به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۲۴۴۸۵۰
سهل‌انگاری مسئولان و بی‌توجهی به مردم

مصائب زندگی با بوی فاضلاب و زالو در جنوب

مصائب زندگی با بوی فاضلاب و زالو در جنوب
گروه جامعه: هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان در بسیاری از شهرهای ایران شاهد سیل یا آب‌گرفتگی هستیم. برای ساکنین اهواز هرروز یک مشکل پیش می‌آید. زمانی از گردوغبار نمی‌توانند نفس بکشند و روزی دیگر آب‌گرفتگی و سیل به جان زندگی‌شان می‌افتد و این داستان تکراری هر سال است.بارش شدید باران روزهای اخیر موجب آب‌گرفتگی معابر و مشکلات فراوان برای شهروندان خوزستانی شده است. نبود سیستم‌ دفع فاضلاب و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی موجب بالا آمدن آب در سطح‌ خیابان و ورود فاضلاب به داخل منازل مردم در شهرهای خوزستان ازجمله اهواز، کارون، بندر امام و ماهشهر شده است. یکی از دلایل بالا آمدن آب‌ و فاضلاب در سطح خیابان‌های شهرستان اهواز به سیل ویرانگر دو سال گذشته بازمی‌گردد که باعث ایجاد لایه‌های آبرفتی و رسوبات در رودخانه‌ها شده به‌طوری‌که رودخانه‌های استان ظرفیت و گنجایش لازم را ندارند و با کوچک‌ترین بارندگی، آب را به درون کانال‌ها و لوله‌های فرسوده فاضلاب شهری پس می‌زنند. درواقع فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌هایی هدایت می‌شوند که گنجایش لازم را ندارند. لذا رودخانه‌های کم‌عمق باعث بالا آمدن و جاری شدن آب در سطح خیابان‌های شهری و ورود به داخل خانه‌های مردم می‌شود.

سهل‌انگاری مسئولان و بی‌توجهی به مردم
بارندگی‌های شدید روزهای اخیر باعث شده فاضلاب و آب‌های سطحی وارد منازل مردم شود. در کنار شرایط قرمز کرونایی، مردم حالا با مشکل ورود فاضلاب و رسوب گل‌ولای به منازلشان روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از شهروندان منازل و خودروهایشان آسیب‌دیده است. در مناطق حاشیه‌ای نیز منازل بافت فرسوده دچار آب‌گرفتگی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها نگران فروریختن منازلشان هستند. این بارندگی بی‌سابقه نبوده و در سالیان گذشته نیز شاهد این‌گونه بارندگی در سطح استان بوده‌ایم. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد رودخانه‌ها لایروبی نشده‌اند و متأسفانه از 2 سال پیش تاکنون هیچ‌گونه مدیریتی در حفاظت از مسیر رودخانه صورت نگرفت. با توجه به اینکه فاضلاب شهر اهواز و شهرهای جانبی به‌صورت سنتی به رودخانه کارون هدایت می‌شوند و با توجه به کم‌عرض شدن رودخانه‌ها و بالا رفتن میزان رسوبات ظرفیت و گنجایش رودخانه‌ها پایین آمده با کمترین بارندگی این آب‌ها مستقیماً وارد مجاری و لوله‌های فاضلاب می‌شود که این لوله‌ها در خیابان‌های سطح شهر و به‌ویژه مناطق حاشیه رودخانه‌ها جریان پیدا می‌کند.این امر باعث می‌شود که آب از سیستم‌های فاضلاب وارد خیابان‌ها و منازل مردم شود. متأسفانه مسئولان مربوطه نسبت به وظایف مدیریت خود در این زمینه عمل نکردند که باعث مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی مردم شده است. درگذشته نیز این ضعف مدیریت را در بحران‌های فاضلاب، ریز گردها و باران‌های اسیدی دیده‌شده بود و حالا هم مجمع نمایندگان مجلس با هم پوشانی و لاپوشانی با مدیران ناکارآمد استان در این موضوع سهیم هستند.

چه کسی صدای مردم را می‌شنود؟
در این میان مردم سربندر هم شرایط خوبی ندارند. برخی از شهروندان ساکن سربندر می‌گویند بوی فاضلاب، خانه‌ها را غیرقابل‌سکونت کرده است. در یک ویدیو شهروندی مدعی فروخته شدن پمپ‌های تخلیه آب توسط مسئولان است. برخی از شهروندان از هزینه سنگین ماشین‌های آب‌گرفته می‌گویند. شهروندی از حضور زالو در خانه‌ها می‌گوید و.. حالا باید این رویداد و فجایای آن را پای حوادث غیرمترقبه بگذاریم یا کم‌کاری استاندار و مسئولان؟یکی از شهروندان سربندری در ویدیویی که این روزها در فضای مجازی منتشر شد است با اشاره به خانه‌اش و گلایه از بی‌توجهی مسئولان می‌گوید: من نمی‌توانم در این خانه بخوابم. اگر مسئولان می‌توانند در این بو بخوابند بگویید من هم بخوابم. او در ادامه می‌گوید این بوی فاضلاب کی می‌خواهد از خانه و زندگی ما بیرون برود؟ زن و بچه‌های من چطور در این خانه با بوی فاضلاب می‌توانند زندگی کنند؟ زن و بچه من چه گناهی کرده‌اند؟ یکی از افراد سالخورده هم رو به دوربین از عدم همدلی و حضور مسئولان انتقاد می‌کند. او می‌گوید: مسئولان مملکت با ما نیستند. دیگری با نشان دادن یک زالو اضافه می‌کند که 5 روز است آب و زالو داخل خانه و زندگی مردم شده. شهروند دیگری بیان می‌کند که انگل به بدنشان واردشده چراکه چند روز می‌شود در کثیف‌ترین آب ممکن زندگی می‌کنند و بعد از رفع این مشکل چطور در خانه‌ای که بوی فاضلاب می‌دهد زندگی کنند یا با کدام پول خانه‌ها را تعمیر کنند؟

رسیدگی بعد از نابودی زندگی مردم!
پس از ورود آب فاضلاب به خانه و زندگی مردم حالا رئیس‌کل دادگستری خوزستان بر پیگیری مستمر دادگستری برای حل معضل فاضلاب و آب‌گرفتگی معابر در اهواز و دیگر شهرستان‌های استان تأکید کرده و گفته است اگر قصوری در این قضیه صورت گرفته باشد حتماً با مسببین، برخورد قاطعی خواهد شد. صادق مرادی در بازدید از مناطق آب‌گرفته اهواز، بر پیگیری مستمر و با جدیت دستگاه قضایی استان برای حل معضل فاضلاب و آب‌گرفتگی در خوزستان تأکید و اظهار کرد: متأسفانه در چند سال اخیر مشکل فاضلاب و آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های اهواز و دیگر شهرستان‌های استان بعد از بارندگی به یک معضل بزرگ برای مردم تبدیل‌شده که دستگاه قضایی خوزستان مستمر و با جدیت پیگیر حل این معضل است.

تعلیق شهردار سربندر به دلیل قصور از وظایف
همیشه نوش دارو پس از مرگ سهراب می‌رسد و این موضوع در رابطه با آب‌گرفتگی‌های اخیر هم صدق می‌کند. حالا که خانه و زندگی مردم در آب فاضلاب غرق‌شده و زالو به زندگی‌شان افتاده است شهردار بندر امام (سربندر) بعد از چند روز آب‌گرفتگی تعلیق شده است.روز گذشته فرماندار ماهشهر گفت: شهردار بندرامام خمینی(ره) به دلیل قصور از وظایف خود در زمان آب‌گرفتگی حدود پنج‌روزه شهر، توسط استاندار از سمت خود تعلیق شد.
نام بوشهر هم به استان‌های آب‌گرفته و درگیر سیل اضافه‌ شده است و بارندگی و وزش بادهای اخیر باعث قطع شدن برق برخی مناطق شده و شبانکاره و وحدتیه از توابع شهرستان دشتستان نیز به علت طغیان رودخانه‌های بالادست دچار آب‌گرفتگی معابر و برخی از خانه‌ها شده استبه گفته محسن بیرانوند، شهردار بندرامام خمینی بر اساس ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات اداری به مدت سه ماه، به پیشنهاد فرماندار و تأیید استاندار خوزستان تعلیق شده است.البته خبرها حاکی از این است که شهروندان بندر امام خمینی پنجشنبه‌شب و شنبه صبح تجمع اعتراضاتی برگزار کرده و ضمن شعار دادن علیه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، خواستار رسیدگی مسئولان به خسارت‌ها شدند و حالا مسئولین با تعلیق سه‌ماهه شهردار به اعتراضات پاسخ داده‌اند!

آب‌گرفتگی و قطع برق در بوشهر
اما نام بوشهر هم به استان‌های آب‌گرفته و درگیر سیل اضافه‌ شده است. روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر از مسدود شدن راه ارتباطی برازجان- گناوه در محدوده روستای بویری بخش شبانکاره در مسیر رفت‌وبرگشت خبر داد.به گفته جهانگیر دهقانی در پی بارندگی‌های شنبه‌شب و طغیان رودخانه‌های فصلی، به دلیل آب‌گرفتگی آب‌نما چهار جاده روستایی شهرستان دیلم تا اطلاع ثانوی مسدود است. دهقانی همچنین عنوان کرد: سیلاب باعث آب‌گرفتگی راه‌های روستاهای چاه تلخ، مال شهاب، خواجه گیر، بیدو، کُنار خاطر و شیخ زنگی، بنه احمد شده‌است. این آب‌گرفتگی به‌صورت موقت است و با فرونشستن آب راه‌های روستایی باز می‌شود. همچنین راه‌های ورودی استان بوشهر به سمت خوزستان شامل محور دیلم - هندیجان و دیلم - بهبهان نیز به دلیل آب‌گرفتگی بسته‌شده ‌است.او گفته است که بارندگی و وزش بادهای اخیر باعث قطع شدن برق برخی مناطق شده و همچنین قسمتی از شبانکاره و وحدتیه از توابع شهرستان دشتستان نیز به علت طغیان رودخانه‌های بالادست دچار آب‌گرفتگی معابر و برخی از خانه‌ها شده است که اکیپ‌های امدادی در حال امدادرسانی هستند.
پس از ورود آب فاضلاب به خانه و زندگی مردم حالا رئیس‌کل دادگستری خوزستان بر پیگیری مستمر دادگستری برای حل معضل فاضلاب و آب‌گرفتگی معابر در اهواز تأکید کرده و گفته است با مسببین، برخورد قاطعی خواهد شد.

پاس‌کاری مسئولین هنوز ادامه دارد
فقدان سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز و برخی شهرهای جنوبی و خطر سیل و آب‌گرفتگی در پی بارش باران سال‌هاست که برای مسئولان ایران روشن است. اما درحالی‌که مردم خوزستان باسیل و آب‌گرفتگی و حتی سرازیر شدن فاضلاب به خانه‌های خود دست‌به‌گریبان‌اند، هیچ‌کس در این شهر مسئولیتش را نمی‌پذیرند و مسئولان عملاً ، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.اظهارنظر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان که می‌گفت حل مشکل فاضلاب و آب‌گرفتگی معابر در این استان وظیفه او نیست و بر عهده شهرداری‌ها است را به یاد داریم. چند روز پیش هم علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به همین معضل به خبرگزاری ایلنا گفت: به دلیل گرفتگی‌های زیاد شبکه فاضلاب عملاً امکان دفع سیستم فاضلاب و آب‌های سطحی هم‌زمان وجود ندارد. متأسفانه بااینکه یکی از وظایف شهرداری ساماندهی آب‌های سطحی در سطح شهر است، اما به‌هیچ‌وجه اقدامی در این زمینه تاکنون انجام نداده است و به‌طور مداوم اعلام می‌کردند برای ساماندهی آب‌های سطحی منابع مالی در اختیار ندارند. البته به‌تازگی نیز اعلام کرده‌اند که وظیفه شهرداری سامان‌دهی آب‌های سطحی نیست. درحالی‌که در قانون به‌طور مشخص آمده است که ساماند‌هی و جمع‌آوری آب‌های سطحی وظیفه وزارت کشور و به‌ویژه شهرداری‌ها است، اما شهردار معتقد است که وظیفه شهرداری نیست.از سوی دیگر بهنام مریدی، مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب اهواز (آبفا) نیز با اشاره به اجرایی شدن تنها ۴۰ درصد از طرح جامع فاضلاب این شهر، مسئولیت را متوجه شهرداری کرده و می‌گوید: مسئله آب‌گرفتگی خیابان‌ها به دلیل بارش باران مرتبط با حوزه شهرداری است و طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری این سازمان باید آب ناشی از باران را دفع کند. درنهایت اینکه هیچ سازمانی نمی‌خواهد مسئولیت این امر را به عهده بگیرد.هرسال این داستان تکرار می‌شود و هرسال باز همین آش و همین کاسه است. پس از وقوع سیل در این استان‌ها بسیاری هشدار دادند در صورت لایه روبی نکردن رودخانه و مسیل‌ها در فصل پاییز و زمستان احتمال آب‌گرفتگی و وقوع سیل بالاست بااین‌حال انگار گوش مسئولان بدهکار نیست و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است این سهل‌انگاری‌ها ادامه داشته باشد و آقایان فقط نام مسئول را با خود حمل کنند.
مرجع : روزنامه توسعه ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها