به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب : ۲۴۴۳۲۰

کوشش ترامپ برای قطع یك درآمد دیگر ایران

کوشش  ترامپ برای قطع یك درآمد دیگر ایران
گروه سیاسی: دولت ترامپ در یکی از آخرین تلاش‌های دیپلماتیک خود در خاورمیانه، به دنبال توافقی است تا هواپیماهای قطری بتوانند به‌ جای ایران، از حریم هوایی عربستان سعودی عبور کنند. جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد رئیس جمهوری آمریکا، پس از دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، گفت که آنها دربارهٔ «تحولات منطقه» گفت‌وگو کرده‌اند.روزنامه نیویورک تایمز  خبر داد که مسئله تغییر مسیر پروازها در این دیدار به بحث گذاشته شده است.نیویورک تایمز از قول یک دیپلمات آگاه از جزئیات این دیدار نوشت که مشاور ارشد دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید در گفت‌وگو با امیر قطر احتمال تغییر مسیر پروازهای تجاری قطر از طریق حریم هوایی عربستان سعودی به جای ایران را مطرح کرده‌اند.
بنا بر این گزارش، دیپلمات‌ها تخمین می‌زنند درآمد سالانه ایران از عبور هواپیماهای قطر از آسمان ایران ۱۰۰ میلیون دلار است که در صورت باز شدن دوباره حریم هوایی عربستان، ایران از این درآمد محروم شده و این مبلغ نصیب ریاض خواهد شد.عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از سال ۲۰۱۷ تحریم‌هایی هوایی، زمینی و دریایی علیه قطر به اجرا گذاشته‌اند که بخشی از آن به خاطر روابط دوحه با تهران بوده است.در پی این تحریم‌ها، شرکت هواپیمایی قطر که یکی از بزرگ‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی جهان است و به بیش از ۱۷۳ شهر جهان پرواز می‌کند، مسیرهای عبوری خود را به ایران و عراق تغییر داد.به ‌طور میانگین با در نظر گرفتن تعرفه پروازهای عبوری ایران، هر هواپیمای مسافربری خارجی برای یک ساعت حضور در آسمان ایران باید رقمی حدود ۱۲۰۰ دلار به عنوان عوارض به سازمان هواپیمایی کشور ایران پرداخت کند و تحولات قطر سبب افزایش درآمد بخش هوانوردی در ایران شده است.
جرد کوشنر قرار است توقفی نیز در عربستان سعودی داشته باشد.دو مقام آمریكایی به نیویورک تایمز گرفته‌اند موضوع گرفتن توافق از ریاض برای گشودن مسیرهای پروازی به روی قطر در دستور کار تیم او در این دیدار قرار دارد.
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها