کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آغاز روند محاکمه یک دیپلمات ایرانی در اروپا

7 آذر 1399 ساعت 16:03


گروه سیاسی: محاکمه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که مقام‌های اروپایی او را از مسئولان اصلی اطلاعاتی ایران در اروپا می‌دانند، ازروز جمعه، در آنتورپ بلژیک آغاز شد. اسدی، که از دیپلمات‌های ایرانی مستقر در وین بود، از طرف دادستان‌ها متهم شده که مغز متفکر نقشه خنثی‌شده بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ بوده است.یکی از وکلایی که اعضای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) را در پرونده را نمایندگی می‌کند محاکمه  اسدی را "تاریخی" خواند. این اولین بار است که یک دیپلمات ارشد ایرانی با چنین اتهامی در دادگاهی اروپایی محاکمه می‌شود.
اسدالله اسدی حاضر نشد برای رسیدگی به اتهاماتش شخصا در دادگاه حضور یابد.دیمیتری دوبکو، وکیل  اسدی  گفت که موکلش با اعلام "مصونیت دیپلماتیک" حاضر نیست که در دادگاه حضور پیدا کند.دادستان‌های بلژیکی می‌گویند با توجه به اینکه اسدی در اتریش مامور بوده اما بازداشت او در آلمان صورت گرفته، نمی‌تواند به مصونیت دیپلماتیک استناد کند.
وکیل  اسدی در غیابش از او در دادگاه دفاع خواهد کرد.اسدالله اسدی اتهام دست داشتن در توطئه بمبگذاری را رد می‌کند. وزارت خارجه ایران هم بازداشت او را به عنوان "نقض مصونیت دیپلماتیک" محکوم کرده است.پلیس بلژیک دو سال پیش در خودروی دو متهم دیگر این پرونده نیم کیلو مواد منفجره یافت.اگر اسدالله اسدی ۴۸ ساله برای توطئه بمبگذاری در این گردهمایی مجرم شناخته شود مجازاتش می‌تواند تا حبس ابد باشد.علاوه بر  اسدی، زوج ایرانی-بلژیکی که بمب در خودروی آنها پیدا شده نیز در دادگاه حاضر خواهند شد: نسیمه نعامی، ۳۶ ساله و امیر سعدونی ۴۰ ساله.
مهرداد عارفانی ۵۷ ساله و ساکن بلژیک نیز متهم دیگر پرونده است. عارفانی پیشتر سابقه عضویت در سازمان منافقین را داشت.بازداشت اسدالله اسدی همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا صورت گرفت و بر این سفر سایه انداخت.


کد مطلب: 243278

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/243278/آغاز-روند-محاکمه-یک-دیپلمات-ایرانی-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir