کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حرف از بازگشت به برجام، ساده‌تر از عمل

28 آبان 1399 ساعت 15:32


 گروه سیاسی: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی، بازگشت به برجام از سوی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را کاری سخت توصیف کرد.
جو بایدن قول داده است که به شرط بازگشت ایران به توافق هسته‌ای، به سرعت به آن عمل کرده و به برجام بازگردد اما این صحبت ساده‌تر از عمل است.
در حالی که اعلام تعهد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام و قول بازگشت به آن برای دیگر امضاکنندگان این معامله خوشحال‌کننده بود اما این بازگشت ممکن است خیلی آسان نباشد.
رئیس‌جمهور ترامپ، به سرعت در حال تلاش  است تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را افزایش دهد و سلاح‌های پیشرفته بیشتری را به کشورهای منطقه بفروشد و این سیاست‌هایی است که تغییر آن برای رئیس‌جمهور جدید دشوار خواهد بود.انتظار می‌رود ایران برای بازگشت به توافق، لغو فوری تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ و میلیاردها دلار غرامت درخواست کند‌.
رئیس‌جمهور ایران از پیشنهاد بایدن استقبال کرده و آن را فرصتی برای ایالات متحده «برای جبران اشتباهات قبلی خود» خوانده است اما خواسته‌های ایران خواسته‌هایی است که بعید است بایدن به ویژه با مخالفت شدید کنگره به راحتی بتواند به آن پاسخ دهد. این در حالی است که دیپلمات‌ها می‌گویند ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد و یا ذخایر بزرگ خود را کاهش نخواهد داد. آنها گفتند که ایران هنگامی که ایالات متحده بازگشت به این توافق را عملی کند، به توافق کاملا عمل خواهند کرد.
در همین حال یك استاد دانشگاه گفت: نباید انتظار برداشته شدن تحریم‌ها به طور فوری را با آمدن بایدن برجسته و بزرگ‌نمایی کرد.
مهدی مطهرنیا درباره بازگشت آمریکا به برجام و شرایط و زمینه های انجام این کار به طور مسالمت‌آمیز به شکلی که خواست و نظر ایران و نیز کشورهای باقی مانده در برجام محقق شود گفت: بازگشت آمریکا به برجام به معنای بازگشت ایران به تعهدات برجامی اش تلقی خواهد شد و در صورتی که آمریکا به برجام برگردد می تواند تحریم های مورد اشاره در برجام را لغو کند نه لزوما تحریم‌های قبلی و آنهایی که بعد از خروج ترامپ از برجام به نام مبارزه با تروریسم و مسایل حقوق بشری و اقدامات منطقه‌ای ایران و غیره وضع شدند.وی ادامه داد: حتی آمریکا می تواند در بخش‌های غیربرجامی با حمایت متحدان اروپایی و دیگر کشورها فشارها به ایران را در آن حوزه ها افزایش دهد که این مساله حتما بر روند اجرایی شدن برجام تاثیر خواهد گذاشت.
این استاد دانشگاه گفت: از سوی ایران هم چنان سیاست "نه جنگ نه صلح" به قوت خود باقی است اما در صورت قطعی شدن ریاست جمهوری جو بایدن باید تغییراتی در این پارادایم ایجاد کنیم. در حال حاضر شاهد هستیم که گفت وگوهای سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ایران آغاز شده است و بدون شک انتخابات ایران متاثر از نتیجه انتخابات 2020 آمریکا خواهی نخواهی است. هم چنین این مساله مسلم است که انتخابات ایران تحت تاثیر مسایل ایران و آمریکا و برجام خواهد بود.
مطهرنیا افزود: سیر تحولات چنان زیاد است که موجب می شود استراتژی ها هنوز به دنیا نیامده از بین بروند از این رو تغییرات در نظام بین‌الملل برای ایران به هر نحو پیامدهایی دارد. در آینده نیازمند نوعی "انعطاف پذیری" و پذیرش تناسب درونی و هماهنگی با محیط بیرونی هستیم.وی با بیان این که بایدن یا ترامپ چندان در سیاست های آمریکا تفاوتی ندارد، آنها در تاکتیک ها و تکنیک هایی که استفاده می کنند متفاوت هستند گفت: فشار حداکثری ترامپ ادامه تحریم های فلج کننده اوباما در دولت قبل است که توسط مثلت اوباما، کلینتون، بایدن ایجاد شدند و می توانند در دولت احتمالی بایدن نیز ادامه پیدا کنند. اگر در این میان ایران در مسیر نظم بین الملل مورد نظر آمریکا پای میز مذاکره ننشیند باید سیاست تمایل به شرق و پیمان استراتژیک با چین را دنبال کند و حرکت در این مسیر یعنی ادامه راه در همان مسیری که تا کنون طی شده است.این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انتظار برای برداشته شدن سریع تحریم ها از سوی بایدن یک داستان آرزومندانه است. این در حالی است که باید افکار عمومی جامعه را نسبت به تحریم هایی که احتمال دارد برداشته شوند آگاه کنیم ؛ این تحریم های مورد اشاره صرفا تحریم ها در چارچوب برجام است نه تحریم های گسترده ای که در دوران ترامپ بعضا علیه ایران وضع شدند. حتی اگر بنا باشد این تحریم ها برداشته شوند حتما در زمانبندی طولانی اتفاق می افتد. علاوه بر اینها سنا و مجلس نمایندگان چه دموکرات ها چه جمهوری خواهان موافق برداشته شدن تحریم های حداکثری علیه ایران نیستند. از این رو نباید انتظار برداشته شدن تحریم ها به طور فوری را با آمدن احتمالی بایدن برجسته و بزرگ نمایی کرد.


 


کد مطلب: 241780

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241780/حرف-بازگشت-برجام-ساده-تر-عمل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir