به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۲۴۳۹۱۱

تجارت با سم نیش عقرب؛ سلاح کژدم

تجارت با سم نیش عقرب؛ سلاح کژدم
گروه اقتصادی: روز گذشته خبر صادرات زهر کژدم یا همان عقرب از افغانستان به آمریکا بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. گفته می شود یک پرورشگاه عقرب و مار در هرات، قرار است ۵۰۰ گرم سم را به خارج از کشور صادر کند که درآمد ارزی بالایی را هم به همراه دارد و هر گرم سم عقرب 10 هزار دلار خرید و فروش می شود. امروز در کنار صحبت از این صادرات پر سود که ظرفیت آن در کشورمان هم فراهم است از خطرات آن نوشته ایم.

سم 2 سال از 20 هزار عقرب
همین اول کار بگوییم که شاید در نگاه اول درآمد از عقرب کار ساده ای به نظر برسد اما صادرکننده افغانستانی سم عقرب نظر دیگری دارد. اکبر درویش، سرمایه گذار و رئیس پرورشگاه صادر کننده سم عقرب گفته، در ابتدا با نگهداری از هزار عقرب کارشان را آغاز کرده اند و حالا تعداد عقرب ها به ۲۰ هزار رسیده است.او درباره هزینه زیاد نگهداری از عقرب ها گفته: «برای نگهداری 20 هزار عقرب در دو سال گذشته 800 هزار دلار هزینه کرده است.» البته فروش سم عقرب در کنار تامین مخارج سود زیادی هم دارد. این پرورشگاه عقرب طی دو سال توانسته 500 گرم جمع کند که گفته می شود هر گرم آن 10 هزار دلار در بازار جهانی به فروش می رسد.

کشنده ای درمانگر
هر چند که نیش عقرب بسیار مرگبار است اما همین زهر از جمله با ارزش‌ترین مایعات جهان به شمار می‌رود. این زهر بیشتر به کشورهای آمریکا و اروپا و کشورهای عربی صادر می‌شود. گفته می‌شود از زهر عقرب برای مداوای بیماری سرطان و تولید آنتی بیوتیک در پزشکی استفاده می‌شود. زهر کژدم حاوی «کلوروتوکسین» است که در تشخیص اندازه و موقعیت تومورهای سرطانی، بسیار استفاده می شود. همچنین از زهر عقرب برای از بین بردن بیماری مالاریا نیز استفاده می‌شود.

خطرات پرورش عقرب
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پیش از این در گفت و گو با ایرنا درباره خطرات پرورش عقرب گفته: «پرورش عقرب در منازل خطرات جانی به همراه دارد و به هیچ وجه قانونی نیست. پرورش این گونه بندپا شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و خارج از این ضوابط هرگونه اقدام به پرورش می تواند توام با مخاطرات جانی باشد.» او همچنین درباره شرایط زهرگیری گفته که حتما باید در شرایط آزمایشگاهی باشد.
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: تجارت عقرب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها