کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جایزه بین‌المللی به محمد مساعد و ۴ برنده دیگر

30 آبان 1399 ساعت 16:20

گروه سیاسی: مراسم اهدای جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات به محمد مساعد و چهار برنده سال ۲۰۲۰ این جایزه به صورت آنلاین برگزار شد.


این جایزه به طور سالانه از سوی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) به روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه و حقوق بشر اعطا می‌شود. مراسم امسال اهدای این جایزه به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین در شهر نیویورک که مقر این کمیته است، برگزار شد. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از محمد مساعد به عنوان روزنامه‌نگاری اقتصادی که درباره «فساد، اختلاس، مسائل کارگری، تحریم‌های اقتصادی و اعتراضات مردمی» تحقیق می‌کند یاد کرده است. محمد مساعد سال گذشته و امسال برنده جایزه معتبر خبرنگاران اقتصادی ایران، موسوم به ««جایزه امین‌الضرب»، و همچنین جایزه «آزادی بیان» دویچه‌وله آلمان شد. این روزنامه‌نگار در یک سال گذشته به دلیل گزارش‌هایش درباره مفاسد اقتصادی، اعتراضات آبان‌ماه و انتقاد از عملکرد دولت در قبال کرونا دست‌کم دو بار بازداشت شده است. او همچنین شهریور امسال توسط دادگاه انقلاب اسلامی به ۴ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است. مساعد علاوه بر حبس، به «دو سال ممنوعیت خبرنگاری پس از حبس و توقیف لوازم ارتباطی» نیز محکوم شده است.

به‌گفته این روزنامه‌نگار، فعالیت رسانه‌ای او از نظر دادگاه، «سیاه‌نمایی، بحران‌نمایی، تحریک مخاطب خالی‌الذهن و شالوده‌شکنی» بوده است. بر اساس اعلام کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، شهید العلم، عکاس خبری اهل بنگلادش، داپو اولورونیومی، روزنامه‌نگار ساکن نیجریه و سوتلانا پروکوپیوا، خبرنگار اهل روسیه که در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی کار می‌کند، سه روزنامه‌نگار دیگری هستند که برنده جایزه سال ۲۰۲۰ شده‌اند. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در شهر پراگ فعالیت می‌کند و رادیو فردا از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود.
علاوه بر این چهار روزنامه‌نگار، امل کلونی، وکیل مشهور فعال در زمینه حقوق بشر نیز از سوی کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در فهرست برندگان امسال قرار گرفته است. جایزه آزادی مطبوعات کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران «جایزه گوئن آیفل» نام دارد. خانم آیفل روزنامه‌نگار، نویسنده و مجری تلویزیونی در آمریکاست و از جمله مجری مناظره‌های انتخاباتی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ بود.


کد مطلب: 242068

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/242068/جایزه-بین-المللی-محمد-مساعد-۴-برنده-دیگر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir