به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۲۴۲۸۷۹

عضو اتاق بازرگانی: یارانه نقدی گداپروری است

عضو اتاق بازرگانی: یارانه نقدی گداپروری است
گروه اقتصادی: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: وقتی عدد بزرگی از نقدینگی به جامعه تزریق شود باعث افزایش تورم می‌شود یعنی از یک طرف صد هزار تومان به مردم می‌دهند و از طرف دیگر اگر تورم ۲ درصد افزایش پیدا کند، مردم مجبورند ۲۰۰ هزار تومان بیشتر خرج کنند. بنابراین در شرایط فعلی این سیاست‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.به گزارش ایلنا،مهراد عباد در مورد سیاست‌های یارانه‌ای در زمان تورم اظهار کرد: یارانه نقدی هیچ زمانی نمی‌تواند کمک‌کننده باشد و تنها مُسکن بسیار کوتاه مدتی است که عوارضی بسیار بیشتری نسبت به نفع آن دارد. این سیاست باعث می‌شود نقدینگی زیادی یکباره به جامعه تزریق شود و مبالغی که می‌توان با آن کارهای مهم‌تری انجام داد به صورت قطره‌چکانی به مردم داده می‌شود که عموما هم مبالغ آن به قدری نیست که بتواند مشکلی از کسی حل کند.وی افزود: در این ۴۰ ساله همیشه یارانه به اشکال مختلف داشتیم، قبلا اجناس به صورت کوپنی می‌دادند یا دوره آقای احمدی نژاد یارانه نقدی باب شد. همه اینها باعث می‌شود که بودجه دولت بالا برود و تأثیر خاصی هم ندارد و ممکن است فرد وقتی این پول را می‌گیرد خوشحال باشد اما این خوشحالی پایدار نیست چون تاثیری در زندگی او ندارد و در درازمدت ارزش پول کاهش می‌یابد. برای مثال یارانه ۴۵ هزار تومانی دیگر ارزش گذشته را ندارد.عباد اضافه کرد: وقتی یارانه به این شکل پرداخت می‌شود بعد از مدتی دیگر مردم پرداخت یارانه نقدی را وظیفه دولت می‌دانند و دیگر حتی احساس رضایت هم بر جامعه ایجاد نمی‌کند. به نظر می‌رسد صحبت از یارانه‌های نقدی پوپولیستی است. البته آقای روحانی دیگر نیازی به صحبت‌های پوپولیستی ندارد چراکه دیگر انتخاباتی نیست که در آن شرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که با این پول چند بیمارستان و مدرسه بسازند، از طرف دیگر به جای اینکه یارانه نقدی روی کالا باشد روی خدمات اعمال شود. یا در بخش بیمه باشد که الان مردم برای تهیه داروهای کرونا دچار مشکل هستند. البته گفته می‌شود داروهای آن تحت پوشش بیمه است، درحالیکه تنها داروهای ساده را می‌پذیرند و داروهایی که قیمت آن متوسط رو به بالا است، شامل بیمه نمی‌شود.این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اگر روی بیمه‌ها سرمایه گذاری کنند تاثیر آن مستقیم به مردم می‌رسد و مطمئنا مردم خوشحال‌تر هم می‌شوند. شناسایی ۳۰ میلیون نفر خطای زیادی دارد اما اگر همین پول در بیمه سرمایه گذاری شود، نیازمندان واقعی از آن استفاده می‌کنند.وی افزود: وقتی عدد بزرگی از نقدینگی به جامعه تزریق شود باعث افزایش تورم می‌شود یعنی از یک طرف صد هزار تومان به مردم می‌دهند و از طرف دیگر اگر تورم ۲ درصد افزایش پیدا کند، و مردم مجبورند ۲۰۰ هزار تومان بیشتر خرج کنند. بنابراین در شرایط فعلی این سیاست‌ها تاثیر گذار نخواهد بود.عباد در مورد یارانه در دوره کرونا گفت: با یارانه در دوره تعطیلات کرونایی موافق هستم اما به شرط اینکه واقعاً به دست کسی برسد که به آن احتیاج دارد. به اصناف هیچ کمکی نشده و تنها کمک به شرکت‌ها نیز استرداد مالیات است.

وی با یک مثال توضیح داد: دولت آلمان اعلام کرد که دو یا سه هزار دلار به هر کسی که متعهد شود واقعاً نیازمند است پرداخت می‌کند. آنجا دولت روی صداقت مردم حساب کرده، البته بافت اجتماعی متفاوت باعث می‌شود در کشور ما نتوان چنین کاری کرد. اما باید راه‌هایی برای شناسایی نیازمندان واقعی پیدا کنند اما به طور کلی دادن پول مستقیم گدا پروری است.عباد خاطرنشان کرد: یارانه باید روی خدمات وجود داشته باشد مثل طرحی که در مورد برق داده شد که کسانی که از یک حداقلی کمتر مصرف می‌کنند برق آنها رایگان می‌شود.طرح‌هایی به این صورت می‌توانند به اقشار نیازمند کمک کنند که تاثیری بر روی نقدینگی هم ندارد.وی در مورد اینکه چرا با وجود شکست طرح‌های مشابه همچنان این سیاست‌ها مطرح می‌شوند گفت: این ساده‌ترین راه حل و تنها راهی است که روی میز تصمیم‌گیران است. بررسی اقتصادی صورت نگرفته تا راه حل‌های اقتصادی روی میز قرار بگیرد. این کار همیشه بوده و هر وقت خواستند پول به دست مردم داده‌اند.این عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: سوبسید روی کالا هم به ضرر دولت است چون معلوم نیست که نیازمندان از آن استفاده کند. در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو با اینکه ادعا می‌شود باعث فساد شده اما همچنان آن را ادامه می‌دهند. کارشناسی دقیقی وجود ندارد که راه حل جایگزین ارائه دهد، چون انتقادها افزایش یافته به همین علت از همان راه‌های قدیمی استفاده می‌کنند. از طرفی هم باید این پول را تامین کنند، از همین روی از کسانی که مالیات می‌دهند و شناسنامه دارند با زور و ضرب دو برابر مالیات می‌گیرند و به اقشار ضعیف‌تر می‌دهند، به نوعی سیستم رابین‌هودی را پیش می‌گیرند.
برچسب ها: یارانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها