به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۴۴۴۰۴

چین بزرگترین تهدید علیه آزادی است

چین بزرگترین تهدید علیه آزادی است
گروه بین الملل: یك مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا گفت: چین "بزرگترین تهدید برای دمکراسی و آزادی" از زمان جنگ جهانی دوم است.
جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، که وظیفه آن نظارت و هماهنگی کلیه سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی این کشور است در مقاله ای در وال استریت ژورنال نوشت که قدرت چین با سرقت اسرار آمریکا و جایگزینی شرکت های آمریکایی در بازار درحال افزایش است.
دولت ترامپ خط مشی تندی را علیه چین در پیش گرفته، تعرفه‌هایی تجاری بر کالاهای چینی اعمال کرده و پکن را به سرقت آثار فکری متهم کرده است.
چین هنوز به اظهارات راتکلیف واکنش نشان نداده است.
با این حال چین با شدت به برخی اقدامات آمریکا مثل اعمال تعرفه‌ها و جلوگیری از فعالیت شرکت عظیم تله کام "هواوی" در آمریکا واکنش نشان داده است.
 راتکلیف هشدار داد که پکن برای رویارویی با آمریکا آماده می شود و قصد سلطه "اقتصادی، نظامی و فنی" بر جهان را دارد.
برخی از اظهارات  راتکلیف منعکس کننده دیدگاه‌های مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و کریستوفر ری مدیر اف بی آی است.این هشدار درحالی است که چین اخیرا فشار بر متحد آمریکا، استرالیا، را افزایش داده است. پکن تعرفه‌هایی بر واردات شراب از این کشور اعمال کرده و سعی کرده است استرالیا را در زمینه کارنامه سربازانش در افغانستان تحریک کند.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا اکنون بیش از آنکه متوجه روسیه یا مسائل مربوط به تروریسم باشد معطوف به چین است.
او گفت: چین اکنون درگیر نوعی تجسس اقتصادی است که او آن را "بدزد، تکثیر و جایگزین کن" توصیف کرد. او برای مثال به یک شرکت ساخت توربین بادی چین اشاره کرد که در آمریکا به سرقت فناوری از یک رقیب آمریکایی محکوم شده است. به گفته او شرکت چینی حالا محصولاتش را در جهان عرضه می‌کند درحالی که ارزش سهام شرکت آمریکایی افت کرده و مجبور به کاهش خدمه شده است.
او گفت که سالانه چیزی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار محصولات فکری آمریکا به سرقت می‌رود، بازداشت شهروندان چینی به اتهام سرقت تحقیقات حالا به وفور اتفاق می‌افتد و چین تا پیش از بازداشت چندی قبل رئیس گروه آموزش شیمی دانشگاه هاروارد ماهانه ۵۰ هزار دلار به او می‌پرداخت.
 راتکلیف همچنین سازمان‌های اطلاعاتی چین را به تعبیه منفذهایی در فناوری عرضه شده از سوی شرکت‌های برتر فناوری چین مانند هواوی متهم کرد و گفت که آمریکا از به اشتراک گذاشتن اطلاعات امنیتی با آن دسته از متحدانش که از فناوری چینی استفاده کنند خودداری خواهد کرد.
او ادعا کرد اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که چین "تست‌هایی انسانی" روی سربازانش انجام داده است که هدف آن تقویت "توانایی‌های بیولوژیکی" آنهاست.
او همچنین گفت که چین دست به یک "کمپین خیلی بزرگ نفوذ" زده و اعضای کنگره، و کارمندان آنها را هدف گرفته تا مواضع آمریکا علیه چین نرم تر شود.
به گفته او سایر کشورها هم با چالشی مشابه از سوی چین روبرو هستند: "چین بر این باور است که یک نظم جهانی بدون آنکه چین در راس آن باشد یک انحراف تاریخی است. چین قصد تغییر این وضع را دارد و می‌خواهد روند گسترش آزادی‌ها در اطراف جهان را معکوس کند."
روابط آمریکا و چین در پی اختلافات ترامپ با پکن بر سر مسائل مختلف از جمله هنگ کنگ و همه‌گیری به سطح تازه‌ای نزول کرده است.
آمریکا در ماه ژوئیه کنسولگری چین در شهر هوستون تگزاس را بست و این کشور را به سرقت محصولات فکری متهم کرد.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها