به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۲۴۳۹۸۵

آژانس: توقف بازرسی‌ها بردی نصیب ایران نمی‌کند

آژانس: توقف بازرسی‌ها بردی نصیب ایران نمی‌کند
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  اعلام کرد که توقف بازرسی‌های نهاد تحت امر او از تاسیسات هسته‌ای ایران بردی نصیب این کشور نخواهد کرد.
رافائل گروسی  گفت: «بسیار مهم است که اطمینان‌های ضروری و معتبر به جهانیان داد مبنی بر اینکه انحرافی از برنامه هسته‌ای به سمت اهداف نظامی رخ نخواهد داد».
او افزود: «ما اضطراب موجود را درک می‌کنیم ولی همزمان باید درک کرد که هیچ طرفی، خود ایران در ابتدا، از کاهش، محدود کردن یا اخلال در کاری که ما همراه آن‌ها انجام می‌دهیم برد نخواهد کرد».
گروسی تایید کرد که آژانس هنوز هیچ علامتی از جانب مقامات ایرانی دریافت نکرده است مبنی بر این‌که قصد داشته باشند بازرسی از تاسیسات هسته‌ای را به‌خاطر ترور شهید محسن فخری‌زاده تغییر دهند.واکنش مدیرکل آژانس به طرحی است با عنوان «لغو اجرای پروتکل الحاقی درباره بازرسی‌های» آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران، که یک فوریت آن ۱۲ آبان در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است ولی برخی از نمایندگان، پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، خواستار دو فوریتی شدن و تصویب فوری آن هستند.
بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند تأسیسات هسته‌ای ایران را سرزده بازرسی کنند.مدیرکل آژانس می‌گوید این نخستین بار نیست که نمایندگان مجلس ایران چنین مسیری را دنبال می‌کنند.
او افزود: «هیچ نشانه‌ای از مانع‌تراشی یا ایجاد محدودیت در مسیر همکاری با خود مشاهده نکرده‌ایم. دلیلی هم وجود ندارد که فکر کنیم این قضیه الان موضوعیت دارد».
 گروسی می‌گوید: «ما از هرگونه خشونتی ابراز انزجار می‌کنیم، ما یک سازمان بین‌المللی در خدمت صلح و امنیت هستیم».

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها