به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۲۴۲۹۲۳

معیشت ۵میلیون بیکار معطل اقدام کمیته ویژه

معیشت ۵میلیون بیکار معطل اقدام کمیته ویژه
گروه اقتصادی: از زمان تشکیل کمیته ویژه وزارت کار برای شناسایی کارگران بدون‌بیمه یک‌ماه می‌گذرد اما هنوز خبری از اقدامات و برنامه‌های این کمیته نیست و پیگیری‌های ما از معاون وزیرکار و دبیر این کمیته نیز بی‌پاسخ مانده است.سوم آبان‌ماه بود که رهبر انقلاب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، شخصا به موضوع بیکاری‌های ناشی از کرونا و مشکلات اقتصادی آن برای خانواده‌ها ورود و تصریح کردند: «بعضی از این‌ها که بیکار می‌شوند، بیمه‌ بیکاری هم ندارند؛ این‌جا تأمین اجتماعی وظیفه دارد که در این زمینه وارد بشود. البتّه این هم باز جزو آن جاهایی است که عرض کردیم، خیّرین می‌توانند کمک کنند، و یکی از افضل قُربات و افضل نفقات همین است».
این بیانات رهبر انقلاب به تشکیل کمیته‌ ویژه‌ای با دستور وزیرکار انجامید که مهم‌ترین وظیفه‌اش این بود: «پیشنهاد مناسب برای شناسایی دقیق‌تر بیکاران صاحب کار غیررسمی که اطلاعی از آن‌ها در سازمان‌های بیمه‌گر (مثل تامین اجتماعی) وجود ندارد، اما مورد تاکید رهبر انقلاب است».حالا یک‌ماه از عمر این کمیته می‌گذرد و هرچند این 30 روز، زمان زیادی برای ارزیابی عملکرد یک کمیته نیست، اما اگر بدانیم در همین 30 روز کرونا چه تعداد کارگر دیگر را بیکار و سفره خانواده آن‌ها را کوچک‌تر کرده است، انتظاری بی‌جا نخواهد بود که از این کمیته توقع اقدامات سریع‌تر را داشته باشیم.

کانون عالی کارگران: هنوز خروجی مشخصی ندیده‌ایم
آن‌طور که «هادی ابوی» دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید، حدود 6-5 میلیون کارگر کشور فاقد هر نوع سابقه بیمه‌ای هستند و مشکلات آن‌ها در دوران کرونا بیشتر از دیگران است. او در گفت‌وگو با خراسان درباره سرانجام شناسایی این کارگران هم می‌گوید: «قرار بود با تشکیل کمیته ویژه در وزارت کار، ساز و کار شناسایی کارگران بدون‌بیمه مشخص شود اما در این یک‌ماه مسئولان وزارت کار لااقل با ما در کانون‌عالی انجمن صنفی کارگران هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده‌اند و تعاملی برای شناسایی این قشر آسیب‌پذیر صورت نگرفته، به همین دلیل ما هم خروجی مشخصی از این طرح ندیده‌ایم».ابوی می‌افزاید: «مشکلات این کارگران همچنان پابرجاست و در شرایط فعلی با تعطیلی گسترده بسیاری از کسب و کارها برای مقابله با کرونا، این مشکلات بیشتر هم شده است و باید برای حمایت از آن‌ها اقدام اساسی کرد».

نتایج تکان‌دهنده یک پژوهش
هرچند در مرحله جدید محدودیت‌های کرونایی، دولت سازوکاری برای پرداخت کمک بلاعوض و وام یک‌میلیون تومانی پیش‌بینی کرده اما به نظر می‌رسد این کمک‌ها به‌تنهایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کافی نیست و تورم‌های روزانه در کشور، روز به روز سفره این خانواده‌ها را کوچک‌تر می‌کند.مصداق این ادعا، نتایج نظرسنجی اخیر مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی است که در شهریور و مهر 99 از 700 هزار متقاضی بیمه بیکاری انجام شده است. طبق این پژوهش، هرچند 62 درصد متقاضیان بیمه بیکاری مجدد به کار بازگشته‌اند، اما هنوز 38 درصد آن‌ها بیکارند، ضمن آن‌که پاسخ این خانواده‌ها به سوالاتی درباره وضعیت سبد غذایی خانواده هم نگران‌کننده است:
-مصرف گوشت قرمز حدود 72 درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، کاهش جدی پیدا کرده‌است و حدود 15 درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.
-آمار خانواده‌های بیکارشدگان که میزان مصرف برخی اقلام غذایی‌شان کاهش یافته نیز قابل‌توجه است: کاهش مصرف مرغ در 76 درصد خانواده‌ها، کاهش مصرف برنج در 71 درصد خانواده‌ها، کاهش مصرف لبنیات در 61 درصد خانواده‌ها، کاهش مصرف تخم‌مرغ در 42 درصد خانواده‌ها، کاهش مصرف ماهانه‌ میوه در 70 درصد از خانواده‌ها.
پاسخی ارائه نشد.همین آمار رسمی کافی است که مطمئن باشیم تلاش شبانه‌روزی اعضای کمیته ویژه برای شناسایی اقشار آسیب‌پذیر تا چه اندازه مهم است و کم‌کاری در انجام این وظیفه، چه آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت. شایان ذکر است روز گذشته با وجود پیگیری این موضوع از «احمد میدری» معاون وزیر کار و رئیس این کمیته و همچنین وعده ایشان برای پاسخ‌گویی، تا ساعت 18 پاسخی درباره گزارش عملکرد کمیته مربوط به خراسان ارائه نشد.
مرجع : روزنامه خراسان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها