کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا در آذرماه عقب نشینی می‌کند؟

اقتصاد نیوز , 2 آذر 1399 ساعت 17:44


گروه جامعه: در اولین روز از ماه سوم پاییز آمارهای وزارت بهداشت و درمان از بیماری کرونا کمی ریزش داشت. این در حالی است که روند فوتی‌های روزانه کرونا در سی روز گذشته، ماه آبان را از این حیث سیاه‌ترین ماه کشور تاکنون نشان داد. تحلیل‌های آماری از این روند چه می‌گویند؟

پاییز با کرونا خودنمایی کرد
فصل پاییز روز به روز تصویری تکان‌دهنده‌تر از کرونا را به رخ می‌کشید. در مهر ماه آمار فوتی‌ها در چند مرحله رکوردهایی را ثبت کرد و در نهایت این آمار را در مقیاس روزانه به 337 نفر رسانید. با فرا رسیدن آبان نیز آمار وزارت بهداشت و درمان از فوتی‌های روزانه جهشی جدی پیدا کرد. آنچنان که در 30 روزی که از این ماه سپری شد شاهد 7 رکورد در بخش فوتی‌های کرونایی بودیم. در نهایت هم در آمار فوتی‌های کرونایی حد نساب 486 فوت در یک روز بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در آبان ماه رقم خورد. اما در نخستین روز از آذر ماه تصویر وزارت بهداشت و درمان از آمارهای کرونایی اندکی امیدوار کننده به نظر می‌رسد. 

سیاهترین ماه کرونایی
شاید اگر در همین اواخر تابستان آمارهای کرونایی نخستین روز از آذر رقم می خورد آن روز را سیاهترین روز کرونایی کشور می خواندیم. اما آمار های کرونایی مهر و آبان به حدی قرمز و سیاه بود که می توان آمار های امروز را به فال نیک گرفت.در همین راستا شمار فوتی های کرونایی در آبان ماه به مرز 450 نفر رسید. در این مقطع زمانی مجموعا 12 هزار و 550 نفر متاسفانه جان خود را بر سر این بیماری از دست دادند.این حجم از مرگ و میر در آبان نزدیک به 30 درصد فوتی های کرونایی کشور بوده و از مجموع تلفات 4 ماه نخست ورود کرونا به ایران نیز 2 هزار نفر بیشتر بوده است.رتبه دوم از فوتی های روزانه نیز به مهر ماه با حجمی معادل با 6 هزار و 868 نفر تعلق دارد.

هفته های کرونایی ادامه دارد
مرور فوتی های کرونایی در مقیاس هفتگی به وضوح موج های مرگ و میر کرونایی را نشان می دهد. نیمه بهار موج نخست حمله کرونا درایران شکل گرفت. بیشینه نسبی در هفته دوم فروردین رقمی معادل با 961 فوتی را به ثبت رساند. پس از آن باکنترل کردن این بیماری آمار فوتی های کرونایی مسیری کاهشی را در پیش گرفت.
موج بعدی کرونایی در میانه تابستان حدنصاب هفتگی هزار و 505 فوتی را ثبت کرد. این میزان نیز بیشینه نسبی دیگری در آمار فوتی های کرونایی به حساب می آید.پس از فروکش کردن موج دوم در ابتدای پاییز سومین موج کرونایی فوتی‌ها از مهر ماه دوباره آغاز شد.منظور از موج فوتی هایی کرونایی ثبت بیشینه حد فوتی ها در تمام هفته های سپری شده از این بیماری است. در همین راستا شمار فوتی های روزانه در هفته اخیر به 3 هزار و 314 نفر رسید. این میزان بیشترین حد فوتی های هفتگی کرونا تاکنون بوده است.

گام نخست آذرماه
اکنون با توجه به این حد از فوتی هایی که در آبان به ثبت رسیده است آمارهای نخستین روز از ماه آذر نشان از کاهش این آمار روزانه داشت.از سوی دیگر با اینکه چند روز مرز ابتلای روزانه ابتلا بالاتر از 13 هزار نفر بود، اما روز گذشته پایین تر از این میزان شد.هر چند آمارهای دیروز کرونایی ریزش هایی را در شاخه فوتی ها و ابتلای کرونایی نشان می دهد اما هنوز هم مقیاس بالایی دارد.بنابراین آنچه تاکنون در زمینه کاهش آمارهای تلخ کرونایی به ثبت رسیده است ناشی از رعایت موازین بهداشتی و تلاش بی وقف کادر در مان بوده است. چنانچه این روند ادامه داشته باشد می توان شاهد کاهش بیشتر آمار های تلخ کرونایی نیز باشیم.

 


کد مطلب: 242490

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/242490/کرونا-آذرماه-عقب-نشینی-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir