به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۲۴۴۳۶۹

۵ علامت رایج ابتلا به کرونا در کودکان

۵ علامت رایج   ابتلا به کرونا در کودکان
گروه علمی: تنها یک سال زمان نیاز بود تا کووید ۱۹ بتواند مرگبارترین همه گیری جهان را در قرن ۲۱ رقم بزند. تاکنون شمار افراد آلوده به این ویروس از مرز ۶۴ میلیون نفر عبور کرده و طی چند روز آینده شمار جان باختگان از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد گذشت. با این حال، میزان خطرناک بودن کووید ۱۹ برای تمامی اقشار یکسان نیست. مردان بیشتر از زنان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از افراد سالم، و کهنسالان بیشتر از کودکان و جوانان در خطر قربانی شدن به دلیل ابتلا به کرونا هستند.کودکان و نوجوانان یکی از اقشار سنی مهمی هستند که شواهد نشان می‌دهد کمترین آسیب پذیری را در مقابل کووید ۱۹ دارند. گرچه این گروه سنی در برابر مرگ و میر ناشی از کرونا مقاوم‌تر هستند، اما مشکل اساسی اینجاست که این گروه سنی می‌تواند به راحتی افراد آسیب پذیر را به این ویروس آلوده کند.تحقیقات جدید دانشمندان کانادایی نشان می‌دهد بیش از یک سوم کودکان مبتلا به کرونا هیچ علائمی از بیماری را از خود نشان نمی‌دهند. ظاهر سالم این کودکان می‌تواند مشکل بزرگی در زمینه انتشار ویروس در جامعه باشد. دانشمندان دانشگاه آلبرتای کانادا با بررسی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کودک از ماه آوریل تا سپتامبر مشاهده کردند ۳۶ درصد از کودکان آلوده به کووید ۱۹ هیچ علائمی ندارند.محققان کانادایی می‌گویند اساساً تشخیص ابتلا به کرونا در کودکان براساس علائم ظاهری بسیار سخت است. برای مثال تحقیقات ما نشان داد در میان کودکان مبتلا به کووید ۱۹ که دارای علائم بیماری بودند، سرفه و آبریزش بینی رایج‌ترین علامت بود. با این حال، در همین تحقیقات آبریزش بینی و سرفه به طور گسترده در کودکانی که تست کرونایشان منفی بود نیز مشاهده شد.با این وجود، علائمی مانند حالت تهوع هفت برابر بیشتر و از دست دادن حس بویایی و چشایی ۳ برابر بیشتر از سایرین در کودکان مبتلا به کرونا دیده شد. محققان می‌گویند بهترین راهکار برای تشخیص ابتلای کودکان به کووید ۱۹ نمونه گیری از بینی است.این تحقیقات بار دیگر اهمیت توجه به نقش کودکان در روند همه گیری کرونا در جامعه را نشان می‌دهد.

شایع ترین علائم کرونا در کودکان
تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان داده است از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند، ۵۵ درصد از بی حالی و ضعف رنج می‌برند. همچنین ۵۳ درصد این کودکان از سردرد شکایت داشته اند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها نیز علائم تب را نشان می‌دهند. گلو درد با ۳۸ درصد، بی اشتهایی (که منجر به بی میلی از خوردن وعده‌های غذایی می‌شود) ۳۵ درصد، مشکلات مختلف پوستی شامل خارش، التهاب، جوش و ... با ۱۵ درصد، و اسهال با ۱۳ درصد از جمله شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان مبتلا بوده است.تیم اسپکتر، یکی از دانشمندان دانشگاه سلطنتی لندن در این باره می‌گوید: ما باید شروع به اطلاع رسانی به مردم درباره تفاوت‌های علائم کرونا در سنین مختلف کنیم. آموزگاران و والدین باید بدانند که علائم ابتلا به کرونا در کودکان بسیار متفاوت‌تر از بزرگسالان است. نباید در انجام تست کووید ۱۹ از کودکان عجله کنیم بلکه باید با شناسایی کودکان دارای علائم، اقدام به جداسازی آن‌ها از سایر کودکان و قرنطینه خانگی آن‌ها کنیم. در بسیاری از موارد کودکان تنها یکی از علائم را از خود بروز می‌دهند و باید نسبت به شناسایی صحیح آن، خانواده‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.

۵ علامت رایج   ابتلا به کرونا در کودکان
محققان کالج سلطنتی لندن اعلام کردند علائم تازه‌ای از ابتلای کودکان به ویروس کرونا را کشف کردند که کاملا با بزرگسالان متفاوت است. مهمترین یافته‌ها از علائم ابتلای کودکان به کووید ۱۹ نشان می‌دهد علامت رایج در این قشر از دست دادن اشتها است. اگر می‌بینید که کودکان تمایلی برای خوردن غذا ندارند و از خوردن برخی وعده‌های غذایی طفره می‌روند، این مورد می‌تواند یکی از علائم رایج ابتلا به کرونا در آن‌ها باشد.تیم اسپکتور، استاد اپیدمولوژی کالج سلطنتی لندن در این باره گفت: پس از بررسی کودکان زیر ۱۸ سال که به ویروس کرونا آلوده شده بودند پی بردیم که علائم رایج کرونا در این قشر شامل سردرد، خستگی، تب، درد گلو و از دست دادن اشتها است. این ۵ علامت رایج در میان کودکان با ۵ علامت رایج در میان بزرگسالان که شامل سرفه، مشکلات تنفسی و از دست دادن حس بویایی و چشایی است، متفاوت است و تنها هر دو قشر در تب مشترک هستند.
او افزود: البته خارش پوست نیز یکی از علائمی است که به صورت گسترده در کودکان دیده می‌شود. خارش پوستی در کودکان می‌تواند پیش از علائم دیگر و یا پس از علائم دیگر خود را نشان دهد. از آنجا که کودکان ممکن است از گفت‌وگو با والدین درباره علائم خود پرهیز کنند، خارش پوستی بهترین پیام را می‌تواند به آن‌ها درباره خطر ابتلای کودک به کرونا بدهد.متخصصان تاکید دارند والدین باید به طور پیوسته علائم و شرایط جسمانی کودکان خود را بررسی کنند. تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا کمترین خطر را برای کودکان دارد، با این حال، کودکان می‌توانند به راحتی این ویروس را به افراد بزرگسال انتقال دهند. افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیر هستند و کودکان بیمار فاقد علائم می‌توانند با انتقال این ویروس به افراد آسیب پذیر، باعث گسترش شیوع کووید ۱۹ در جامعه شوند.

نقش کودکان در شیوع کرونا در جامعه
محققان بیمارستان ماساچوست آمریکا و بیمارستان عمومی کودکان در مطالعه‌ای اعلام کردند شواهد نشان می‌دهد کودکان نقش بزرگی در گسترش کووید ۱۹ در جامعه دارند. در این تحقیق ۱۹۲ فرد زیر ۲۳ سال مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. تحقیقات نشان داد در افراد نابالغ سطح ویروس موجود در مجاری تنفسی بسیار بیشتر از افراد بالغ مبتلا به کرونا است.دکتر لاول یونکر، مدیر این تحقیقات گفت: ما از میزان بالای ویروس کرونا در مجاری تنفسی کودکان شگفت زده شدیم. کودکان بخصوص در ۴۸ ساعت نخست ابتلا به کووید ۱۹، دارای سطح بسیار بالایی از ویروس کرونا در مجاری تنفسی خود نسبت به افراد بالغ بودند.او افزود: برخی تصور می‌کنند افرادی که به کرونای شدید مبتلا هستند و در بیمارستان بستری شده اند باعث حجم بالای شیوع ویروس کرونا در جامعه هستند. این در حالی است که کودکان مبتلا به کووید ۱۹ که علائمی از خود نشان نمی‌دهند و در جامعه حضور دارند می‌توانند با شدت بیشتری باعث انتقال ویروس شوند. به هر میزان که ویروس در مجاری تنفسی بیشتر باشد، آن فرد می‌تواند به میزان قابل توجهی ویروس را در جامعه منتشر کند.یکی از متخصصان در این باره گفت: کودکان در مقابل عوامل بیماری زا مقاوم نیستند. با این حال، از زمان شیوع ویروس کرونا شاهد آن هستیم که درصد قابل توجهی از مبتلایان را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. باید به کودکان به دید ناقلان خاموش و فعال ویروس کرونا نگاه کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها