کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پومپئو: شرایط با سال امضای برجام فرق کرده است

28 آبان 1399 ساعت 12:53


گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا گفت: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با این نظر ایالات متحده موافق است که شرایط سال ۲۰۲۰ با سالی که برجام در آن امضا شد فرق کرده است.
مایک پومپئو در سفری که  به پاریس داشت، پشت درهای بسته با رئیس‌جمهوری فرانسه و وزیر امور خارجه آن کشور گفت‌وگو کرد که مسئله ایران و برجام از محورهای این دیدار اعلام شده است.طرف‌های گفت‌وگو در مورد این دیدار نشستی خبری برگزار نکردند اما  پومپئو پس از آن در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «فیگارو» توضیحاتی در مورد محتوای مذاکرات خود ارائه کرد.فیگارو در یکی از پرسش‌ها از او پرسید: «آیا توانسته‌اید فرانسوی‌ها را متقاعد کنید که بازگشت به توافق هسته‌ای، آن‌گونه که جو بایدن می‌خواهد، فکر بدی است؟»
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «بی‌شک در مورد این‌که آینده یک توافق جدید باید چگونه باشد صحبت کردیم. موضوع خود برجام نیست، موضوع خواسته‌ای است که در این سند باید از ایران داشته باشیم.‎ این همان چیزی است که من با رئیس‌جمهور مکرون و آقای وزیر، لو دریان، درباره‌اش صحبت کردم».او در پاسخ به این سوال که «آیا امانوئل مکرون با شما در این مورد موافق بود» گفت: «بله، او موافق است که ما دیگر در شرایط قبلی قرار نداریم».پومپئو تصریح کرد: «انتظارات فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران با انتظارات آمریکا بسیار سازگاری دارد، حتی اگر دربارهٔ چگونگی دستیابی به آن‌ها با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشیم».
به نوشته روزنامه فیگارو، وزیر امور خارجهٔ آمریکا سپس تاکید کرد که در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری فرانسه «آنچه درباره‌اش به توافق رسیدیم این است که شرایط سال ۲۰۲۰ با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است، یعنی زمانی که توافق اتمی با ایران امضاء شد».
آمریکا کوشیده است با کارزار فشار حداکثری، جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره و امضای توافق جدید و فراگیرتر شامل برنامه هسته‌ای، موشکی و تعریف نقش ایران در منطقه بکشاند. اما مقام‌های تهران  هرگونه مذاکره فراتر از برجام را رد کرده‌اند.ایالات متحده اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شدو تحریم‌های معلق شده در نتیجه امضای این توافق را بازگرداند. اما دیگر کشورهای این توافق، ازجمله فرانسه، بریتانیا و آلمان تاکید کرده‌اند که همچنان خود را به توافق هسته‌ای با ایران متعهد می‌دانند مادامی که تهران به تعهداتش پایبند باشد.
با وجود تاکید مقامات جمهوری اسلامی بر خودداری از مذاکره‌ای جدید و فراگیرتر، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، پارسال در گفت‌وگو با نمایندگان پارلمان این کشور گفت که تنها راه‌ چاره بحران ایران قبول کردن مذاکرات فراگیرتر با واشینگتن برای کاهش تحریم‌ها است.مایک پومپئو در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با فیگارو بار دیگر گفت که «ایران منشأ اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است» و گفت فشار حداکثری آمریکا باعث کاهش «دلار و منابع مالی» در دست حکومت ایران شده و افزود که دولت آمریکا بر این فشارها ادامه خواهد داد.


 


کد مطلب: 241744

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241744/پومپئو-شرایط-سال-امضای-برجام-فرق-کرده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir