به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۴۴۳۳۹

احتمال ابتلای جنین به کرونا چقدر است؟

احتمال ابتلای جنین به کرونا چقدر است؟
گروه جامعه:یک متخصص زنان و زایمان می گوید احتمال انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین وجود دارد اما با این حال مادران اگر نکات بهداشتی را رعایت کنند نباید چندان نگران این قضیه باشند. دکتر سولماز پیری متخصص جراحی زنان و زایمان، فلوشیپ پریناتالوژی  و مسئول روابط بین الملل انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران  در رابطه با احتمال به خطر افتادن سلامت نوزاد در پی ابتلای مادر به کرونا عنوان کرد: سلامت مادر و جنین همیشه به هم وابسته است. اگر مادر دچار بیماری شود و اکسیژن رسانی به او مختل شود به طور قطع این اکسیژن رسانی برای جنین هم دچار اختلال خواهد شد. جنین اکسیژن خود را از طریق مادر دریافت می کند؛ در واقع تنفس مادر اکسیژن را به سمت جنین می برد و تبادلات در جفت صورت می گیرد.دکتر پیری گفت: وقتی مادر با اختلال در اکسیژن رسانی مواجه شود قطعا این مشکل بر روی جنین هم تاثیرگذار است. کرونا مثل هر بیماری دیگری است، هر چه که سیستم دفاعی مادر را به خطر بیندازد جنین را هم تحت تاثیر قرار می دهد.متخصص جراحی زنان و زایمان بیان داشت: توصیه می کنم هر مادر بارداری که دچار کرونا شده و سپس بهبود یافته دو هفته بعد از بهبودی کامل حتما یک سونوگرافی انجام دهد تا بابت رشد جنین مطمئن شود که اگر اشکالات احتمالی در این رشد به وجود آمده باشد بلافاصله اقدام شود.وی افزود: اکثر مادران باردار در گروه سنی زیر 50 سال هستند بنابراین در مقابل کرونا مقاوم هستند. هر انسان دیگری در این گروه سنی احتمال به کرونا دارد و شدت آن قابل پیش بینی نیست. البته چند مسئله در مورد مادران باردار وجود دارد. او نیازهای تغذیه ای و اکسیژنی یک جنین را فراهم می آورد و اگر یک بیماری بگیرد فشار زیادی به برخی از ارگان های او مثل قلب و ریه وارد می شود. این موارد ممکن است شدت بیماری کرونا را در افراد بیشتر کند.

مسئول روابط بین الملل انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران ادامه داد: عامل دیگری که اهمیت دارد به ماه های آخر برمی گردد. جنین در ماه های آخر بزرگ می شود و پرده دیافراگم را بالا می زند. تغییراتی در تنفس رخ می دهد. تعداد تنفس در یک خانم باردار سالم بالاتر از یک خانم غیرباردار است. مسلما اگر بیماری کرونا هم اضافه شود این مسئله تشدید خواهد شد.این متخصص جراحی زنان و زایمان گفت: یک زن باردار در دوران بارداری از ذخیره تنفسی خود استفاده می کند و اگر مشکلی تنفسی برای او به وجود بیاید دیگر نمی تواند به رزرو تنفسی خود چیزی اضافه کند. اصولا بیماری های تنفسی در طول دوران بارداری خوب تحمل نمی شود. حالا چه آسم باشد و چه ذات الریه و یا کرونا که البته این خود می تواند ذات الریه را هم رقم بزند.دکتر پیری تاکید کرد: احتمال ابتلای جنین به کرونا وجود دارد. البته جنین مشکلی پیدا نمی کند و سالم متولد می شود. مواردی گزارش شده که نوزاد مبتلا به کرونا بوده که البته در این موارد باید به «طیف» توجه کرد. ممکن است آزمایش نوزاد صرفا فقط مثبت بوده یا اینکه نه، علائم هم دارد و با محدودیت در رشد مواجه شده است.مسئول روابط بین الملل انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران اذعان داشت: برای زنان باردار مبتلا به کرونا مشکل پیش نمی آید و اکثرا نوزادهای بدون کرونا به دنیا می آورند اما همانطور که گفتم امکان ابتلا در موارد نادر وجود دارد.

این پزشک متخصص در رابطه با شیردهی مادران مبتلا به کرونا به نوزادان خود گفت: تمامی موارد پیشگیری انتقال ویروس از مادر به نوزاد باید رعایت شود؛ از جمله شستن دست ها و استفاده از ماسک. جزئیات این موارد که هم مدام در رسانه ها گفته می شود. گذشته از این موارد یک مادر پیش از شیر دادن به نوزاد خود باید موضع شیردهی را به دقت با آب و صابون بشوید. ما هرگز توصیه نمی کنیم چون یک مادر کرونا دارد به نوزاد خود هم شیر ندهد، خیر چنین نیست. مادر با رعایت موارد بهداشتی می تواند به نوزاد خود شیر بدهد.وی گفت: مادرانی هم که به هر دلیلی از شیر خود نوزاد را تغذیه نمی کنند و شیر خشک می دهند باید هر بار تمامی وسایل شیردهی را با آب و مایع ظرفشویی بشویند و خشک کنند. اگر کسی بتواند این وسایل شیردهی را بجوشاند که چه بهتر. این وسایل باید در یک محفظه در دار قرار داده شود تا دفعه بعد مورد استفاده قرار بگیرد. با این شرایط امکان ابتلای نوزاد به کرونا در اثر تماس با وسایل آلوده به حداقل می رسد.دکتر پیری یادآور شد: ابتلا به کرونا در دوران بارداری برای یک زن باعث بدن او آسیب پذیرتر شود. امکان دارد که بیماری او به دلیل اینکه باردار هم هست سخت تر و طولانی تر هم شود. البته اینطور هم نیست که فرد بعد از بهبودی مدام دچار ضعف شود. بسیاری از افراد مبتلا پس از اینکه بهبودی خود را به دست آوردند دیگر علائم ضعف را نشان نمی دهند.وی گفت: عده ای هستند که به کرونا مبتلا می شوند و بیماری آنها دو ماه طول می کشد اما عده دیگری هم هستند که به سرعت سلامتی خود را به دست می آورند. بدن افراد با یکدیگر فرق دارد.

این پزشک متخصص زنان خاطرنشان کرد: زنان باردار باید به دقت نکات بهداشتی را در رابطه با کرونا رعایت و اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند. اگر هم کرونا دارند که باز هم باید بسیار دقت کنند. در کنار تمام نکاتی که گفتم فاصله گذاری اجتماعی برای یک زن باردار بسیار اهمیت دارد. به هر حال ما به طور فرهنگی ما عادت داریم به دیدن خانم های تازه زایمان کرده برویم. این دیدارهای خانوادگی باید به حداقل برسد.وی عنوان کرد: نکته بسیار مهم این است که بیشتر مردم کرونا را از افراد خانواده می گیرند. خیلی خوب است علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی و کمتر کردن رفت و آمدها ، در داخل خانه هم از ماسک استفاده شود. با رعایت این نکات احتمال ابتلا بسیار پایین می آید. ما مجبور نیستیم به افراد تازه زایمان کرده سر بزنیم و اگر هم رفتیم مجبور نیستیم مدت زمان زیادی را آنجا بمانیم.دکتر سولماز پیری در پایان در رابطه با احتمال نازایی و عقیمی در پی ابتلا به کرونا گفت: عقیم شدن و نازا شدن برای برخی از مبتلایان به کرونا مسئله ای است که هنوز اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارد اما به نظر نمی رسد که اینطور باشد.
مرجع : جام جم آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها