کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد

30 آبان 1399 ساعت 11:17


گروه اقتصادی: از نیمه آبان ماه بود که نرخ دلار بر مدار کاهش قرار گرفت و با سیگنال‌های مثبتی که ایجاد شد این روند را تا حدودی ادامه داد. دلار از روز پانزدهم آبان ماه، بعد از عرضه ارز در بازار متشکل از سوی بانک مرکزی و همچنین قوت گرفتن احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سراشیبی افت قیمت قرار گرفت، به نحوی که از قیمت حدود ۳۰ هزار تومان، کف ۲۳ هزار تومان را نیز به ثبت رساند.براساس نمودار قیمتی ارزها، دلار در ۱۵ روز گذشته میانگین قیمت ۲۶ هزار و ۱۳۱ تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. این روند کاهشی از تاریخ بیستم آبان ماه بر مدار ثابتی قرار گرفت و در روزهای اخیر نیز با تداوم آن، دلار به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شده است. نرخ یورو نیز مانند دلار از روز پانزدهم آبان ماه روند کاهشی به خود گرفت و از ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به کانال ۳۰ هزار تومان وارد شده است.در حال حاضر با توجه به سیگنال‌های مثبت در بازار و اقتصاد مانند رشد شاخص بورس در روزهای اخیر و همچنین اظهارنظر مسئولان و کارشنان صاحب نظر در این حوزه، به نظر می رسد روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد ضمن اینکه قیمت‌ها فعلا بر مدار ثابت و بدون نوسان زیاد در حال حرکت است.رئیس کل بانک مرکزی هم در این رابطه در نشست معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد بانکی اظهار کرد: خوشبختانه نرخ ارز در روزهای گذشته کاهنده بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.

اشاره همتی به موضوع رشد اقتصادی و بهبود شرایط در حالی مطرح شد که چندی پیش نیز «صندوق بین‌المللی پول» در گزارشی اعلام کرد: هر چند اقتصاد ایران سال ۲۰۲۰ را با رشد منفی ۵ درصدی به پایان می‌رساند؛ اما سال آینده با بازگشت به روند رو به رشد، پیشرفت اقتصادی ۳.۲درصدی را ثبت خواهد کرد. پیش‌بینی «صندوق بین‌المللی پول» از رشد اقتصادی ایران نسبت به گزارش قبلی (آوریل/ فروردین) یک درصد برای ۲۰۲۰ و یک‌دهم درصد برای ۲۰۲۱ بهبود یافته است. همچنین براساس این گزارش، نرخ تورم دو سال آینده اقتصاد ایران نیز حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شده است که باز هم نسبت به ارقام ۳۴ و ۳۳ درصدی گزارش آوریل، بهبود را نشان می‌دهد.
علاوه براین، حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز دیروز در یکصد و هشتاد و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی با بیان اینکه مقاومت ملت ایران در بیش از دو سال و نیم جنگ اقتصادی بی سابقه با دشمنان قسم خورده به ثمر نشسته است، اظهار کرد: زمینه های بهبود در شرایط اقتصادی مردم فراهم شده است و با وجود لطمات و صدمات سختی که به اقتصاد کشور وارد شد، دولت با حمایت و همکاری مردم اجازه نداد تحریم کنندگان به اهداف شوم خود برسند.وی ادامه داد: از این نظر با عنایت به اهداف لایحه بودجه سال آینده و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، با امیدواری می توانیم اعلام کنیم وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی و رونق قرار خواهد گرفت.

روند کاهشی ادامه دارد
یک کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اگر سیگنال‌های مثبت ادامه داشته باشد و به نتیجه برسد، روند کاهشی نرخ ارز ادامه نیز خواهد داشت، اظهار کرد: اگر گشایش‌هایی انجام شود که دولت در این حد کسری بودجه نداشته باشد و محدودیت‌های نظام پولی ایران برطرف شود، انتظار می رود که بازار ارز به آرامش برسد.میثم رادپور افزود: انتخاب آقای بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا و همچنین احتمال آزادشدن منابع مالی ایران و افزایش درآمدهای نفتی و برخی سیگنال‌های مثبت دیگر باعث شده که انتظارات افزایشی بازار ارز تعدیل شود.وی ادامه داد: البته باید دید این سیگنال‌های مثبت تا چه میزان قابلیت تحقق دارند و چقدر می‌توانند تاثیرگذار باشند. بعد از اینکه آقای بایدن در ریاست جمهوری امریکا انتخاب شد، افق تیره اقتصادی ایران در دنیا تا حدی روشن تر از گذشته شده است چرا که تغییر دولت آمریکا شاید شانس مذاکره و تعاملات دوباره و همچنین برگشت به برجام را احیا کند و شاهد آزادسازی منابع ارزی و افزایش درآمدهای نفتی باشیم.به گفته این کارشناس ارزی، در حال حاضر چالش جدی که اقتصاد ما با آن درگیر است،  چالش کسری بودجه است که می‌تواند بر نرخ تورم تاثیر بگذارد. اگر گشایشی صورت گیرد و درآمدهای نفتی هم بالا برود، دولت می‌تواند بخش عمده‌ای از کسری بودجه را تامین کند.
رادپور تصریح کرد: بعد از کرونا هم درآمدهای ارزی کاهش پیدا کرد که این روند کم و بیش در حال ترمیم و جبران است.وی با اشاره به بازار متشکل ارزی و عملکرد بانک مرکزی در آن گفت: پیش از این فروش اسکناس بدون ساختار اجرا می‌شد؛ اما در حال حاضر در قالب بازار متشکل ارزی، صرافی‌ها می‌تواند سر قیمت با هم رقابت داشته باشند که این چارچوب براساس اصول بازار است. نباید توقع غیرمعقولی از این بازار داشت چرا که نه قرار نیست درآمد ارزی ما را افزایش دهد و نه کسری بودجه را جبران کند اما به هر حال در این پلتفرم معاملات بهینه‌تر از گذشته انجام می‌شود.


کد مطلب: 242006

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/242006/روند-کاهشی-قیمت-دلار-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir