به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۲۴۴۴۲۷

وزیر خارجه آلمان: «برجام» دیگر به کار نمی‌آید

وزیر خارجه آلمان: «برجام» دیگر به کار نمی‌آید
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آلمان می‌گوید: برجام دیگر به کار نمی‌آید. باید با ایران به توافق گسترده‌تری برسیم که شامل برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای ایران است.
هایکو ماس، در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل افزود: «ایران نباید موشک‌های بالستیک داشته باشد و باید رفتار منطقه‌ای‌اش را عوض کند. چون به ایران اعتمادی نیست باید توافق تغییر کند.» وزیر امور خارجه آلمان اضافه کرده است: «ما انتظارات روشنی از ایران داریم: سلاح هسته‌ای نباید باشد، اما هم‌چنین برنامه ساخت موشک‌های بالستیک نیز  که تمام منطقه را تهدید می‌کند، نباید وجود داشته باشد. افزون بر این ایران در منطقه‌ باید نقش دیگری ایفا کند.»
ماس تاکید کرد: "ما به این دلیل به این توافق [برجام‌پلاس] نیاز داریم که به ایران اعتماد نداریم". او گفته در این باره پیشتر با وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا توافق کرده است. وزیر خارجه آلمان در عین‌حال ارسال سیگنال به ایران را نیز ضروری می‌داند. او گفته است «عامل تعیین‌کننده این خواهد بود که آیا ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش خواهد داد یا نه. هر دو طرف باید گام‌هایی را بردارند.»
پیش از این جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که می‌خواهد به برجام بازگردد برنامه موشکی ایران را به عنوان یکی از مسائل موجود توصیف کرده و گفته برای حل اختلافات با ایران می‌خواهد برخلاف دونالد ترامپ با متحدان اروپایی همکاری کند.
دولت ایران اما می‌گوید حاضر به مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای نیست و آمریکا و اروپا باید تعهدات خود در این توافق را اجرایی کنند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها