به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۲۴۳۸۲۷

مکمل‌ها و ایمنی در برابر کووید-19

مکمل‌ها و ایمنی در برابر کووید-19
گروه علمی: طی چند وقت اخیر و با شیوع بیماری کووید-19 و این که در حال حاضر دارو یا واکسنی برای مقابله با آن وجود ندارد، مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی یکی از اقدامات مردم در نقاط مختلف جهان برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود و پیشگیری از ابتلا به این بیماری بوده است. بدن مجموعه ای پیچیده است و در هر لحظه وظایف بسیاری در آن انجام می شوند و هیچ مکمل واحدی نمی تواند تضمین 100 درصدی حفظ سلامت و از بین بردن کامل خطر ابتلا به کروناویروس جدید ارائه کند. حقیقت این است که هر فردی بدون در نظر گرفتن وضعیت سلامتی، در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارد.یک سبک زندگی سالم همراه با وعده های غذایی سرشار از مواد مغذی و در صورت نیاز مصرف مکمل ها می تواند به سیستم ایمنی بدن در ارائه عملکرد مطلوب خود کمک کند. اما ما هنوز به درک کاملی از مصرف مکمل ها و کووید-19 نرسیده ایم. افزون بر این، بیشتر مطالعاتی که در آنها آثار محافظتی مواد مغذی در برابر کووید-19 بررسی شده است شامل استفاده از دوزهای بسیار بالا بوده که از رژیم غذایی حاصل نمی شوند. از این رو، نتایجی که در مطالعات حاصل می شوند، ممکن است در زندگی واقعی قابل مشاهده نباشند.در شرایطی که نتایج برخی مطالعات امیدوارکننده هستند اما پیش از صرف هزینه اضافه برای خرید مکمل ها باید واقعیت را از ادعا جدا کنید.

ویتامین ها
هر فردی برای ادامه زندگی خود به ویتامین ها نیاز دارد. کمبود ویتامین ها می تواند به عوارض سلامت جدی مانند راشیتیسم (کمبود ویتامین D)، نابینایی (کمبود ویتامین A) و اسکوربوت (کمبود ویتامین C) منجر شود.به طور معمول، کمبود ویتامین ها به علائم ناخوشایندی مانند خستگی، سردرد، ضعف عضلانی، اختلال در خواب و افسردگی منجر می شود. علائم دقیق به ویتامینی که با کمبود آن مواجه هستید، بستگی دارد. مشخص است که ویتامین ها سلامت مطلوب را تقویت می کنند، اما درمان ریشه‌کن کننده برای کووید-19 نیستند.

ویتامین C
ویتامین C یک ماده مغذی مهم با نقش های مختلف در بدن است. این ویتامین تا حد زیادی مسئول حفظ سلامت پوست و بهبود زخم است. همچنین، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با التهاب و بیماری ها کمک می کند.
ادعا
از آنجایی که ویتامین C روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد، ممکن است به تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید-19 کمک کند.
یافته های علمی
ما می دانیم که ویتامین C در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد اما پژوهش ها در مورد این ویتامین به شکل مکمل متناقض هستند. یک بررسی شامل چندین مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین C بروز سرماخوردگی را کاهش نمی دهد اگرچه ممکن است به بهبودی اندکی سریع‌تر بیماری کمک کند.
موسسه ملی سلامت آمریکا در نوامبر 2020 نقش ویتامین C در مبارزه با کووید-19 را ناشناخته عنوان کرد.
حقایق
بیشتر همواره بهتر نیست. اگر به میزان کافی از رژیم غذایی خود ویتامین C دریافت نمی کنید، مصرف مکمل این ماده مغذی می تواند به سلامت کلی شما کمک کند. میزان بیش از حد ویتامین C می تواند به معده درد، حالت تهوع، و اسهال منجر شود. همچنین، میزان بیش از حد این ویتامین به پیشگیری از کووید-19 کمکی نخواهد کرد.

ویتامین D
ویتامین D به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود زیرا زمانی که پوست بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد توانایی تولید این ویتامین را دارد. ویتامین D وظایف مختلفی را بر عهده دارد که یکی از آنها تقویت سیستم ایمنی بدن است.
ادعا
ویتامین D سلامت سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد زیرا سیستم ایمنی را برای ارائه واکنش فعال می کند. همچنین، ویتامین D از خواص ضد التهاب برخوردار است. این دو عملکرد به همراه هم ویتامین D را به یک گزینه قوی در برابر کروناویروس جدید تبدیل می کنند.
یافته های علمی
مطالعات بسیاری درباره ویتامین D انجام شده است و می دانیم که این ویتامین برای سلامت مطلوب انسان از استخوان ها تا مغز نیاز است. همچنین، از این مساله آگاهیم که کمبود ویتامین D با بیماری های خودایمنی، بیماری های تنفسی و سرکوب عملکرد ریه مرتبط است، در نتیجه، بیان این که ویتامین D می تواند به سیستم ایمنی در مبارزه با کووید-19 کمک کند، غیر منطقی نیست.پژوهش ها درباره ویتامین D و کووید-19 ادامه دارند و خیلی زود است که بگوییم این ویتامین به طور خاص چگونه با کروناویروس جدید مبارزه می کند.
حقایق
اگرچه واضح است که ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند، مصرف مکمل آن تنها زمانی که با کمبود این ویتامین مواجه باشید، موثر خواهد بود. اگر به میزان کافی از خورشید و رژیم غذایی خود ویتامین D دریافت می کنید نیازی به مصرف مکمل نخواهید داشت.

ویتامین E
ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که مردم می توانند از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها آن را دریافت کنند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به تعدیل واکنش های ایمنی کمک کرده و کمبود آن می تواند ایمنی سلول را مختل کند.
ادعا
به دلیل نقش شناخته شده ویتامین E در عملکرد سیستم ایمنی، این ماده مغذی می تواند نقشی پیشگرانه در همه گیری کووید-19 داشته باشد.
یافته های علمی
پژوهش ها در مورد ویتامین E و آثار محافظتی آن در برابر بیماری های تنفسی متناقض هستند. به عنوان مثال، یک مطالعه روی ساکنان خانه سالمندان مبتلا به عفونت های ریوی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین E تنها برای افرادی با ژنوتیپ خاص موثر بوده است. افزون بر این، مصرف مکمل ویتامین E ممکن است خطر سینه پهلو را در برخی افراد که سیگار می کشند، افزایش دهد.
از سوی دیگر، برخی گزارش ها نشان می دهند که ویتامین E می تواند آسیب اکسیداتیو مرتبط با آسم، سرطان و بیماری های دیگر را کاهش دهد.
حقایق
سطوح کافی از ویتامین E برای سلامت کلی انسان و سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد اما به پژوهش های بیشتر برای بررسی نقش خاص ویتامین E در برابر کووید-19 نیاز است. افزون بر این، کارایی ویتامین E زمانی که آن را از رژیم غذایی به جای مکمل ها دریافت می کنید، احتمالا بیشتر است.

مواد معدنی
مواد معدنی مانند ویتامین ها برای بقای انسان ضروری هستند. کمبود مواد معدنی می تواند به خستگی، بی اشتهایی، گرفتگی های عضلانی، ضعف سیستم ایمنی، و طیف گسترده ای از عوارض دیگر منجر شود. برخی مواد معدنی از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی برخوردار هستند.
منیزیم
منیزیم به تنظیم فرآیندهای مختلف بدن کمک می کند. در حقیقت، این ماده معدنی یکی از عوامل دخیل در بیش از 300 سیستم آنزیمی است. بدون منیزیم، بدن انسان قادر به تکمیل فرآیندهای اساسی مانند انقباض عضلانی، تنظیم فشار خون یا کنترل فشار خون نیست.
ادعا
دانشمندان و پزشکان مدت هاست که می دانند منیزیم برای پیشگیری از بیماری های سیستم تنفسی و بخش های دیگر بدن اهمیت دارد. افزون بر این، فعال شدن ویتامین D نیازمند منیزیم است، از این رو، سطوح ناکافی منیزیم می تواند ناتوانی بدن در استفاده از این ویتامین را به همراه داشته باشد حتی اگر به میزان کافی آن را مصرف کنید.
یافته های علمی
مطالعه ای که در سپتامبر 2020 منتشر شد، نشان داد مکملی متشکل از ویتامین D، ویتامین B12، و منیزیم می تواند شدت عوارض کووید-19 در افراد مسن را کاهش دهد. مطالعه ای در جریان از دانشگاه مینه سوتا نیز بررسی این که مصرف مکمل منیزیم می تواند از مرگ قلبی ناگهانی در بیماران مبتلا به کووید-19 جلوگیری کند را هدف قرار داده است. از آنجایی که منیزیم کنترل قند خون را بهبود می بخشد، مکمل ها ممکن است به کاهش شدت عوارض در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.
حقایق
مطالعات در مورد منیزیم و آثار محافظتی آن در برابر کروناویروس جدید در جریان هستند. خیلی زود است که دریابیم آیا منیزیم می تواند سیستم ایمنی را در برابر کووید-19 تقویت کند یا در صورت ابتلا به این بیماری شدت عوارض آن را کاهش دهد.

روی (زینک)
روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است. روی به رشد و تقسیم سلولی، تجزیه کربوهیدرات ها، بهبود زخم، عملکرد انسولین، و حتی حس بویایی و چشایی کمک می کند. همچنین، روی در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
ادعا
از آنجایی که روی به عنوان یک پشتیبان سیستم ایمنی شناخته می شود و به نظر می رسد به مبارزه با سرماخوردگی کمک می کند، این ماده معدنی به عنوان یک محافظ در برابر کووید-19 مطرح شده است.
یافته های علمی
مطالعات گذشته نشان داده اند که روی به مبارزه با سرماخوردگی ها کمک می کند که اغلب به واسطه کروناویروس ها (نه موردی که موجب کووید-19 می شود) شکل می گیرند. اما پژوهش های دیگر این یافته ها را پیچیده کرده اند. یک بررسی سیستماتیک نشان داد که تفقط مصرف دوزهای بیش از 75 میلی گرم در روز روی به کوتاه شدن دوره سرماخوردگی منجر می شود و هیچ پژوهشی اثری ناشی از مصرف دوزهای کم روی را نشان نداده است.افزون بر این، زمان مصرف روی نیز ممکن است یک عامل تاثیرگذار باشد. یک متاآنالیز مشخص کرد که بیماران برای اثربخشی روی در برابر سرماخوردگی باید طی 24 ساعت نخست پس از ظهور علائم مصرف مکمل را آغاز کنند.با این وجود، کارشناسان سلامت همچنان فکر می کنند روی گزینه ای امیدوارکننده است. مطالعه ای در ژوییه 2020 در مورد روی و کووید-19 نشان داد که این ماده معدنی ممکن است به محافظت در برابر این بیماری یا کاهش شدت علائم آن کمک کند. یک بررسی بر اساس شواهد غیر مستقیم نیز نشان داد در افرادی که با کمبود روی مواجه هستند، مصرف مکمل می تواند به عنوان یک محافظ بالقوه موثر باشد.
حقایق
همانند هر ماده مغذی دیگر، مصرف بیش از حد روی احتمالا به پیشگیری از کووید-19 کمک نخواهد کرد. بدن شما به میزان اضافه نیاز ندارد و مقدار کافی از مواد مغذی برای آن اهمیت دارد. بهتر است حد مصرف قابل تحمل برای بدن را برای پرهیز از تجربه عوارض جانبی هنگام مصرف مکمل های روی رعایت کنید.

مکمل های دیگر
جدا از ویتامین ها و مواد معدنی، بدن شما نیازمند مواد مغذی دیگر برای حفظ سلامت مطلوب خود است. به عنوان مثال، آنتی اکسیدان ها به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کنند.
کوئرستین
کوئرستین رنگدانه ای موجود در گیاهان و نوعی فلاونوئید است. فلاونوئیدها طیف گسترده ای از فواید سلامت را از خواص آنتی اکسیدانی تا خواص ضد سرطانی را ارائه می کنند.
ادعا
آثار محافظتی قوی کوئرستین در بدن، آن را به عنوان یک درمان کمکی برای بیماران مبتلا به کویید-19 مطرح کرده است.
یافته های علمی
یک بررسی شامل چند مطالعه درباره کوئرستین و عفونت های تنفسی نشان داد که این ماده ممکن است گزینه ای موثر برای کاهش تکرر و مدت زمان عفونت های دستگاه تنفسی باشد. با این وجود، پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند که پیش از توصیه کوئرستین به عنوان درمانی برای کووید-19 به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه نیاز است.
گزارشی دیگر نشان داد که کوئرستین از نظر تئوری توانایی بالایی در مختل کردن تکثیر ویروس SARS-CoV-2 دارد، اما بار دیگر به این نکته اشاره شد که به پژوهش های بیشتر برای تایید این آثار نیاز است.
حقایق
کوئرستین به عنوان یک ابزار بالقوه در مبارزه علیه کووید-19 امیدوارکننده نشان داده است. با این وجود، کوئرستین یک داروی جادویی نیست. دانشمندان همچنان به طور دقیق نمی دانند که این ماده در برابر ویروس مسبب کووید-19 چگونه عمل می کند و باید پیش از آغاز مصرف مکمل آن با پزشک خود مشورت کنید.

اسیدهای چرب امگا-3
اسیدهای چرب امگا-3، به طور خاص اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) دارای اثر ضد التهاب قوی در بدن هستند. این دو در مواد غذایی مانند ماهی و نرمتنان صدف‌دار وجود دارند.
ادعا
به دلیل تاثیر شدید بر سلول های ایمنی، اسیدهای چرب امگا-3 ممکن است بتوامند به بدن در مبارزه با کووید-19 کمک کنند.
یافته های علمی
برخی پژوهش ها نشان می دهد که مصرف مکمل های اسیدهای چرب امگا-3 می تواند به مبارزه با توفان سیتوکین ناشی از کووید-19 کمک کند. سیتوکین ها گروهی از پروتئین های ارسال سیگنال هستند که رشد و فعالیت برخی سلول ها از جمله سلول های ایمنی را کنترل می کنند. توفان سیتوکین به تولید بیش از حد سیتوکین های پیش التهابی گفته می شود که به آسیب بافت و نارسایی اندام منجر می شود. از آنجایی که اسیدهای چرب امگا-3 دارای خواص ضد التهاب هستند و بر سلول های ایمنی تاثیر می گذارند، مکمل های امگا-3 از پتانسیل یک درمان پیشگیرانه برخوردار هستند.
حقایق
روشن است که اسیدهای چرب امگا-3 بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند. مصرف میزان کافی از اسیدهای چرب امگا-3 به واسطه مصرف مواد غذایی مغذی می تواند سلامت کلی را بهبود بخشیده و به عملکرد درست سیستم ایمنی بدن کمک کند. همانند دیگر مواد مغذی که در این مطلب به آنها اشاره شد، میزان بیش از حد اسیدهای چرب امگا-3 نیز می تواند دارای اثری مخرب باشد و آثار مکمل های غیر غذایی روی کووید-19 همچنان ناشناخته باقی مانده است.

چگونه از خود در برابر کووید-19 محافظت کنیم
سازمان های سلامت و بهداشت مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا و سازمان بهداشت جهانی بهترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 را ارائه کرده اند. این دستورالعمل ها ابزارهای شناخته شده برای کند کردن و پیشگیری از گسترش بیماری های عفونی مانند کووید-19 هستند.نخست، نحوه انتشار کووید-19 را درک کنید. گسترش این بیماری از طریق قطرک های تنفسی رخ می دهد اما ویروس می تواند از طریق آئروسل (ذرات ریز موجود در هوا)، تماس مستقیم (مانند بوسیدن) و سطوح آلوده نیز به دیگران منتقل شود.از افرادی که بیمار هستند تا حد امکان فاصله بگیرید. اگر وظیفه مراقبت از یک بیمار را بر عهده دارید، اقدامات احتیاطی بیشتر را مد نظر قرار دهید.زمانی که خارج از خانه هستید، حداقل دو متر از افراد دیگر فاصله بگیرید.زمانی که خارج از خانه هستید، از ماسک برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید. هنگام سرفه و عطسه نیز دهان و بینی خود را با پارچه یا دستمال بپوشانید.دست های خود را به طور مرتب بشویید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از محصولات ضد عفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید.سطوحی که با آنها زیاد در تماس هستید، مانند کلیدهای برق، دستگیرهای درب، تلفن همراه و شیرهای آب را به طور مرتب ضد عفونی کنید.
افزون بر این، مراقب سلامتی خود و دیگر اعضای خانواده‌تان باشید. اگر متوجه علائم کووید-19 شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر با علائم شدید بیماری مانند تنگی نفس یا سینه درد مواجه شدید، در پی دریافت کمک پزشکی اضطراری باشید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها