به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۴۲۷۸۵

چرایی گرانی افسارگسیخته مرغ در بازار؟

چرایی گرانی افسارگسیخته مرغ در بازار؟
گروه اقتصادی: گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم مرغ در برخی مناطق به 40 هزار تومان نزدیک شده است. کارشناسان بخشی از گرانی مرغ را به دلیل کمبود عرضه و گرانی نهاده‌های دامی در بازار و بخشی دیگر را مربوط به کاهش جوجه ریزی می‌دانند، اما همه بر این موضوع تاکید دارند که دستگاه‌های متولی می‌دانستند چنین روزی می‌آید، اما تدبیر لازم را نکردند.به گزارش ایلنا؛ تقریبا دیگر منطقه‌ای نیست که بتوان مرغ را با قیمت متناسب با درآمد قشر پایین دست جامعه یافت، به نظر می‌رسد قرار است این منبع پروتئینی نیز مانند گوشت قرمز کمتر در سفر آن‌ها دیده شود.از چند ماه پیش مرغداران در مواجه با کمبود نهاده‌های دامی و گرانی آنها درباره احتمال افزایش جهشی قیمت مرغ هشدار دادند. آنها بارها عنوان کردند که نهاده‌های دامی کم است و آنچه در بازار عرضه می‌شود با قیمت مصوب به دستشان نمی‌رسد.نتیجه هشدارهای که شنیده نشده حالا خود را با گرانی افسار گسیخته پرمصرف‌ترین منبع پروتئینی مردم نشان داده است.اما دلیل کمبود و گرانی نهاده‌های دامی چیست؟ چرا به رغم هشدارها این مشکل مرتفع نشد؟ و اما حالا چگونه می‌توان قیمت مرغ را مهار و متعادل کرد؟محمد علی کمالی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور،  در پاسخ به این پرسش‌ها یادآور شد: چند ماهی است که وضعیت تامین نهاده‌ها برای تولید مرغ بسیار نامتناسب و نامتوازن است.
وی ادامه داد: نهاده‌های دامی به میزان نیاز مرغداران تامین نمی شود و همان مقدار نیز ناعادلانه توزیع می شود .
کمالی سروستانی گفت: شرایط پیش آمده موجب شده مرغداران سرگردان شده و نتیجه این سرگردانی عدم اطمینان و ناپایداری در تولید است.

به گفته وی؛ باید آمار جوجه ریزی به 110 میلیون قطعه می‌رسید، اما به دلیل عدم اطمینان مرغداران حداکثر 90 تا 95 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد.کمالی سروستانی علاوه بر کمبود در تامین نهاده‌ها کیفیت پایین آنها را دلیل دیگری بر کاهش حجم عرضه مرغ عنوان کرد و افزود: کیفیت نهاده‌های دامی که در دسترس مرغداران قرار می‌گیرد نیز افت زیادی داشته است به طور مثال ذر‌ت ها خرد و دارای خاک هستند و کنجاله سویا پروتئین پایینی دارد.وی اظهار کرد: کیفیت پایین نهاده‌های دامی موجب شده که وزن هر مرغ حداقل 500 تا 600 گرم کاهش یابد.
کمالی سروستانی عدم تخصیص به موقع ارز برای نهاده های وارداتی را از عوامل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا و کاهش کیفیت آن ها در بنادر دانست.به اعتقاد مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ؛ کارکرد سامانه بازرگاه که برای تامین و توزیع نهاده‌های دامی است نیز غیر شفاف بوده و روند طولانی و بروکراسی های پیچیده شرایط تامین نهاده را برای مرغداران دشوارتر کرده است.کمالی سروستانی همچنین بر این باور است؛ اگر عرضه نهاده‌های دامی را به تعاونی و اتحادیه‌ها سپرده شود کمتر شاهد مشکلات پیش آمده خواهیم بود.این سخنان در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان مشکلات پیش آمده را نه در سیستم توزیع بازارگاه بلکه مربوط به ضعف مدیریتی در دستگاه های مسئول می دانند.از جمله این کارشناسان، حبیب اسدالله نژاد, نائب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران است.وی برخلاف کمالی سروستانی سامانه بازرگاه که اجازه دریافت مستقیم نهاده‌های دامی را بدون واسطه به مرغداران می‌دهد را شفاف دانسته و ریشه مشکلات پیش آمده را مربوط به ضعف در مدیریت دستگاه‌های مسئول عنوان می‌کند.

به گفته اسدالله نژاد؛ تجربه پیش از این نشان داده واگذاری امر توزیع نهاده به تشکل‌ها یا ارگان خاص نتیجه ای جز فساد و انحراف نداشته است.وی یادآور شد: حتی زمانی که صدور حواله بر عهده معاونت امور دام یا شرکت پیشتیبانی بود شاهد امضاهای طلایی بودیم که توزیع را ناعادلانه کرده و بساط سودجویی را فراهم ساخته بود.
اسدالله نژاد مشکلات سامانه بازرگاه را جزئی دانست که می تواند با مرور مرتفع شود.وی اطمینان داد که بازارگاه می تواند شرایط تامین و توزیع نهاده های دامی که با ارز 4200 تومان وارد می شود را شفاف کرده و حضور دلالان را به حداقل برساند.به گفته اسدالله نژاد؛ مرغداران از ماه‌ها پیش این روزها را پیش بینی و هشدار لازم را به مسئولان داده بودند.نائب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران، حذف تخم مرغ‌های نطفه‌دار و جوجه کشی را از نشان های روشن اتفاقات روزهای اخیر دانست که از سوی وزارتخانه‌های مربوطه نادیده گرفته شد. اسدالله نژاد، این موضوع را نیز تذکر داد که بخشی از افزایش قیمت مرغ در بازار حباب است که توسط سودجویان رقم زده شده که مسئولیت کنترل آن با وزارت صمت است.
برچسب ها: افزایش قیمت مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها