کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرغ مردم را در خراسان شمالی به صف کرد

مهر , 4 آذر 1399 ساعت 11:46


گروه اقتصادی: کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده تا مگر شیوع این ویروس کنترل شود. تمام تجمعات لغو شده و عبور و مرور پس از ساعت ۹ شب ممنوع است. اینها همه برای این بوده که کرونای منحوس را مهار کنیم.اما در شهر خبری دیگر است. مردم چسبیده به هم در صف هستند. آن هم صف مرغ. مرغی که با تدابیری بنا بود قیمتش کاهش یابد اما اکنون نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه سر به فلک نیز گذاشته است.با گشتی حوالی ساعت ۱۰ صبح در میدان اصلی شهر بجنورد صفی عریض و طویلی می‌بینیم. در صف بیست ۳۰ نفره می‌ایستیم؛ پروتکل‌ها ابداً رعایت نمی‌شود و خریداران با فاصله کمتر از چند سانتی متر کنار هم هستند. یکی در میان هم ماسک زده‌اند. اما چرا وضعیت چنین است؟برای بررسی شرایط مرغ در خراسان شمالی باید اندکی به قبل برگردیم. جایی که با دستور و قانون سعی شد قیمت مرغ در استان کنترل شود. به صورت دقیق‌تر باید بیان کرد که در ستاد تنظیم بازار خراسان شمالی پس از جلسات فراوان و با فشارهایی به مرغداران، قیمت هر کیلو مرغ را ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کردند. اما چند روز پس از این تصمیم بازار مرغ استان دچار تلاطم بیشتر شد و وضعیت به حدی پیش رفت که برای چند روز حتی مرغ گران نیز پیدا نمی‌شد.علت این صف طولانی همین دو نرخی شدن مرغ در استان است؛ یک نرخ ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان و دیگری هر لحظه یک عدد؛ گاهی ۲۵ هزار و گاهی ۲۸ و یا حتی ۳۰ هزار تومان. این اختلاف شدید قیمت باعث می‌شود مردم به صف شلوغ و خطرناک مرغ تن دهند تا اندکی جیبشان کمتر خالی شود.

مرغ تعاونی جوابگوی نیاز نیست
اما مرغ تعاونی به میزان اندکی بین فروشنده‌ها توزیع می‌شود. یکی از فروشندگان مرغ اطراف میدان کارگر بجنورد  اظهار کرد: مرغ تعاونی یک روز می‌آید و یک یا چند روز ناپدید می‌شود.وی افزود: زمانی هم که مرغ تعاونی به بازار می‌رسد به چند فروشنده ۴۰ یا ۵۰ کیلو مرغ می‌دهند که فوری تمام می‌شود.این فروشنده با بیان اینکه مرغ‌های تعاونی بسیار ریز هستند گفت: این مسئله باعث اعتراض برخی مشتریان نیز می‌شود اما وقتی اختلاف قیمت را می‌بینند سکوت می‌کنند.

دو نرخی بودن قیمت و هزاران مشکل‏‬ / ‏‬ باز هم نظارت نیست
وی افزود: متأسفانه برخی از همکاران همین مقدار مرغ تعاونی را نیز خرد کرده و به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند برای همین مرغ تعاونی بسیار کمتر یافت می‌شود.دو نرخی بودن، آن هم با چنین اختلاف قیمتی چنین فسادهایی را نیز در پی دارد. از سوی دیگر باز هم نظارت حلقه مفقوده این طرح می‌باشد تا بیش از پیش ناکارآمدی تعیین قیمت دستوری را واضح کند.یکی از شهروندان بجنوردی که در صف خرید مرغ بود ضمن گلایه‌های شدید از شرایط بازار گفت: وضعیت بازار خراب است و هیچ کنترلی روی آن نیست.وی افزود: می‌بینید که در شرایط کرونا چطور مردم را در صف مرغ کرده‌اند؟ صف خرید نان، روغن و… نیز به کنار؛ متأسفانه هیچ تدبیری در اینجا دیده نمی‌شود.

تولید مرغ در خراسان شمالی متناسب با نیاز استان نیست
علی اصغر رضازاده، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در مقطعی قیمت جوجه یک روزه افزایش یافت و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده‌ها و تأخیر در تهیه نهاده باعث شد قیمت مرغ افزایش یابد.وی افزود: کارگروه تنظیم بازار کشور برای کنترل قیمت مرغ مصوبه‌ای ابلاغ شد و در استان نیز به دستور استاندار خراسان شمالی قیمت مرغ ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد.رضازاده با اشاره به اینکه مرغ با قیمت مصوب درون استان صرفاً باید از تولیدات داخل استان تأمین شود، گفت: تولید مرغ در استان متناسب با نیاز نیست و برخی از روزها میزان مرغ توزیع شده کمتر از نیاز مردم است لذا مجبور هستیم مازاد نیاز را با قیمت آزاد از سایر استان‌ها وارد کنیم.سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: از سوی دیگر این اختلاف قیمت باعث بروز قاچاق مرغ از استان نیز می‌شد زیرا قیمت مرغ خراسان شمالی کمتر از استان‌های مجاور بود.وی در انتها گفت: به زودی قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.ایجاد صف‌های فشرده و طولانی در این شرایط حساس حتی از گرانی مرغ نیز پراهمیت‌تر است و در این شرایط باید مسئولان استانی اعم از استاندار، سرپرست صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه مرغ فروشان و نهادهای نظارتی پاسخگوی این آشفتگی باشند. آشفتگی که نه تنها سفره مردم را روز به روز کوچک‌تر می‌کند بلکه باعث شده جان شهروندان نیز به خطر بیفتد.در حالی که بسیاری از کسب و کارها تعطیل است، عامل ایجاد چنین صفوفی کیست؟ و آیا نباید مواخذه شود؟


کد مطلب: 242799

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/242799/مرغ-مردم-خراسان-شمالی-صف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir