به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۲۴۴۶۲۶

وضعیت حقوق بشر در بلاروس وخیم است

وضعیت حقوق بشر در بلاروس وخیم است
گروه بین الملل: به دنبال دستگیری‌های گسترده در بلاروس،  کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در این کشور «بحران‌زده» را «وخیم» توصیف کرد.

میشل باشله گفت که گزارش‌های متعددی از بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و شکنجه بازداشت‌شدگان از بلاروس منتشر می‌شود.وی از این که تحقیقات وی نشان می‌دهد وضعیت حقوق بشر در بلاروس از ماه سپتامبر تاکنون بهتر نشده، ابراز تاسف کرد.به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، برعکس، در هفته‌های اخیر و با بازداشت‌های چند صد نفری وضعیت حقوق بشر در بلاروس وخیم‌تر نیز شده است.
از زمان اعلام نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در روز ۹ اوت، چهار ماه پیش، بلاروس شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده است.کمیسیون انتخابات بلاروس اعلام کرد که لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا برای ششمین بار به ریاست جمهوری رسیده است. اما معترضان با تاکید بر تقلب گسترده در آرا ادعا می‌کنند که سوتلانا تسیخانوسکایا، نامزد مخالفان به پیروزی رسیده است.

دولت فعلی بلاروس از زمان اعتراضات به سرکوب شدید معترضان، بازداشت‌های گسترده و جلوگیری از تجمع آزاد مخالفان نتیجه انتخابات متوسل شده است.
آن ‌طور که  باشله اعلام کرده، از ماه اوت تاکنون، دست‌کم ۲۷ هزار تن در بلاروس بازداشت شده‌اند و سازمان وی دست‌کم دو هزار مورد گزارش بدرفتاری و شکنجه معترضان را دریافت کرده است.۳۷۳ روزنامه‌نگار نیز از ماه اوت در بلاروس بازداشت شده‌اند که شش نفر از آنها هنوز آزاد نشده‌اند و وکلای مدافع‌شان نیز تحت فشار قرار دارند.
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها