به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۴۴۵۳۵

«نهان» به یاد محمدرضا لطفی منتشر شد

«نهان» به یاد محمدرضا لطفی منتشر شد
گروه فرهنگی: آلبوم موسیقی «نهان» با آهنگسازی یاسمین رحمتی و خوانندگی حسین علیشاپور به یاد محمدرضا لطفی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.«نهان» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی است که از روز شنبه پانزدهم آذرماه به آهنگسازی یاسمین رحمتی، خوانندگی حسین علیشاپور و یاد محمدرضا لطفی استاد پیشگام موسیقی ایرانی منتشر شد.«تک نوازی سنتور»، «پیش درآمد دشتی»، ساز و آواز دشتی با شعری از مولوی، ضربی دشتی از آثار یوسف فروتن، «تک نوازی کمانچه»، «ضربی و آواز اوج» اثر یاسمین رحمتی، «ادامه ساز و آواز»، تصنیف «دوست» اثر یاسمین رحمتی، «رنگ دشتی» اثر یاسمین رحمتی قطعاتی هستند که در این آلبوم منتشر شده‌اند.یاسمین رحمتی آهنگساز، حسین علیشاپور خواننده، آرش فرهنگ فر نوازنده تمبک، احسان لیوانی نوازنده نی، نازنین تن ساز نوازنده عود، سید محمد صادق شاه‌ولایتی نوازنده کمانچه، رضا ابراهیمی کلاریجانی نوازنده تار، یاسر فلاح پور صدابردار، آذرخش فراهانی نقاش، مهدی رایگانی طراح گرافیست و موسسه راوی (ناشر) گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.یاسمین رحمتی در توضیح این آلبوم آورده است: «ایدۀ اولیه شکل‌گیری آلبوم پیش رو به پیشنهاد زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی در یکی از جلساتی که برای فراگیری آهنگسازی خدمت ایشان می‌رفتم، برمی‌گردد.

قطعه‌ای در مایه دشتی (ضربی اوج در این آلبوم) ساخته بودم که استاد پس از شنیدن، آن را تأیید کردند و پیشنهاد دادند یک آلبوم کامل در این مایه فراهم کنم.پس از آن و هم‌زمان با انجام پایان‌نامه دوره کارشناسی، تصمیم گرفتم ردیف دشتی استاد یوسف فروتن که با ساز سه‌تار اجرا شده است را با سنتور بازنوازی کنم. استاد عبدالمجید کیانی که استاد راهنمای من نیز بودند و همیشه قدردان زحمات ایشان در فراگیری نوازندگی ساز سنتور هستم، در این مسیر مرا راهنمایی کردند.همچنین استاد لطفی هر هفته نکته‌هایی را برای درک بهتر ریتم بیان، و با ساز تمبک مرا همراهی می‌کردند. یاد و خاطره حضور ایشان در جلسه دفاع از پایان‌نامه‌ام (۱۳۹۱) در پردیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران همواره روشنم می‌دارد.پس از درگذشت ایشان، در حین شکل‌گیری آلبوم در استودیو، به اهمیت شباهت بسیار ردیف سازی استاد فروتن به ردیف آوازی پی بردم. دریافتم جمله‌های شعری، کاملاً جدا از تحریرهای آوازی هستند.

همچنین اوزان شعری بر اساس وزن دوبیتی استوار است و می‌توان هر شعری با وزن دوبیتی را بر روی این آواز قرار داد.سال ۱۳۹۳ بخش نخست این آواز را با شعری از عطار نیشابوری، «ز عشقت سوختم ای جان کجایی»، در «دشتی رِ» با صدای سجاد مهربانی به یاد استاد محمدرضا لطفی به روی صحنه بردیم. این کنسرت به همت زنده‌یاد استاد علی اصغر بیانی در سالن آسمان فرهنگستان هنر اجرا شد.در این آلبوم به سبب علاقه استاد لطفی به «دشتی لا» و همچنین برای خوش صداتر شدن اثر با ساز سنتور، تصمیم به ضبط و اجرای کامل آن در این کوک گرفتم. این آواز به طور کامل برای اولین بار در آلبوم نهان، با صدای حسین علیشاپور و با شعری از حضرت مولانا، «دلم را ناله‌ی سرنای باید»، اجرا شده است. تلاش شده است قطعات سازی بر اساس فضای کلی آواز و فراز و فرودهای اصلی آن، به انسجام بیشتر اثر یاری کند.این اثر حاصل ماه‌ها تمرین و هم‌نوازی در کنار نوازندگانی خوش‌ذوق و توانمند بوده و قطعات آن به صورت گروه نوازی (آنسامبل) در استودیو پژواک با نظارت رضا پرویززاده ضبط و نهایی شده است. از خانواده عزیزم و تمام دوستانی که مرا در این مسیر همراهی کردند، سپاسگزارم.»
برچسب ها: محمدرضا لطفی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها