تحویل به دفتر جشنواره آماده شود، «ارسال آگهی تسلیت» قطعا به جشنواره فجر می‌رسد. صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، خسرو بامداد، رابعه مدنی، نقی سیف جمالی و سورن مناچکانیان بازیگران «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» هستند.

«ناخواسته»
اولین فیلم سینمایی برزو نیک‌نژاد، در حال آماده سازی برای رسیدن به جشنواره است و فیلمبرداری آن هم به تازگی تمام شده است. مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سیدزاده، و همچنین ستاره اسکندری،فرهاد قائمیان و همایون ارشادی بازیگران این فیلم هستند.

«ساکن طبقه وسط»
اولین فیلم سینمایی شهاب حسینی در مقام کارگردان تقریبا مراحل پایانی آماده‌سازی فنی خود را سپری می‌کند و احتمالا در زمان مقرر به دفتر جشنواره تحویل داده خواهد شد. در این فیلم که یک طنز فلسفی است علاوه بر شهاب حسینی،‌ حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رئیسی، فرید سمواتی و حسین محجوب در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

«عصبانی نیستم»
فیلمبرداری دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان حدود یک ماه قبل به پایان رسیده و اکنون در مرحله فنی است. در «عصبانی نیستم» که داستان دو جوان به نام‌های نوید و ستاره است که در تهران زندگی می کنند، باران کوثری، نوید محمدزاده، رضا بهبودی، میثاق زارع، میلاد رحیمی، بهرام افشاری و ....به عنوان بازیگر حضور دارند. درمیشیان اعلام کرده است که این فیلم قطعا در زمان مقرر به جشنواره فیلم فجر می‌رسد.

«50 قدم آخر»
فیلمبرداری آخرین ساخته کیومرث پوراحمد چند روز قبل تمام شد و تدوین و آهنگسازی آن برای رساندن فیلم به جشنواره به طور همزمان انجام می‌شود. در این فیلم که طناز طباطبایی و باباک حمیدیان حضور دارند‌، واروژ کریم مسیحی تدوین و فردین خلعتبری آهنگسازی آن را برعهده دارند.

«مردن به وقت شهریور»
جدیدترین ساخته هاتف علیمردانی پس از«به خاطر پونه» در مراحل پایانی فنی است و در موعد مقرر به جشنواره خواهد رسید. در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی، نوید نایلی مقدم، نازنین بیاتی، ترلان پروانه ایفای نقش‌ کرده‌اند.

«کلاشینکف»
سعید سهیلی کارگردان فیلم «کلاشینکف» که فیلمبرداری آن را به پایان رسانده است، با قاطعیت اعلام کرده که فیلم به جشنواره می‌رسد. این فیلم هم‌اکنون در مرحله تدوین است و ساخت موسیقی آن هم به زودی آغاز می‌شود.


البته فیلم‌های دیگری هم هستند که از مدت‌ها قبل وارد مرحله فنی شده به زودی آماده می‌شوند. حتی برخی از آن‌ها تقریبا تکمیل شده و طبق اعلام دبیر جشنواره تاکنون 20 فیلم هم توسط هیات انتخاب بازبینی شده‌اند، از جمله فیلم‌های آماده شده یا در مرحله نهایی آماده شدن می‌توان اشاره کرد به: «رستاخیز» احمدرضا درویش، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده، «چهارباندی» محمدجعفر باقری‌نیا، ،«ملبورن» نیما جاویدی، «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا،‌ «مهمان داریم» محمد مهدی عسگرپور، «تمشک» سامان سالور،‌ «برف» مهدی رحمانی،‌ «به تهران خوش آمدید» رضا سبحانی،‌ «فصل فراموشی فریبا» عباس رافعی، «رد کارپت» رضا عطاران، «بلوک 9خروجی2» علیرضا امینی، «امروز» سید رضا میرکریمی، «خواب‌زده‌ها» فریدون جیرانی،‌ «نقش نگار» علی عطشانی، «طبقه حساس» کمال تبریزی،‌ «سیاه سفید» احسان عبدی‌پور،‌ «متروپل» مسعود کیمیایی،‌ «شیار 143» نرگس آبیار، ،‌ «اسب‌ها هم‌چنان می‌تازند» حسن نجفی،‌ «سربازها ایستاده می‌میرند» شهرام مسلخی، «بربال‌های خیال» فرهاد مهرانفر،‌«زندگی جای دیگری است» منوچهر هادی، «خط ویژه» مصطفی کیایی، «وام عسل» مهدی گلستانی،‌ «‌دو ساعت بعد،‌ مهرآباد» علیرضا فرید،‌ «دلتنگی‌های عاشقانه» رضا اعظمیان و ...

رضا داد چندی قبل در پاسخ به اینکه آخرین فرصت را برای ارایه نسخه‌ی فیلم‌ها 20 دی ماه در نظر گرفتید، برای هیچ فیلمی استثناء قائل نخواهید شد (با توجه به سابقه کارگردانش) گفت:«تلاش ما این است که بر اساس واقعیت‌ها، هیات انتخاب با آثار برخورد کند و به فیلم‌ها اعلام کرده‌ایم که با توجه به زمانی که برای تبدیل نسخه‌ها به فرمت دیجیتال مورد نیاز است، لازم است که تا 20 دی نسخه نهایی را به ما بدهند، برهمین اساس ما اگر بازبینی هیات انتخاب را به گونه‌ای سامان بدهیم که تا پایان آذر و اوایل دی تمام شود خود بخود فرصت 20 روزه‌ای وجود دارد که اگر فیلم‌ها هنوز تکمیل هم نشده باشد، در این فاصله می‌تواند کامل شود و به‌هر حال ما تا نیمه دی می‌توانیم یک ارزیابی دقیق برای زمان آماده شدن فیلم برای تبدیل به نسخه دیجیتال داشته باشیم و برهمین اساس اسامی فیلم‌ها را اعلام کنیم و البته‌ تا آماده شدن جدول هم برای خارج کردن فیلم‌هایی که نرسیده‌اند زمان داریم.» دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر همچنین در پاسخ به این سوال که امسال کارگردان‌های شاخصی در جشنواره فیلم دارند، این روند کار شما و داورانتان را سخت خواهد کرد،قصد ندارید تهمیدی بی‌اندیشید؟ پاسخ داد: «من از این تجربه امسال که همانگونه که شما هم اشاره کردید تجربه سختی است خوشحالم و امیدوارم که این تجربه به اعتلای سینمای ایران منجر شود. سالهای سخت داوری سالهای پربار سینمای ایران است و این را برای سینمای ایران باید به فال نیک گرفت. ما نگران داوری فیلم‌ها و مقایسه آنها با همدیگر نیستیم چون به هر حال همه آنها در ساختار سینمای داستانی هستند و قابل مقایسه و رقابت هستند. این حق همه فیلم‌هاست که از ظرفیت‌های جشنواره استفاده کنند و یا به اقتضای شرایط فیلمشان پیشنهاد ویژه‌ای برای فیلمشان داشته باشند.اگر منظورتان این است که ما مثلا این فیلم را وارد رقابت نکنیم که باید توجه کنیم ما حقی برای اینکه درباره فیلمی چنین تصمیمی بخواهیم بگیریم نداریم و این جزو حقوق خود فیلمسازان است. ما در چهارچوب مقررات و روال جشنواره با فیلم‌ها روبرو می‌شویم و ممکن است با توجه به محدودیتهای مقررات و حد معمول فیلم‌های منتخب هیات انتخاب به نتایجی برسیم که فعلا و تا قبل از پایان بازبینی هیات انتخاب اظهار نظر در این‌باره شتابزده است.» طبق اعلام ستاد سی‌و‌دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، فیلم‌های سینمایی متقاضی شرکت در این جشنواره باید تا 20 دی‌ماه نسخه نهایی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

گزارش از پرستو فرهادی
مرجع : ايسنا