کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عوامل گرانی قیمت خودرو

تب قیمت در بازار خودرو بالا رفت

اقتصاد نیوز , 16 آذر 1399 ساعت 17:25


گروه اقتصادی: روند کاهشی قیمت خودرو دچار اختلال شده است قیمت های اعلامی انواع خودرو در مقایسه با هفته گذشته بالاتر عنوان می شود این در حالی است که پس از تغییر معادله قدرت در آمریکا فعالان بازار انتظار داشتند با کاهش نااطمینانی ها سیاسی و تعدیل فشار حداکثری بر اقتصاد ایران قیمت اعلامی در بازار خودرو کاهشی شود.از قضا یک روز  پس از اعلام  پیروزی بایدن، مقاومت در بازار خودرو شکسته شد و قیمت ها روند نزولی را تجربه کرد، ‌ به طوری که قیمت پراید در بازار برای مقطعی به زیر ۱۰۰ میلیون تومان نیز رسید. اما مجددا تماس با فروشندگان و واسطه گران خودرو نشان می دهد حرکت نزولی مختل شده است و قیمت ها در مقایسه با هفته قبل بالاتر رفته اند. دلیل چیست؟

اثر مجادلات سیاسی در بازار خودرو
بخشی از معامله گران در بیان دلیل افزایش قیمت خودرو به طرح   «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که سه شنبه گذشته از سوی بهارستان نشین ها تصویب و بلافاصله از سوی شورای نگهبان تایید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد؛ اشاره می کنند.تصویب این طرح با تنش های کلامی میان قوای سیاسی روبرو بود معامله گران اعتقاد دارند این بگو و مگو های سیاسی موجب شده برخی از عرضه کنندگان خودرو دچار تردید شده و از تعجیل خود برای فروش بکاهند. پس از برگشت انتظارات در نیمه آبان و احتمال لغو تحریم ها بسیاری از کسانی که در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده و حواله برندگان در طرح های پیش فروش خودرو را خریداری کرده بودند در موقعیت فروش قرار گرفته بودند. اما بالا گرفتن تعارض‌های جریانی و احتمال اثرگذاری آن بر تحولات پیش رو عرضه کنندگان را از بازار عقب راند تا پیشنهاد های فروش در بازار کم شود. با عقب نشینی عرضه طبیعتا بخشی که تمایل به فروش داشتند قیمت ها را در سطوح دلخواه خود عنوان می کنند از این منظر عامل سیاسی داخلی موجب شد تا بازار شکننده داخلی صعودی شود. در واقع از دید این گروه سرریز شدن تصمیمات و دعوای های سیاسی به حوزه اقتصادی یکی  از عواملی است که بی ثباتی و رشد قیمت در بازار خودرو را به آن نسبت می‌دهند.  

اثر مواضع بیرونی بر بازار خودرو
گروه دیگر از معامله گران گرچه مواضع سیاسی در داخل را عامل سردرگمی معامله گران عنوان می کنند اما مواضع برخی طرف های مذاکره کننده با ایران و ترسیم رویکرد هیات حاکمه جدید آمریکا به رهبری بایدن را دلیل نوسان عنوان می کنند.در این چارچوپ نبود اتفاق نظر در مواجهه با طرف خارجی و تاکید ایران بر عدم مذاکره جدید در کنار مواضع طرف های غربی برای مذاکره جدید عاملی برای تعدیل خوش بینی در بازار عنوان می شود.

 اثر کشمکش های اقتصادی در بازار خودرو
سومین دلیلی که برای نوسان در بازار عنوان می شود کشمکش هایی است که پس از ارائه بودجه مشاهده است. از دید فعالان منتقدان بودجه سال آینده را به شدت تورم زا می دانند و اعتقاد دارند این بودجه با کسری بالا و اثر تورمی شدید روبرو است در مقابل دولت نیز تاکید دارد بودجه سال آینده می تواند گشایش ایجاد کند.
با توجه به اینکه دولت کنونی فقط چهار ماه از سال آینده را بر مسند امور است بازار نگران این است که در تدوین بودجه و منابع و مصارف آن دولت افق دید کوتاه مدت داشته باشد و چالش های بودجه ای را بر دوش دولت بعد گذاشته باشد. در واقع نبود شفافیت در حوزه اقتصاد و سیاست گذاری اقتصادی و تشویش ایجاد شده درباره آن در سال انتخابات موجب نگرانی سرمایه گذاران شده است. به همین دلیل سمت عرضه مثل قبل حاضر نیست دارایی خود را با قیمت های پایین تر پیشنهاد دهد. به گفته فعالان بازار خودرو نیز در چارچوب این قاعده عمل می کند.
اما گروه چهارمی هستند که با توجه به وضعیت  گرگ و میش در اقتصاد و سیاست ایران تاکید دارند این وضعیت موجب شده تا امکان نوسان گیری در بازارها تسهیل شود و طبیعتا بازار خودرو هم از پدیده نوسان گیری در امان نیست. برخی از معامله گران می گویند در بازار کنونی با کمترین میزان معامله می توان بیشتر نوسان را ایجاد کرد.  

عوامل نوسان در قیمت خودرو
 نیوز شواهد و دلایل اشاره شده نشان می دهد بازار خودرو در سمت بیرونی تحت تاثیر عوامل سیاسی است و همین عوامل نیز موجب شده روند ثبات در بازار دست خوش تغییر شود.از سمت درونی نیز گفته های معامله گران بازار را سنگین توصیف می کند. بازار سنگین یعنی بازاری که در آن خرید و فروش خودرو سخت انجام می شود با توجه به ابهام های بیرونی و برگشت برخی عدم قطعیت های سیاسی، در این وضعیت برخی سرمایه گذاران می توانند با هدف حمایت از قیمت ها در بازار معدود معامله هایی انجام داده و قیمت معامله شده را به عنوان قیمت روز اعلام کنند. این پدیده در بین واسطه گران رایج شده است و می تواند با توجه به ارتباط نسبی معامله گران رفتار سایرین را نیز حداقل در کوتاه مدت جهت بدهد.


کد مطلب: 244825

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/244825/تب-قیمت-بازار-خودرو-بالا-رفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir