به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۲۴۳۰۵۸

روحانی: حل اختلافات ایران و آمریکا آسان است

روحانی: حل اختلافات ایران و آمریکا آسان است
گروه سیاسی: رئیس‌ جمهور گفت: اگر اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله ایران و آمریکا آسان خواهد بود.
حجت‌الاسلام‌  حسن روحانی در جلسه هیات دولت اظهار کرد: امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم ها سیاست های ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم کند.وی بیان کرد: دولت آینده آمریکا می‌تواند اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی و سیاست‌های نادرست چهار سال گذشته دولت قبلی آمریکا را محکوم و جبران کند. اگر چنین اراده‌ای در دولت آینده آمریکا وجود داشته باشد ایران و آمریکا می‌توانند اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ باز می‌گردند. گره اصلی با یک اراده و تصمیم می‌تواند گشاده و باز شود.
رییس جمهور با بیان این‌که دولت جدید آمریکا باید کارهای بزرگی انجام بدهد، تاکید کرد: در برابر آن همه اقداماتی که دولت گذشته آمریکا انجام داد و چهره آمریکا را تخریب کرد، دولت آینده آمریکا باید با انجام دادن کارهای بزرگ تا حدی بتواند اشتباهات گذشته را جبران کند. امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌های خود سیاست‌های دونالد ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم و جبران کند. ما همیشه گفته‌ایم که سیاست ما روشن است، سیاست ما تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام و تعهدات بین‌المللی در برابر تعهدات بین‌المللی است و اگر همین اراده در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله آسان خواهد بود.
وی همچنین یادآور شد: هم ما و هم آمریکایی‌ها می‌توانیم اعلام کنیم که به شرایط 20 ژانویه 2017 برمی‌گردیم. این می‌تواند قدم بزرگی برای حل بسیاری از مشکلات باشد و مسیر را تغییر دهد و بعد از آن می‌توان موارد دیگر را ادامه داد.رییس جمهور با تاکید بر این نکته که برنامه‌های ایران بر این مبنا نیست که شرایط فردا چگونه خواهد شد، عنوان کرد: ما برنامه‌هایمان را چیده‌ایم و این برنامه‌ها برای شرایط سخت است و همواره این چنین بوده است. اگر در این مدت برای مردم مشکلی پیش آمده از طریق فشارهای ناحق کاخ سفید بوده است . هر وقت آمریکایی‌ها به تعهدات بین‌المللی خود بازگردند در آن زمان شرایط عوض خواهد شد.روحانی با بیان این‌که امروز باید در دو مورد از ملت بزرگ ایران تشکر ویژه‌تر کرد، گفت: تشکر اول به خاطر مقاومت سه ساله ملت ایران در برابر جنگ اقتصادی است؛ ما در تاریخ ایران دو دفاع مقدس داریم یکی دفاع مقدس هشت ساله در برابر صدامیان و یکی در جنگ اقتصادی در مقابل ترامپیان.
وی اضافه کرد: ملت ما در جنگ اول با وجود این‌که تنها بود و شرق و غرب پشت سر متجاوزین بودند با استقامت و ایثار موفق و پیروز شد. در این جنگ سه ساله اقتصادی هم ما تقریبا تنها بودیم و کسی ما را کمک نکرد، اما مردم ایران سربازان خط مقدم اقتصاد، کارگران، کشاورزان، صادر کنندگان و تلاشگران تولید ایستادگی و تلاش کردند و ما را به موفقیت رساندند. از مظاهر پیروزی ما و شکست قطعی دشمن در این جنگ پایان دوره ترامپیسم بود، کسی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل به ویژه ایران و فلسطین انجام داد. شکست او به خاطر شکست در مجامع بین‌المللی، محاکم حقوقی، معیارهای اخلاقی، افکار عمومی جهان و افکار عمومی ملت آمریکا بود. او حتی اقدامات تروریستی و سبعانه خود را نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا ادامه داد و بر تحریم‌ها افزود، حتی زمانی که صندوق بین‌المللی پول می‌خواست پنج میلیارد دلار برای مقابله با کرونا و کمک‌های پزشکی به ایران بدهد، کسی که مخالفت کرد همین گروه کاخ سفید بود و نگذاشت مردم ما راحت‌تر و با شرایط بهتر با این بیماری مقابله کند.رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: عوامل شکست این آدم سیاست‌های غلط خارجی، سیاست‌های غلط بهداشتی، اقدامات نژادپرستانه‌اش و غیرقابل اعتماد بودن او برای همه چه در داخل کشورش و چه در خارج بود. او یک مسیر عوام‌فریبانه و پوپولیستی را در پیش گرفته بود و خدا را شکر که این شر از سر مردم آمریکا و منطقه و جهان کوتاه شد.


 
برچسب ها: حسن روحانی،
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها