کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جوان‌ترین رئیس جمهور فرانسه درگذشت

13 آذر 1399 ساعت 18:03


گروه بین الملل: رئیس جمهور اسبق فرانسه که ۴۸سالگی به این مقام رسیده و جوان‌ترین رهبر جمهوری پنجم محسوب می‌شد در پاریس و در سن 94سالگی درگذشت. او در ماه‌های قبل بارها برای درمان قلب بستری شده بود اما بر اثر ابتلا به کرونا در کنار خانواده‌اش از دنیا رفت
والری ژیسکار دستن، رئیس جمهور فرانسه  در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ بود. خانواده دستن در بیانیه‌ای گفته‌اند که حال او  پس از بستری شدن در بیمارستان برای معالجه مشکلات قلب به وخامت گرایید. دستن در خانه و کنار نزدیکانش جان سپرده و طبق وصیت شخصی، مراسم خاکسپاری او خصوصی و خانوادگی خواهد بود.
والری ژیسکار دستن دوم فوریه ۱۹۲۶ در شهر کوبلنز به دنیا آمده بود؛ شهری که آن زمان هنوز جزو قلمرو فرانسه محسوب می‌شد. او که به خانواده‌ای میانه حال تعلق داشت در مراکز تحصیلی نخبگان آن زمان، از جمله پلی‌تکنیک و دانشکده ملی مدیریت درس خواند و به سرعت جایی در سیاست یافت. ژیسکار دستن در ۲۹ سالگی به کرسی نمایندگی تکیه زد و در ۳۶ سالگی جوان‌ترین وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه شد. سپس در ۴۸سالگی به ریاست جمهوری انتخاب شد و لقب جوان‌ترین رهبر فرانسه در جمهوری پنجم را از آن خود کرد؛ لقبی که هم‌چنان معتبر است.
ژیسکار دستن، یک گلیست میانه‌رو و خواهان مدرن کردن جامعه فرانسه بود.  او با هلموت اشمیت، صدراعظم وقت آلمان هم مناسبات حسنه‌ای داشت و از مبتکران ایده تشکیل اتحادیه اروپا و واحد پولی مشترک بود.دستن آخرین رئیس جمهور فرانسه بود که در اکتبر ۱۹۷۶ به ایران سفر کرد. ژیسکار دستن آخرین مرتبه برای خاکسپاری ژاک شیراک در انظار عمومی دیده شده بود. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور پیشین فرانسه در واکنش به مرگ دستن در توییتر نوشت: «او همیشه رئیس جمهوری باقی می‌ماند که فرانسه را مدرن کرد.»


کد مطلب: 244315

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/244315/جوان-ترین-رئیس-جمهور-فرانسه-درگذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir