به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۴۴۸۱۴

هشدار؛احتمال وقوع بهمن در زاگرس و البرز

هشدار؛احتمال وقوع بهمن در زاگرس و البرز
گروه ورزشی: با توجه به بارش‌های گسترده برف در مناطق کوهستانی کشور خطر وقوع بهمن در مناطق مستعد وجود دارد.به گزارش ایسنا، با توجه به بارش گسترده برف در مناطق کوهستانی کشور، خطر وقوع بهمن در مناطق مستعد وجود دارد. مناطق کوهستانی ایران به ویژه رشته کوه البرز و زاگرس در خطر وقوع بهمن هستند. بنابراین از کوهنوردان در خواست می شود که در صورت عدم لزوم از صعود های غیر ضروری جلوگیری کنند.
بخش هواشناسی فدراسیون کوهنوردی  به پیش بینی جوی مناطق کوهستانی کشور پرداخته که به شرح زیر است:

مناطق شمال غرب، غرب و شمال کشور
یکشنبه: بارش ها به طور گسترده ای در اکثر نواحی کوهستانی کشور ادامه دارد و در شمال غرب، زاگرس و البرز موجب بارش برف می شود. شایان ذکر است بارش برف در در زاگرس مرکزی و البرز غربی شدید همراه با کولاک پیش بینی می شود.دوشنبه: بارش ها در بخش های غرب و شمال غرب کشور تضعیف شده و به صورت پراکنده می باشد و همچنان با شدت کمتر از یکشنبه در ارتفاعات و دامنه های البرز ادامه دارد.برای قله های شاخص سبلان، سهند، علم کوه، دماوند، توچال و سایر قلل مرتفع بارش برف مورد انتظار است.

مناطق کوهستانی شمال شرق و شرق ایران
یک موج بارشی قوی شرق و به تدربج شمال شرق و جنوب شرق ایران را متاثر می کند که عمده فعالیت آن طی روز یک شنبه و دوشنبه است. با ورود سامانه بارشی برای ارتفاعات و مناطق کوهستانی نیمه شرقی کشور به ویژه قله های مرتفع کپه داغ و آلاداغ و بینالود ( بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شدید و کولاک و کاهش دید پیش بینی می شود و برای دامنه های پایین دست به ویژه در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شرایط برای بارندگی شدید و رعدوبرق مهیاست.طی عصر و شب یک شنبه برای ارتفاعات شرق کشور ارتفاعات خراسان رضوی و جنوبی بارش برف و مه و گاهی وزش بادشدید پیش بینی می شود.دوشنبه فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور تقویت می شود.  بارش برف و وزش باد شدید و کولاک که علاوه بر رشته کوه های هزارمسجد و بینالود شمال شرق را نیز متاثر خواهد کرد.طی سه شنبه صبح همچنان در بعضی ساعات بارش برف و وزش باد در ارتفاعات نیمه شرقی خواهیم داشت.طی ساعت های بعدازظهر عمده فعالیت سامانه بارشی در جنوب شرق سیستان و بلوچستان خواهد بود.توصیه می شود از یکشنبه تا صبح سه‌شنبه از انجام فعالیت های کوهنوردی و دره نوردی در ارتفاعات کپه داغ، آلاداغ، بینالود، هزار مسجد و قله تفتان پرهیز شود.

مناطق کوهستانی جنوب غرب و جنوب کشور
از اواخر وقت شنبه یک سامانه بارشی قوی از ناحیه جنوب غرب ایران وارد شده که بیشترین فعالیت آن طی روز یک شنبه و دوشنبه است.با ورود سامانه بارشی برای ارتفاعات و مناطق کوهستانی جنوب و جنوب غرب کشور به ویژه زاگرس جنوبی و ارتفاعات دنا، ارتفاعات خوزستان و بوشهر و فارس و ارتفاعات کرمان بارش شدید باران و (ارتفاعات بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شدید و کولاک و کاهش دید در زمان یاد شده پیش بینی می شود. دوشنبه فعالیت سامانه بارشی به سمت مناطق شرقی کشور نفوذ می‌کند و از بارش ها در زاگرس کاسته اما همچنان در همه ارتفاعات کرمان و هرمزگان بارش برف و باران را خواهیم داشت. که به تدریج در اواخر وقت دوشنبه در این مناطق نیز سامانه بارشی بارندگی‌های آن تمام شده و به سمت سیستان و بلوچستان حرکت می‌کند.طی روزهای مذکور، وقوع مه در نواحی کوهستانی مذکور یکی از مخاطره هایی است که می‌تواند موجب کاهش دید افقی و عمودی شده و خطا در پیمایش مسیر و گم شدن کوهنوردان را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه سرمازدگی نیز وجود دارد.توصیه می شود طی یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعالیت های کوهنوردی و دره نوردی در ارتفاعات عنوان شده پرهیز شود.
برچسب ها: کوهنوردی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها