به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۲۴۴۳۵۳

صعود سراسری وال استریت

صعود سراسری وال استریت
گروه اقتصادی: همه شاخصهای وال استریتی سبزپوش شدند.به گزارش ایسنا، هرچند که رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها به سطوح بالای کم سابقه یا بی سابقه ای رسیده است اما وضعیت بازار کار در بسیاری از آن ها هنوز با وضعیت ایده آل ماه های قبلی فاصله دارد و این مساله معامله گران را کمینگران کرده است. تا پایان ماه اکتبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۴.۵ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل تغییری پیدا نکرده است تا بدین ترتیب بالاترین نرخ بیکاری آلمان از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون به ثبت برسد.طی این مدت شمار افراد بیکار آلمانی با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به ماه قبل یک میلیون و ۹۷۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در آلمان در ماه اکتبر با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۲ میلیون و ۱۷۰  هزار نفر رسیده است. در تغییر رویکردی غیرمنتظره برای معامله گران، جو بایدن- رئیس جمهور آمریکا گفته است قصدی برای برداشتن فوری تعرفه بر روی واردات محصولات چینی را ندارد و رویکرد فعلی که دو دولت ترامپ اتخاذ شده است تا مدتی ادامه خواهد داشت. وی همچنین در اظهار نظری که احتمالا خوشایند پکن نخواهد بود، از برنامه ریزی برای ایجاد اتحاد پایدارتر با متحدان آمریکا در شرق آسیا (در مقابه با پکن) خبر داده است که پس از انجام این کار مذاکرات تجاری جدیدی با چین آغاز شود.  مرکز آمار اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد تا پایان اکتبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۱  درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۸.۴ درصد و ۷.۴ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۶ میلیون و ۲۳۶ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.  
 
جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا با تاکید بر اهمیت مدیریت برنامه های استقراضی در مقابله با کرونا گفته است که نباید اجازه داده شود بحران کرونا باعث ایجاد بحران دیگری به نام بدهی و ریسک عدم توانایی بازپرداخت آن شود. پاول که در جمع اعضای سنا حضور یافته بود در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت های به دست آمده در مواجهه با کرونا گفت: هنوز زود است که اجرای برنامه های اضطراری را متوقف کنیم.  تا پایان ماه نوامبر حجم بدهی آمریکا به ۲۷ تریلیون و ۳۱۴  میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار رسیده و این در حالی است که کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان این ماه به سه تریلیون و ۲۰۶ میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار رسیده است و انتظار می رود بانک مرکزی کماکان به تزریق گسترده نقدینگی به بازارهای مالی این کشور ادامه دهد. نرخ بهره آمریکا در سطح بسیار پایینی قرار دارد که بسیاری از کسب و کارها را برای دریافت وام ترغیب کرده است. تنش ها بین چین و آمریکا بار دیگر به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. هوا چون یینگ- سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری گفته است این کشور تصمیم دارد چهار مقام آمریکایی را تحریم کند. هنوز مشخص نیست که پکن تصمیم دارد کدام مقامات آمریکایی را تحریم کند اما این تصمیم پس از آن گرفته می شود که منابع خبری از احتمال تحریم سومین شرکت بزرگ نفتی چین توسط آمریکا به دلیل ارتباط آن با ارتش چین خبر دادند. 

آمارهای منتشرشده از وضعیت تجارت خارجی کشورهای مختلف نشان می دهد که در بسیاری از آن ها شاهد رشد محسوس در میزان واردات و صادرات نسبت به ماه های قبل بوده ایم و این مساله، امیدواری ها نسبت به تقویت زنجیره تجارت و تامین را در جهان افزایش داده است. با بازگشایی مجدد کسب و کارها علاوه بر بهبود وضعیت تجارت، شاهد افزایش تقاضا برای نیروی کار نیز بوده ایم و این مساله باعث خواهد شد تا فشار کمتری به منابع مالی دولت ها و بانک های مرکزی در سراسر جهان برای کاستن از تبعات اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا وارد شود و شرایط بیش از پیش قابل کنترل به نظر برسد.  تاکنون بیش از ۶۵ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۴۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۸۱ هزار و ۲۴۸ نفر، برزیل با ۱۷۴ هزار و ۶۴۷ نفر، هند با ۱۳۸ هزار و ۹۴۶ نفر، مکزیک با ۱۰۷ هزار و ۵۶۵ نفر و انگلیس با ۶۰ هزار و ۱۱۳ نفر بوده است.یوسف عباسی- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه استون ایکس گفت: در حال حاضر بازارهای جهانی خود را در یک موقعیت سردرگم کننده یافته اند، از یک طرف این نگرانی وجود دارد که در کوتاه مدت تلفات ناشی از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسیدن واکسن خسارت های جانی و اقتصادی آن ادامه داشته باشد و از سوی دیگر این خوشبینی وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالایی برسد.  

بورس آمریکا  
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و  ۳۷.۲۱ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۵ درصد صعود تا سطح ۳۶۷۱.۱۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۸ درصد پیشروی در سطح ۱۲ هزار و ۴۰۲.۵۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۹۰.۲۷ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۴۵ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۵۲.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۱۵ درصدی در سطح ۵۵۷۴.۳۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۲۴ درصد پایین رفت و به ۸۲۰۰.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۰۳ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۸۰۹.۳۷ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۷۲۸.۵۰ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۵۷.۰۶ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۶۱۵.۲۷  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۸۴ درصد افزایش به ۴۵.۶۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۰۲ درصدی به ازای ۴۸.۷۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۴۰.۳۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۳۳ درصدی به ازای ۲۴.۱۶ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها