به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۲۴۲۰۸۷

نماینده‌های انقلابی اقدامی برای کارگران انجام نداده‌اند

نماینده‌های انقلابی اقدامی برای کارگران انجام نداده‌اند
گروه اقتصادی: استان قزوین با داشتن بیش از ۶۵ درصد جمعیت کارگری و قرارگیری به عنوان قطب صنعتی کشور، کارخانجات متعددی دارد که با مشکلات بحرانی کار و دستمزد روبرو هستند. اگر چه برخی از مشکلات جامعه کارگری با پادرمیانی برخی مسئولان و نمایندگان برای مدت کوتاهی برطرف می‌شود، اما از نگاه کارگران این کافی نبوده و نیاز است که یک اقدام عاجل و اساسی در حوزه حمایت از این قشر زحمتکش در مجلس شورای اسلامی برداشته شود. از طرفی شیوع بیماری کرونا و وجود تبعیض در شیوه‌نامه‌های بهداشتی میان کارمندان و کارگران؛ این روزهای سخت را برای جامعه زحمتکش کارگری دشوارتر ساخته است.آیت اسدی (نماینده کارگران کشور در شورای عالی کار و رئیس کانون شوراهای اسلامی کار) درباره شرایط کارگران در استان در آستانه‌ی سالروز تصویب قانون کار گفت: این قانون قرار بود موجب نظم اجتماعی عادلانه، رفع اختلاف و تامین شرافت و کرامت انسانی باشد و در زمان خودش بسیار قانون مترقی شناخته می‌شد، اما متاسفانه با فاصله گرفتن از آن سال‌ها به دلیل ضعف مدیریت در جامعه، قانون کار به طور کامل اجرایی نشد و با به وجود آمدن قراردادهای موقت، اصل قانون کار به کنار گذاشته شد. جامعه کارگری اعتقاد دارد که تقریبا اکثر قوانین کار تنها به شکل کتبی وجود دارند و در میدان عمل هیچ اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، بررسی‌ها شخصی من نیز نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد قوانین کار اجرایی نشده و اگر با حمایت دولت قانون کار به صورت کامل اجرایی می‌شد، با بسیاری از مشکلات امروزی روبرو نبودیم.

او با اشاره به مشکلات مهم کارگران در فرآیند کاری در کشور، وجود قراردادهای موقت را مهمترین مشکل کارگران در سراسر کشور برشمرد و گفت: برای از میان برداشتن این شرایط غیرقانونی نیازمند رای دیوان عدالت اداری بودیم که متاسفانه به نفع کارگران نبود.این فعال کارگری درباره سیاست‌های مجلس یازدهم در حمایت از کارگران گفت: مجلس فعلی با شعار و ظاهری انقلابی تشکیل شد؛ برهمین اساس انتظار داشتیم تصمیماتشان هم تصمیمات انقلابی باشد؛ یک سال است که از بیماری کرونا می‌گذرد، اما تا امروز تصمیمی برای جامعه کارگری گرفته نشده و کارگران از روز اول شیوع بیماری تاکنون به صورت دایم مشغول به کار بوده‌اند. در این میان کارگرانی که به کرونا مبتلا می‌شوند به دلیل هزینه‌هایی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود و حتی نوع قرارداد موقت کاری که با گرفتن مرخصی حقوقشان کسر خواهد شد، در بسیاری موارد ابتلای خود به کرونا را پنهان می‌کنند.نماینده کارگران کشور در شورای عالی کار افزود: متاسفانه تا امروز طرح و لایحه‌ای حمایتی برای این قشر مصوب نشده و تعطیلی ۲ هفته‌ای که دولت اعلام کرده نیز شامل قشر کارگران نمی‌شود. گویا شرایط به گونه‌ای رقم خورده که کارگران بدون پناه باید همیشه و در هر شرایطی سر کار خود باشند.رئیس کانون شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه در دیدار با نمایندگان قزوین از آن‌ها خواستار اقدامات عاجل به نفع کارگران شدیم، درباره عملکرد مجلس یازدهم در تنقیح و اصلاح قوانین کارگری گفت: مجلسی‌ها هنوز هیچ اقدامی برای جامعه کارگری انجام نداده‌اند، پیگیر اصلاح قانون کار هستند درحالی که باید همین قانون کار را اجرایی کنند و مشکلاتی که در اجرای قانون کار است را مرتفع سازند. ما بارها گفتیم و بازهم تکرار می‌کنیم، اصلاح قانون کار به ضرر جامعه کارگری است و قطعا با انجام این کار در مقابل جامعه کارگری قرار می‌گیرند.

کارگران انتظار دارند مجلس با نشست‌های متعدد با جامعه کارگری و کارفرماها، مشکلات را پیدا کرده و برای بالا بردن بهره کار از نیروی انسانی حمایت کند.این فعال کارگری درباره نتایج مذاکره با نمایندگان مجلس گفت: تاکنون دو بار با فاطمه محمدبیگی و یک بار با لطف الله سیاهکلی نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک نشست داشته‌ایم. اما هنوز با نمایندگان تاکستان و بوئین زهرا دیداری نداشته‌ایم. البته در پایان هنوز هیچ طرحی ازسوی نمایندگان مجلس برای حمایت از کارگران ارایه نشده است.او افزود: کارگران شرکت کنتورسازی با حمایت آقای محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری مشکلاتشان حل شد اما هنوز نمایندگان مجلس کاری برای کارگران انجام نداده‌اند و می‌توان گفت که نمره‌ی آن‌ها در حمایت از قشر کارگر قابل قبول نیست.اسدی در پایان تاکید کرد: امروز شرکت‌های بزرگی در استان قزوین هستند که با مشکلاتی در واگذاری و مسایلی در حوزه کارگری دست به گریبانند، مانند فرنخ، مه نخ، پوشینه بافت، نقش ایران، قوه پارس و برخی شرکت‌های ریسندگی که هریک به اندزاه چند شهرک کاسپین در قزوین گسترده هستند. از این رو نمایندگان باید در واگذاری این کارخانه‌ها تصمیم درستی بگیرند و اجازه ندهند اتفاقات تلخ گذشته تکرار شود.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها