به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۲۴۴۳۰۲

چه تجهیزاتی برای پرورش بلدرچین مورد نیاز می‌باشد؟

گروه کسب و کار: افزایش درامد‌های حاصل از پرورش طیور بخصوص پرورش بلدرچین در سال‌های اخیر، سبب شده است که افراد بسیاری اقدام به راه اندازی سالن‌های پرورش این پرنده کرده و وارد بازار تولید فراورده‌های گوشتی و تخم این پرنده شوند. در این بین استفاده از برخی تجهیزات می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش کارایی سالن‌های پرورشی داشته باشد.
در این مقاله به معرفی برخی از تجهیزات مورد نیاز سالن‌های پرورشی خواهیم پرداخت. قابل ذکر است که برخی از این ابزارهای همچون آسیاب و میکسر مرغداری، اجباری به خریداری ندارند و پرورش دهنده میتواند مواد تغذیه ی مورد نیاز خود را به صورت اماده نیز خریداری کند.



نیاز‌های یک سالن پرورش بلدرچین استاندارد :
- سالن مناسب :
در وحله ی اول سالن پرورش باید مناسب پرورش طیور در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه مجوز پرورش بلدرچین  فقط برای واحد‌هایی با توان پرورشی بالاتر از 10 هزار بلدرچین داده میشود، پس سالن پرورشی باید ظرفیت پذیرش این تعداد از پرنده را داشته باشد.
هدف پرورش دهنده از پرورش طیور نیز در طراحی و مناسب سازی سالن‌های پرورش بسیار تاثیر گذار است.شرایط نگهداری طیور گوشتی با طیور تخم گذار بسیار متفاوت می‌باشد. برای بلدرچین‌های گوشی، سالن نگهداری باید کمی وسیع باشد تا پرنده امکان گشت و گذار و پرش را داشته باشد. یکی از مهمترین مواردی که تاثیر بسیاری در طعم گوشت بلدرچین دارد، جنب و جوش پرنده می‌باشد که باید توسط پرورش دهنده شرایط آن فراهم شود.
در صورتی که پرورش دهنده قصد پرورش بلدرچین تخم گذار را داشته باشد، باید از قفس بلدرچین استفاده کند. قفس‌ها دارای چندین نمونه ی مختلف می‌باشند که برای سالن‌های پرورش استاندارد از قفس بلدرچین 2 طرفه استفاده می‌شود. این قفس‌ها دارای سیستم دانخوری و آبخوری مخصوصی می‌باشند که نیاز به استفاده از سیستم‌های مجزا را نداشته و در نتیجه در تجهیز سالن نیز هزینه‌های کمتری مصرف می‌شود.

- سیستم‌های سرمایشی گرمایشی :
سالن‌های پرورش باید اماده سازی مناسبی برای فصول گرم و سرد سال داشته باشند. در صورتی که توجه مناسبی به این امر صورت نگیرد امکان درگیری کل گله با بیماری و مشکلات عدیده وجود داشته و در نتیجه زیان بسیاری به تولید کننده وارد خواهد شد.
سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه با توجه به ابعاد سالن پرورش و طیور داخل آن سنجیده و نصب می‌شوند.
همچنین در صورتی که پرورش دهنده دارای اتاق‌های جوجه کشی نیز باشد، باید شرایط این اتاق‌ها را به صورت مجزا در نظر گرفته و سیستم‌های مخصوص به این اتاق را مجزا نصب نماید.
در اتاق‌های جوجه کشی دستگاه‌های مخصوصی به منظور تبدیل تخم نطفه دار پرنده به جوجه مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه‌ها بسته به تعداد جوجه مورد نیاز کاربر، دارای ابزارهای مختلفی می‌باشند که از مهمترین انها می‌توان به سنسور جوجه کشی، سیستم رطوبت جوجه کشی، شانه‌ها، موتور جوجه کشی، کنترلر و... اشاره کرد.



سیستم‌های آماده سازی جیره غذایی :
جیره غذایی مورد استفاده برای طیور در سنین مختلف متفاوت از مهم می‌باشد. از این رو پرورش دهنده نیاز به دسته بندی سالن‌های خود به جوجه‌هایی با رده ی سنی مشابه می‌باشد. این دسته بندی در آماده سازی و ارائه ی جیره ی غذایی به طیور نیز بسیار موثر می‌باشد.
به منظور تامین جیره ی غذایی همانطور که اشاره شد کاربر می‌تواند از دستگاه‌های مخصوص این کار همچون آسیاب، میکسر و بالا استفاده کند و یا اینکه مواد غذایی را به صورت اماده از واحد‌های بسته بندی کننده تهیه نماید.
در روش اول هزینه‌های اولیه کاربر افزایش پیدا میکند که به منظور خرید ابزارها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حالت دوم کاربر نمیتواند از محتویات دان‌های تولیدی اطمینان خاطر داشته باشد.
با توجه به میزان پرورش و شرایط کسب درامدی می‌تواند یکی از دو روش را انتخاب کرد.

ابزارهای دیگر :
علاوه بر موارد اشاره شده، ابزارهای دیگری نیز در سالن‌های پرورش استفاده می‌شود. برای مثال در سالن‌های پرورش از دان خوری‌ها، ابخوری‌ها، کنترلرهای دمایی و رطوبتی، فن‌های تهویه و... نیز استفاده میشود.
همچنین ابزارهایی مخصوص در جهت ارائه ی محصول به بازار نیز در برخی از سالن‌های پرورشی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از این ابزارها پرکن‌ها می‌باشند. پرکن‌ها دستگاه‌هایی برقی می‌باشند که امکان پرکنی سریع از طیور را مهیا می‌کند. از مهمترین موارد در انتخاب پرکن‌ها، توجه به نوع دستگاه می‌باشد. برای مثال امکان استفاده از پرکن مرغ برای پرکنی از بلدرچین وجود ندارد و در صورت استفاده از این دستگاه، لاشه ی بلدرچین آسیب جدی خواهد دید و امکان آسیب به دستگاه نیز وجود دارد.
در نتیجه پرکنی مخصوص برای بلدرچین باید تهیه شود که دارای انگشتی‌هایی با اندازه ی مناسب برای جسه ی این پرنده باشد.
همچنین پرکن باید دارای نیروی متناسب با تعداد لاشه باشد. بدین معنا که در صورتی که کاربر نیاز به پرکنی همزمان 20 لاشه را داشته باشد، باید از دستگاهی استفاده کند که موتور آن چنین امکانی را فراهم کند. در غیر این صورت امکان آسیب به موتور دستگاه بسیار بالا میرود.
نتیجه گیری :
در این مقاله به صورت مختصری به معرفی برخی از نیاز‌های سالن‌های پرورش بلدرچین اشاره کردیم و شرایط مناسب برای انتخاب این تجهیزات را شرح دادیم. پرورش دهنده پیش از اقدام به پرورش باید تمامی نیاز‌های سالن را سنجیده و با بررسی این نیاز‌ها اقدام به راه اندازی سالن پرورش کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها