به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۲۴۳۴۵۸

چند برابر شدن مشاهده یوزها در پارک ملی توران

چند برابر شدن مشاهده یوزها در پارک ملی توران
گروه جامعه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از رویت دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک توران شاهرود و تصویربرداری از این گونه نادر در خطر انقراض خبر داد.امیر عبدوس با اعلام این خبر اظهار کرد: زیستگاه توران مهمترین زیستگاه گونه‌های نادر و در خطر انقرض یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و...است.وی با اشاره به طرح سازمان محیط زیست برای خرید مراتع تعدادی از دامداران این منطقه خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرح خرید حقوق مرتعداران و خروج دام از مراتع پارک ملی توران نتایج شگفت انگیزی در پی داشته مشاهده یورپلنگ آسیایی در این زیستگاه مهم را چند برابر کرده است.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: مشاهده یوزپلنگ آسیایی چه توسط محیط‌بانان و مردم محلی و چه از طریق تصویربرداری از طریق دوربین‌ها در این مدت افزایش یافته است.احمد رادمان رئیس پارک ملی توران پیش از این  از تلاش برای خالی شدن پارک ملی توران از دام خبر داده بود.وی با بیان اینکه قرار است به علت وسعت زیستگاه فعلا هسته مرکزی پارک از دام خالی شود اظهار کرد: در محدوده 100هزار هکتاری هسته مرکزی پارک ملی توران هشت سامانه عرفی و آغل دامپروری وجود دارد که سازمان برای خرید این سامانه ها برنامه ریزی کرده است.وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت حیات‌وحش در هسته مرکزی پارک زیست دارند افزود: اگر همین هسته مرکزی نیز از فعالیت‌های دامپروری خالی شود، گام خوبی در راستای حفاظت بهتر از حیات‌وحش این منطقه و خصوصا یوزپلنگ آسیایی برداشته شده است.

 
رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص آغل‌های موجود در این پارک ملی گفت: در مجموع 160 سامانه عرفی و آغل دام در مجموعه پارک ملی توران وجود دارد اما سامانه‌های عرفی موجود در هسته مرکزی پارک هشت عدد هستند.وی با بیان اینکه از نظر قانونی فعالیت‌های دامداری و کشاورزی در پارک‌های ملی ممنوع است تصریح کرد: متاسفانه از گذشته در این پارک فعالیت‌های دامپروری وجود داشته و برخی عشایر در این منطقه دارای آغل و سامانه‌های عرفی هستند و لذا باید سامانه آنها خریداری شود.توران که مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی در جهان است مجموعه منطقه حفاظت شده، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران شناخته می شود. اولین مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست‌ در خصوص پارک ملی توران مربوط به سال ۱۳۵۱ است که در آن این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.
پس از آن در سال ۱۳۵۵ مصوبه شماره ۷۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست این منطقه را به دو بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تقسیم‌ نمود. در همین سال این دو مجموعه به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران در سطح بین المللی به ثبت رسید. این‌ دو منطقه دارای منابع غنی حیات وحش در بخش پناهگاه حیات وحش و قابلیت‌های ژئوپارک، خصوصیات زمین‌ شناسی، چشمه‌ها، منابع آبی و رودخانه‌ها در بخش منطقه حفاظت شده است.اگرچه توران از تنوع جانوری و گیاهی بالایی برخوردار است اما مهمترین گونه جانوری این زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است که هر دو در معرض خطر انقراض قرار دارند.
برچسب ها: یوزپلنگ ایرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها