کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا آمار مبتلایان جدید افزایش داشت؟

همشهری آنلاین , 9 آذر 1399 ساعت 10:52


گروه جامعه:  کمتر از ۱۰ روز از شروع محدودیت‌های تازه کرونا و تعطیلی نصفه و نیمه در تهران و همه مراکز استان‌ها می‌گذرد. نشانه‌ها ظاهرا مثبت هستند. همه مسئولان، پزشکان و کارشناسانی که تا حتی اواخر هفته پیش از پر بودن بیمارستان‌ها گله داشتند، اما اکنون می‌گویند اوضاع بهتر شده است؛ احتمالا هدف اولیه تعطیلات که تنفس کادر درمانی بود، تا اخر هفته دست‌یافتنی است، اما کاهش مرگ و میرها تا زیر ۱۰۰ نفر که هدف نهایی طرف بود، احتمالا به این زودی اتفاق نیفتد.هرچند که از سخنان دیروز رئیس جمهور تمدید محدودیت‌ها احتمالا منتفی است: «البته ما به خوبی می‌دانیم که محدودیت راهکار اصلی نیست، محدودیت یک علامت و یک هشدار بزرگ است و پشت سر آن باید اقدامات زیادی انجام گیرد تا ما به هدف برسیم. همه مردم ما می‌دانند راه‌حل اصلی برای مبارزه با این بیماری، تغییر رفتار اجتماعی مردم است، مردم عزیز ما باید سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا ما در این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب در مقابله با این بیماری برسیم.»

آمارها فقط افزایش نیافته است
با این حال، آنطور که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران  می‌گوید، آمارها فقط افزایشی نبوده است و خبری از کاهش نیست. دکتر نادر توکلی می‌گوید: در محدودیت‌های کرونایی که از اول آذر ۹۹ در حال اجراست، در خصوص بستری‌های بیمارستانی که شاخص مهمی از نظر ما محسوب می‌شود، افزایش آمار نداشتیم. نمی‌گوییم کاهش داشتیم. اما افزایشی نداشته‌ایم. درمورد آمار فوتی‌ها هم همین طور بوده و افزایش نداشتیم. آمار مراجعان سرپایی هم در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها طی این یک هفته افزایش نداشته است.او از افزایش تعداد مبتلایان جدید خبر داد و درباره علت آن گفت: چون در مراکز بهداشت و مراکز سرپایی، افزایش تعداد تست‌های تشخیصی کرونا را داشتیم، تعداد ثابت‌شده‌ی PCRمثبت‌ها افزایش یافته و بنابراین در بیماریابی، موارد بیشتری را شناسایی کردیم، چون تعداد تست‌های ما بیشتر شده است. پس دلیل مهم افزایش آمار مبتلایان، افزایش تعداد تست‌ها است. اجرای طرح محله‌محور «شهید سلیمانی» که با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج در برخی مناطق تهران در حال اجراست و هدف آن بیماریابی است، در این موضوع (شناسایی مبتلایان جدید) تاثیر چشمگیری داشته است.

ردیابی افرادِ در تماس با بیماران
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران ادامه داد: به دلیل گسترش ویروس کرونا در ایران، بحث این بود که علاوه بر افرادِ باعلامت و همچنین افراد با ریسک بالا که در مراکز بهداشتی از آنها تست PCR گرفته می‌شد، ردیابی افرادِ در تماس با بیماران هم انجام شود. شواهد نشان داد تعداد زیادی از افراد هستند که با آنکه علائمی ندارند، تست‌شان مثبت شده است. در ۱۰ روز اخیر چون تعداد انجام تست‌های PCR بیشتر شد، تعداد بیشتری افراد آلوده هم شناسایی شدند. به همین دلیل میزان بروز جدید آمار مبتلایان بالا رفته است. درواقع یک دلیل افزایش آمار مبتلایان جدید، این موضوع بوده است.دکتر توکلی به تاثیر طرح جدید شناسایی مبتلایان جدید اشاره کرد و گفت: طی اجرای این طرح در منطقه ۱۸ تهران، در محدوده‌ای ۲۵۰ تست از افرادی با شرح حال تماس ِبا فرد مبتلا را چک کردیم که این افراد همه بی‌علامت بودند. تست ۹۵ نفر از این افراد مثبت شد و این نشان می‌دهد که سرعت انتشار ویروس کرونا بسیار زیاد است.او گفت: از زمان تماسِ فرد با فرد ِ مبتلا ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا علائم بروز کنند. همچنین امکان ابتلا در فرد هم وجود دارد. بنابراین در زمان نهفتگی ویروس و فاصله زمانی که لازم است تا افراد بعدی مبتلا بشوند، این افراد (افراد بی‌علامت ِ در تماس با بیماران) ممکن است رفتار پرخطر داشته باشند، در محافل خصوصی و جمع‌های دوستانه حضور یابند، یا به مراسم ختم و رستوران و کافی‌شاپ و ... بروند. این موضوع، زنجیره انتقال را گسترش می‌دهد. در این میان اجرای محدودیت‌های شبانه ۹ شب تا ۴ صبح کمک می‌کند تا طبیعتا بخشی از این زنجیره سرایت کاهش پیدا کند و همین امر به کاهش میزان آلودگی کمک خواهد کرد.معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: نکته قابل‌توجه این است که حجم زیادی از انتقال ویروس در نشست‌های شبانه دوستانه و مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی رخ می‌دهد که در زمان اعمال محدودیت‌ها کم شده است. تقریبا نیمی از بستری‌هایی که قبلا در بیمارستان‌ها داشتیم، از نشست‌ها و محافل دوستانه نشأت می‌گرفت. اما از آنجا که محدودیت‌ها باعث شده که این محافل کمتر بشود، خود به خود به نظر می‌رسد تاثیرش را گذاشته باشد.

پیش‌بینی‌ها درباره هفته دوم
دکتر توکلی درباره پیش‌بینی‌ها از هفته دوم محدودیت‌ها هم گفت: خوبی هفته دوم محدودیت‌ها این است که همه ادارات تقریبا تعطیل اعلام شده‌اند. البته در این میان باز یک سری چالش داریم. چون نهادهای نظارتی تعطیل نشده‌اند. مثلا بخشی از وظیفه دانشگاه علوم‌پزشکی، نظارت بر درمان و بهداشت است که اینها باید در زمان ممنوعیت‌ها فعال باشند. بخشی از نیروها هم خدماتی‌اند که آنها هم باید در محل کار خود حضور داشته باشند. پس ما نمی‌توانیم بیمارستان را تعطیل کنیم و اگر نتوانیم  فرصت تنفسی به کادر درمان بدهیم، یک نارضایتی ثانویه به وجود می‌آید.معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران ادامه داد: کادر اداری تعطیل شده‌اند، اما کادر درمان و کادر خدماتی باید بنا به رویه قبلی به صورت تمام‌وقت سر کار خود حاضر شوند. ما حتی نمی‌توانیم اینها را پاره‌وقت کنیم. درست است که محدودیت‌های ویژه در کشور در حال اجرا است، اما کادر درمان مثل قبل تحت فشارند و عملا مرخصی برای آنها بی‌مفهوم است. برای اینها هم باید راهکاری اندیشیده بشود.وی همچنین درباره تعطیل نشدن بانک‌ها در محدودیت‌های دوهفته‌ای گفت: می‌توان با ایجاد شعبه‌های کشیک یا شیفت، فعالیت بانک‌ها را هم محدود کرد. این امر در کنترل زنجیره کرونا موثر است.توکلی با اشاره به کاهش حجم حمل و نقل در تهران طی اجرای محدودیت‌ها گفت: طی این یک هفته، حجم مسافران حمل و نقل عمومی شهری شامل مترو، اتوبوس و نیز پایانه‌های مسافربری حدود ۳۵ درصد کاهش داشته که رقم چشمگیری است.


کد مطلب: 243571

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/243571/چرا-آمار-مبتلایان-جدید-افزایش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir