به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۲۴۲۵۹۵
روش دائم و پرخطر یا روش‌های همیشگی و ایمن؟

چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟

گروه سلامت و زیبایی: همیشه بحث بر سر انتخاب بهترین روش و یا بررسی جدیدترین دستگاه رفع موهای زائد وجود داشته است. علت این است که نمی توان از تاثیر رفع موهای زائد بدن در زیبایی چشم پوشی کرد. در این مطلب بهترین روش‌های رفع موهای زائد بدن را که توسط متخصصین پوست توصیه شده است را بررسی می‌کنیم. در انتها نیز خواهیم گفت کدام روش روش مناسبتری می‌باشد.
چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟
روش‌های مختلف حذف موهای زائد بدن
متخصصان پوست روشهای متعددی را برای موزدائی ارائه می‌دهند که می‌تواند موهای زائد را از بین ببرد و حتی سرعت رشد آنها را کاهش دهد.
با وجود اطلاعات غلط زیادی که در مورد گزینه‌های رفع موهای زائد وجود دارد، شاید دشوار باشد که بدانید کدام یک از این روشها برای شما مناسب است. بنابراین اطلاعات و حقایقی در مورد 7 روش و تکنیک محبوب متخصصان پوست و زیبایی را ارائه می‌دهیم تا به کمک آنها بتوانید بهترین تصمیم را برای خلاص شدن از این موهای ناخواسته بگیرید. طبیعی است که روشهای رفع موهای زائد بدن بیشتر از موارد ذکر شده در این مطلب است. اما برای جلوگیری از سردرگمی ما به محبوبترین روشهایی که متخصصان پوست به آن اعتقاد دارند اشاره نموده‌ایم.

لیزر موهای زائد
لیزر پرتوی از نور منتشر می‌کند که با گذشت زمان می‌تواند فولیکول مو را از بین ببرد. بنابراین مو دیگر نمی تواند رشد کند. روش‌های مختلفی برای لیزر موهای زائد وجود دارد که متخصص پوست می‌تواند در انتخاب بهترین روش و بهترین دستگاه لیزر مناسب به شما کمک کند. چیزی که برای حفظ نتایج باید در نظر داشته باشید این است که درمان از این طریق باید به صورت دوره ای انجام شود.

ویژگی‌ها
•    افراد با هر رنگ پوست و شرایطی که دارند می‌توانند حداقل یکی از روشهای لیزر موهای زائد را انتخاب کنند.
•    نتایج این روش تا حد زیادی به تجربه و دانش تکنسین انجام دهنده آن بستگی دارد. اگر این فرد چندان با تجربه نباشد، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. آسیبهای احتمالی شامل سوختگی، تاول، عفونت یا لکه‌های تیره است.
•    این روش یکی از ماندگارترین روشهای از بین بردن موهای زائد است و حداقل 75 درصد از موهای زائد را از بین می‌برد. طول درمان نیز بسته به روش انتخابی دارد.
اگر می‌خواهید در مورد روشهای رفع موهای زائد به کمک لیزر اطلاعات بیشتری داشته باشید می‌توانید به مقالات مرتبط در وبسایت خانه سفید مراجعه نمایید.

تراشیدن و اصلاح کردن
با تراشیدن آغاز کردیم چون احتمالاً در دسترس‌ترین روش است. در هنگام اصلاح، تیغ موهای سطح پوست شما را برش می‌دهد ولی به کاهش سرعت رشد این موها کمکی نمی‌کند.

ویژگی‌ها
•    می توانید هر ناحیه از بدن را اصلاح کنید
•    روشی بسیار ساده می‌باشد و به مهارت خاصی نیاز ندارد
•    تراشیدن بر خلاف اپیلاسیون یا لیزر موهای زائد بدون درد است (مگر خودتان پوستتان را ببرید).
•    نتایج کوتاه مدت هستند، بنابراین ممکن است لازم باشد روزانه یا هر چند روز یکبار اصلاح کنید.
•    اصلاح مکرر می‌تواند موجب تحریک و حساسیت پوست شما شود.
•    در بسیاری از افراد بخصوص آقایان موجب سرعت پیدا کردن رشد موها می‌شود.
وکس کردن
این روش نیز جزو روشهای قدیمی رفع موهای ناخواسته است که در آن وکس گرم یا سرد را به روی سطح پوست خود مالیده و سپس به سرعت آن را به همراه موهای زائد ازروی بدن محو می‌کنید.

ویژگی‌ها
•    نتایج می‌تواند چند هفته یا بیشتر ماندگاری داشته باشد.
•    می توانید هر ناحیه از بدن خود را موم کنید. از جمله نواحی بزرگ مانند پاها و مناطق ظریف مانند پوست بالای لب بالایی.
•    با چند بار وکس کردن به این روش مسلط می‌شوید.
•    در مرحله برداشتن موم با درد همراه است.
•    احتمالا پوست شما برای مدت کوتاهی قرمز خواهد شد.
•    اگر موم خیلی گرم باشد ممکن است پوست شما را بسوزاند.



نکات احتیاطی
رعایت نکات زیر به شما کمک میکند تا این روش را ایمن و موثر کنید:
1.    اگر به تازگی هر یک از داروهای زیر را مصرف کرده اید، وکس کردن را به شما توصیه نمی کنیم.
•    آنتی بیوتیک
•    رتینوئیک اسید
•    ایزوترتینوئین که دارویی برای درمان آکنه شدید است. (این مورد نباید طی 6 ماه گذشته مصرف شده باشد)
این داروها پوست شما را نازک می‌کنند. بنابراین وقتی موم برداشته شود، ممکن است پوست شما پاره شود.
2.    بجای استفاده از کاردک فلزی برای برداشتن موم گرم، از چوب استفاده کنید. منتها بخاطر داشته باشید که در هر بار وکس کردن از یک موم جدید استفاده کنید. غوطه وری چوب در موم برای بیش از یک بار، غوطه وری مضاعف نامیده می‌شود. این عمل غیر بهداشتی می‌تواند باکتریها و سایر میکروبها را به شما منتقل کند.

دپیلاسیون
در دپیلاسیون شما به کمک یک کرم، لوسیون یا ژل موهای زائد را از بین می‌برید.

ویژگی‌ها
•    این روش ماندگاری بالاتری نسبت به روش اصلاح کردن دارد.
•    استفاده از این روش در خانه سریع و آسان است. شما به سادگی محصول را برای مدت زمانی که در دستورالعمل ذکر شده روی پوست قرار می‌دهید و سپس آن را آبکشی می‌کنید.
•    امکان دارد در دفعات اولیه استفاده از این محصولات، ابتدا کمی پوست شما تحریک کند. اما مشاهدات نشان می‌دهد که در برخی از افراد، بعد از چند بار استفاده دیگر حساسیتی بوجود نیامده است.
•    برخی از محصولات دپیلاسیون چندان بوی مطبوعی ندارند.
چگونه بهترین نتیجه را بدست آوریم
تسلط به این روش نیاز به تجربه دارد. این کار را به افرادی بسپارید که دارای مهارت و تجربه کافی باشند.


کرم افلورنیتین
اگرچه بعضی از افراد این کرم را در دسته کرمهای موبر قرار می‌دهند، اما واقعیت این است که شما به کمک این کرمها مویی را از بین نمی برید، بلکه از رشد مو در بعضی نواحی جلوگیری می‌کنید. اما از آنجایی که استفاده از آن در روند مدیریت و کنترل رشد موهای زائد کمک زیادی می‌کند در این مطلب به این کرمهای جادویی نیز اشاره کرده ایم.        
  
حقایقی در مورد کرم افلورنیتین
•    استفاده از این کرم سرعت رشد موهای زائد را به شدت کم می‌کند. بنابراین در طی 4 تا 8 هفته بعد از مصرف، موهای کمتری در نواحی تحت درمان خواهید داشت.
•    این کرم نمی تواند موهای موجود در ناحیه تحت درمان را از بین ببرد، بنابراین شما باید اول از شر موهای زائد خلاص شوید و بعد از این کرم استفاده نمایید.
•    شما باید این دارو را دو بار در روز استفاده کنید و بعد از آن که نتایج آن را مشاهده نمودید آن را متوقف نمایید. مدتی بعد از توقف درمان مجدد موهای ناحیه تحت درمان دوباره رشد خواهند کرد و این سیکل مکرراً تکرار خواهد شد.
•    مانند همه داروها، این دارو نیز عوارض جانبی احتمالی دارد. این عوارض شامل خارش و قرمزی پوست می‌شود که معمولا خفیف خواهند بود.
الکترولیز
این روش را می‌توان ماندگارترین روش رفع موهای زائد بدن دانست. در الکترولیز جریان الکتریکی به فولیکول مو ارسال می‌شود. این جریان موجب آسیب دیدن فولیکولها و در نتیجه جلوگیری از رشد مو می‌شود. از آنجا که موها به صورت چرخه رشد می‌کنند، برای برداشتن دائمی موها چندین جلسه زمان نیاز داریم که بیش از یک سال زمان خواهد برد.

ویژگی‌ها
این روش ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:
•    الکترولیز می‌تواند موهای ناخواسته را برای همیشه از بین ببرد.
•    روی انواع موها از جمله موهای رنگ روشن که لیزر نمی تواند آنها را از بین ببرد، کار می‌کند.
•    اگر اپراتور مهارت و تجربه کافی نداشته باشد ممکن است باعث ایجاد زخم و سوختگی شود.
•    نسبت به استفاده از لیزر ایمنی کمتری دارد اما ماندگاریش بیشتر است.
توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این روش حتما با متخصص مشورت کنید تا بررسی‌های دقیقی در مورد امکان استفاده از این روش برای شما انجام دهد.

کدام روش بهتر است؟
بدیهی است که نمی توان روش مشخصی را به عنوان بهترین روش برای همه افراد در نظر گرفت. بلکه هر فرد بر اساس ویژگی‌ها و محدودیتهایش می‌تواند روش مناسب خود را انتخاب کند. معیارهای تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین روش رفع موهای ناخواسته را می‌توان به شرح زیر اعلام کرد.

دوره درمان
در روشهای بدون دستگاه و روشهای معمولی، دوره درمان بسیار کوتاه و حداقل است. برای مثال در روش اصلاح این دوره کمتر از یک هفته است. بر این اساس طولانی ترین دوره درمان مختص به الکترولیز است.

ماندگاری
ماندگارترین روش نیز الکترولیز می‌باشد که موهای زائد را برای همیشه از بین می‌برد. رتبه دوم نیز متعلق به لیزر است.

محدودیت استفاده
محدودیت استفاده مهمترین عامل در کاهش تعداد گزینه‌هاست. برای مثال افرادی که از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند نمی توانند وکس را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند.

هزینه
هزینه نیز عامل مهمی در انتخاب است. بر همین اساس روشهایی که در آن از دستگاههای پیشرفته استفاده می‌شود، روشهای گرانتری هستند.

ماندگاری و ایمنی
ماندگاری عامل دیگری است که در انتخاب تاثیر دارد. اما ما آن را در کنار ایمنی قرار دادیم. زیرا در بسیاری از موارد ماندگاری در مقابل ایمنی قرار می‌گیرد. نمونه بارز آن استفاده از لیزر و الکترولیز است. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، الکترولیز اثری دائمی دارد اما نسبت به رقیبش یعنی لیزر ایمنی به مراتب کمتری دارد.

درد
اگر تحمل درد زیاد ندارید این گزینه را حتما در نظر بگیرید. البته اگر روشهای درمانی ذکر شده به درستی انجام شود و موارد احتیاطی رعایت گردند، شما چندان دردی در روشهای فوق احساس نخواهید کرد. اما بیشترین درد در میان روشهای فوق مربوط به وکس است و کمترین درد در اصلاح و کرم افلورنیتین دیده می‌شود.
در پایان ذکر این نکته حیاتی است که در انتخاب هر روش به خصوص در میان روشهایی که در کلینیک انجام می‌شود، اولویت با آن چیزی است که متخصص پوست به شما توصیه می‌کند. در این مطلب سعی کردیم نکات اساسی و مهم را در انتخاب بهترین روش و دستگاه عنوان کنیم، اما جهت تکمیل اطلاعات و پاسخ به سوالاتی که جنبه شخصی دارد باید حتما با پزشک مشورت کنید.
 منبع : www.wchl.ir
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها