به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۲۴۳۳۰۴

دیپلمات ایرانی از حضور در دادگاه خودداری کرد

گروه سیاسی: اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که به اتهام دست داشتن در طرح بمب‌گذاری در یک گردهمایی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بازداشت شده است، از حضور در دادگاه خودداری کرد.
دیپلمات ایرانی از حضور در دادگاه خودداری کرد
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه نوشت که اسدی با قید داشتن مصونیت دیپلماتیک از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کرده است. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اسدی، ۴۸ ساله، و سه متهم دیگر این پرونده روز جمعه، ۷ آذر، در شهر آنتورپ بلژیک آغاز شد. در صورت محکومیت در این دادگاه، بین پنج تا ۲۰ سال زندان در انتظار این دیپلمات ایرانی و باقی متهمان خواهد بود. حکم دادگاه اواخر ماه آینده یا اوایل سال آینده میلادی صادر خواهد شد. اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش بود و این نخستین بار است که دادگاهی در اروپا به محاکمه یک دیپلمات ایرانی می‌پردازد. علاوه بر اسدی، نام امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی نیز در این پرونده مطرح است.
اریک وان دِر سیپت، سخنگوی دادستانی کل بلژیک، در تیرماه سال جاری اتهام‌های این چهار مظنون را «اقدام به برنامه قتل با ماهیت تروریستی» و «مشارکت در اقدامات سازمان تروریستی» اعلام کرد. اسدی و سه متهم دیگر تیرماه ۹۷ بازداشت شدند. ابتدا مقام‌های بلژیک از بازداشت امیر سعدونی، نسیمه نعامی در خودرویی حامل مواد منفجره خبر دادند. این دو نفر قصد داشتند از شهر آنتورپ بلژیک به سمت پاریس که محل برگزاری نشست مجاهدین خلق بود، بروند. پس از مدتی مهرداد عارفانی در فرانسه دستگیر شد و اسدالله اسدی نیز در جریان سفرش به آلمان بازداشت و به بلژیک مسترد شد. به نوشته تایمز، پلیس لحظه تحویل مواد منفجره جاسازی شده در یک پیتزافروشی از سوی اسدالله اسدی به یک زوج ایرانی، امیر سعدونی و نسیمه نعامی، را رصد کرده است.
جمهوری اسلامی ایران هر نوع دخالت و آگاهی تهران را از تلاش برای انفجار در گردهمایی مذکور در تیر ۱۳۹۷در پاریس، قاطعانه تکذیب کرده است و می‌گوید پرونده و اتهامات طرح شده علیه اسدی، «نقض مصونیت دیپلماتیک» است. سفارت ایران در بلژیک نیز روز ۲۳ مهرماه امسال با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اسدالله اسدی «اتهامات» را رد کرده و «هرگز هیچ‌گونه تهدیدی علیه بلژیک مطرح نکرده است».
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها