به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۲۴۲۸۴۵

مردم به خرید سکه و ارز مشتاق‌ترند تا فرش!

مردم به خرید سکه و ارز مشتاق‌ترند تا فرش!
گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف می گوید: زمانی می توان از صادرکنندگان فرش انتظار داشت پول صادرات را به شکل ارز نیمایی بازگردانند که مواد اولیه تولید فرش را با ارز آزاد وارد و خریداری نکرده باشند.عبداله بهرامی با تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی و پرهیز از وابستگی به فروش نفت گفت: سیاست تمام کشورها حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که عمده درآمدشان از فروش منابع نفتی به دست می آید این است که اگر روزی نفت تمام شد یا به دلیل مشکلات و بحران های اقتصادی امکان فروش نفت وجود نداشت متکی به استعدادها و توانمندیهای داخلی خود باشند.وی ادامه داد:چندین دهه است که لزوم قطع وابستگی به نفت به عنوان یک سیاست مهم مورد تاکید قرار می گیرد ولی در اجرا چقدر به این امر پرداخته شده است؟ در حوزه فرش دو دهه قبل سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم و جایگاه صادرات فرش ایران قابل احصاء و چشمگیر بود ولی امروز که اعلام می شود بودجه ۱۴۰۰ با کمترین میزان وابستگی به فروش نفت تدوین شده صنعت فرش چه جایگاهی است؟مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف ادامه داد: صنعت فرش از جمله صنایعی است که در اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور موثر است و سهم بسزایی در صادرات غیرنفتی کشور دارد ولی به دنبال بحث پیمان سپاری و تعهد ارزی که از سوی بانک مرکزی برای فرش مصوب شد، میزان صادرات فرش دستباف کاهش پیدا کرد.
 
صادرکنندگان فرش در حال خروج از این صنعت
بهرامی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرکنندگان فرش ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند که باید مبلغ صادرات را به شکل ارز نیمایی بازگردانند؟ گفت:  صادرکنندگان فرش زمانی مکلف به برگرداندن ارز نیمایی هستند که اجازه دهند مواد اولیه را با نرخ ارز مصوب دولتی خریداری کنند. وقتی مواد اولیه فرش را با نرخ آزاد خریداری می کنیم چطور انتظار می رود که صادرکننده فرش با نرخ ارز نیمایی، مبلغ صادرات را برگرداند. به همین دلیل  بسیاری از صادرکنندگان از صنعت فرش خارج شده اند.این فعال تعاونی با اشاره به مکاتبات و جلسات متعدد با بانک مرکزی، وزارت صمت و اتاق تعاون ایران در این خصوص گفت: متاسفانه هیچکدام از این جلسات تاکنون به نتیجه نرسیده و تغییری در مصوبه مذکور ایجاد نشده است.

تامین مواد اولیه با نرخ ارز آزاد و افزایش قیمت تمام شده
وی ادامه داد: متاسفانه در بحث تولید فرش به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و عدم حمایت از نوغانداران و پرورش پیله ابریشم و نبود زیرساختهای فراوری پشم به واردکننده بزرگ پشم و ابریشم تبدیل شده ایم و چون تمام مواد اولیه با ارز آزاد و به قیمت روز وارد و خریداری می شود قیمت تمام شده فرش نسبت به رقبا بالا رفته است.
بهرامی گفت: در حال حاضر در دو بخش صادرات و تولید دچار مشکل هستیم. در بخش اول به دلیل مصوبه بانک مرکزی صادرکنندگان رغبتی به صادرات ندارند و در بخش تولید به دلیل عدم تخصیص منابع مالی و عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی به ویژه در بحث پیله ابریشم و پشم، قیمت تمام شده تولیدات فرش افزایش یافته است.

مردم برای خرید سکه و دلار مشتاق ترند تا فرش!
به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، علاوه بر این  مساله بخشی از بازار فروش داخل هم به دلیل شیوع کرونا ضربه خورده و بیشتر سرمایه ها به سمت بازار طلا و ارز رفته و مردم برای خرید دلار و سکه مشتاق ترند. متاسفانه خرید فرش دیگر در اولویت سبد خرید خانوارها نیست و این مساله باعث شده تا میزان تولید فرش کاهش یابد و عده زیادی از قالیبافان از این صنعت خارج و مغازه های فرش فروشی کم کم بسته شوند.
وی در پایان در خصوص پیش بینی مشوق های حمایتی برای صادرات فرش گفت: تا چند سال قبل برای صادرات فرش، مشوق هایی در نظر گرفته بودند و مبلغی را به عنوان جایزه صادراتی می پرداختند ولی امروز نه تنها از جوایز صادراتی خبری نیست بلکه به دلیل پیمان سپاری  و تعهد ارزی، مشکلاتی برای صادرکنندگان فرش به وجود آمده است.
برچسب ها: فرش دست باف
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها