به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۲۴۳۴۸۸

جزئیات الزام کارت ملی برای خدمات حمل و نقل

جزئیات الزام کارت ملی برای خدمات حمل و نقل
گروه جامعه: دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات اداری در شهرها را در راستای اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا تشریح کرد.حسین قاسمی در توضیح جزئیات طرح الزام اخذ کارت ملی برای ارائه خدمات توسط دستگاه های اجرایی در حوزه شهرها گفت: در سال ۱۳۷۶ قانون الزام شماره ملی و کد ملی اختصاصی برای هر فرد ایرانی در مجلس مصوب شده است. در ماده ۲ آئین نامه این قانون الزام می کند که افراد ایرانی بالای ۱۵ سال باید این شماره ملی و کارت ملی را داشته باشند و هم همیشه همراه خودشان این کارت ملی باشد. بنابراین از لحاظ الزام قانونی در سال ۱۳۷۶ این قانون مصوب شده است.وی افزود: از نظر اینکه چه تعداد در حال حاضر کارت ملی دارند و چه تعداد ندارند، باید تاکید کنیم که اگر مبنای ۱۵ سال سن را محاسبه کنیم در حال حاضر ۶۲ میلیون ایرانی واجد شرایط گرفتن کارت ملی هستند، یعنی ۶۲ میلیون از ۸۵ میلیون جمعیت ایران واجد گرفتن این کارت هستند، اما از این ۶۲ میلیون نفر ۵۰ میلیون نفر کارت ملی گرفته اند.قاسمی ادامه داد: بالای ۸۰ درصد جمعیتی که شامل اخذ آن می شوند کارت خود را دریافت کرده اند و ۱۲ میلیون نفر هم یا اقدام نکرده اند یا اقدام کرده اند و قبضی که کد ملی روی آن درج شده را دارند، اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده اند.وی در تشریح استفاده از کارت ملی برای اعمال محدودیت ها گفت: در حال حاضر بر اساس طرحی که با هماهنگی وزارت ارتباطات و وزارت راه انجام شده ارائه خدمات حمل و نقل مسافری بین استان ها با ارائه کارت ملی انجام می شود. یعنی اگر فردی بخواهد با هواپیما، قطار یا اتوبوس از تهران به هر جای ایران سفر کند هنگام اخذ بلیت باید کد ملی را ارائه کند تا بلیت برای وی صادر شود.

وی ادامه داد: وقتی کد ملی را ارائه می کند سامانه وزارت راه در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای به بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب اگر فرد به عنوان یک ایرانی به آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه و به دلیل کرونا آزمایش داده باشد یا بستری شده باشد اگر بخواهد بلیت دریافت کند سابقه فرد مورد بررسی قرار می گیرد و اگر فرد کرونا مثبت باشد نمی تواند بلیت دریافت کند.وی افزود: به این ترتیب این فرد شناسایی و به وی اعلام می شود که به قرنطینه برود و اگر هم از قرنطینه بیرون بیاید جریمه خواهد شد. این موضوع در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای عملیاتی شده است.وی تاکید کرد: جالب است بدانیم روزانه با افراد زیادی در این طرح مواجه می شویم که به دلیل کرونا مثبت بودن نباید سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شوند اما رعایت نمی کنند ولی با استعلامی که انجام می شود این مسئله مدیریت می شود.دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به ارائه پیشنهادی در جلسه قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: در این جلسه پیشنهادی را مطرح کردیم که با استفاده از کارت ملی علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی در حوزه های شهری نیز این موضوع عملیاتی شود، منتهی این موضوع به صورت مرحله به مرحله در شهرها اجرایی شود.

وی ادامه داد: مثلا ورود افراد به ادارات برای اخذ خدمات اداری الزام همراه داشتن کارت ملی را داشته باشد و اگر فردی در آنجا شناسایی شود که قبلا کرونا مثبت بوده یا هنوز دوره ۱۴ روزه خود را طی نکرده اجازه ورود و ارائه خدمات به وی داده نمی شود. این مسئله در بانک ها یا در حوزه سایر دستگاه هایی که به مردم خدمات ارائه می کنند انجام خواهد شد و در مرحله بعدی سیستم حمل و نقل عمومی را نیز شامل خواهد شد.وی افزود: یک بخش از این کار از طریق استعلام لحظه ای انجام می شود که QR کدی در سامانه اپلیکیشن ماسک طراحی شده که هر کسی که گوشی هوشمند داشته باشد با داشتن کارت ملی می تواند کارت ملی را اسکن کند و سابقه سبز یا قرمز بودن فرد قابل مشاهده خواهد بود. سبز بودن به معنای اینکه سابقه ای از لحاظ کرونا نه بستری و نه نتیجه آزمایش نداشته و کرونا ندارد و سالم است و قرمز نیز به معنای اینکه فرد یا قبلا آزمایش داده و کرونا مثبت بوده و دوره ۱۴ روزه را طی نکرده و یا بستری بوده و دوره ۲۰ روزه بعد از بستری را طی نکرده است.

وی تاکید کرد: این کار برای این است که در فرآیند مدیریت این بیماری منحوث بتوانیم هم خدمات ارائه دهیم و هم جلوی افرادی که مثبت هستند یا قبلا بستری بوده اند و دوره قرنطینه آنها کامل نشده گرفته شود که موجب انتشار این بیماری نشود.قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص بازه زمانی اجرای این طرح گفت: این موضوع بازه زمانی مکانی ندارد و جزو مواردی است که به صورت مستمر انجام می شود. چرا که به بحث پایش، غربالگری ونظارت کمک می کند. لذا محدودیت زمانی و مکانی ندارد. اجرای آن نیز در حوزه شهری مرحله به مرحله است چراکه در حوزه زیرساخت ها مثلا در حمل و نقل عمومی هنوز اتصال برقرار نشده لذا درمرحله اول جاهایی که امکانات و زیرساخت ها را دارند این موضوع در آنها اجرایی می شود و همزمان جاهایی که ندارند با فراهم شدن زیرساخت ها به موضوع اضافه خواهند شد.دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی گفت: اعلام زمان دوهفته ای برای اجرای این طرح صحیح نیست. این طرح قید زمانی برای پایان ندارد. در حقیقت زمانی پایان می یابد که وضعیت از قرمز به نارنجی از نارنجی به زرد واز زرد به سفید تبدیل شود که در آن هنگام طرح خاتمه یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها