کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سيل هرمزگان: مرگ 5 سرنشين در 2 خودرو

سیل شرمندگی مسوولان همچنان ادامه دارد

روزنامه اعتماد , 18 آذر 1399 ساعت 8:51


گروه جامعه: پس از خوزستان، حالا نوبت به ۶ استان ديگر رسيد، بارش باران طي روزهاي اخير منجر به آبگرفتگي و جريان سيل در ۶ استان كشور شده و خسارات جاني و مالي به همراه داشته است. سيلاب روزهاي اخير در كشور تاكنون منجر به مرگ ۷ تن در كشور شده است كه ۲ تن از آنها در استان بوشهر و ۵ تن در استان هرمزگان جان خود را از دست داده‌اند.گرچه به گفته مهدي ولي‌پور، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر، عمليات امداد و نجات‌رساني به سيل‌زدگان در استان‌هاي اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و يزد ادامه دارد و در فاصله روز يكشنبه ۱۶ آذر تا دوشنبه ۱۷ آذر، ۲۰۲ نفر از سيل‌زدگان امدادرساني و ۴۲ نفر اسكان داده شده‌اند، سيل انتقادها پيش از درمان درد و مشكلات مردم جاري شده است. طبق آخرين گزارش‌ها، هنوز، سيلاب در مناطق فروكش نكرده و برآورد خسارت‌هاي وارده خصوصا در استان بوشهر به پايان نرسيده است، مردم در روزهاي اوج شيوع كرونا، ميان آب به دام افتاده‌اند و نه كاشانه‌اي دارند و نه چاره‌اي، اما در اين ميان گلايه‌ها، بيش از راه‌حل‌ها به چشم مي‌خورند، همان‌طور كه ابراهيم رضايي، نماينده مردم شهرستان دشتستان استان بوشهر در ستاد مديريت بحران اين شهرستان زبان به گلايه باز و از وضعيت پيشگيري انتقاد كرده است.علاوه بر اين، با انتشار تصاوير سيلاب، خصوصا غرق ‌شدن 2 خودرو در پارسيان استان هرمزگان عده‌اي خواستار محاكمه مقصران و مسببان خسارات جاني و مالي در استان‌هاي بوشهر و هرمزگان شده‌اند، اما هنوز مردم به دنبال چاره‌اي براي درمان درد خود مي‌گردند و بيش از يافتن مقصر، به دنبال جبران خسارات خود هستند.

سيل بوشهر: مرگ 2 زن و تخريب خانه‌ها
بارش باران در روز يكشنبه، ۱۶ آذر در برخي شهرها و روستاهاي استان بوشهر 2 فوتي به همراه داشت. به گفته مدير جمعيت هلال‌احمر استان بوشهر، روز يكشنبه، در برخي محلات در دشتستان يا گناوه، شهرهايي مانند برازجان، سعدآباد، شبانكاره، آبپخش، گناوه و... در فاصله زماني كوتاهي حجم آب زيادي بر اثر وقوع سيلاب و بارندگي شديد، جاده‌ها و معابر را مسدود كرد. علاوه بر آن در روز يكشنبه گزارش‌ها حاكي از تخريب 6 خانه در روستاي گمارون از توابع شهرستان گناوه و آبگرفتگي وسيع در شهر وحدتيه بود.نخستين قرباني سيل در دشتستان، زن جواني بود كه در يكي از دره‌هاي فصلي برازجان سقوط كرد و در آب غرق شد، جسد او بعد از چند ساعت توسط نيروهاي هلال‌احمر كشف و شناسايي شد. دومين قرباني سيل دشتستان، زني ۳۴ ساله از خانواده عشاير و دامدار در روستاي سوك، از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان بود كه روز يكشنبه به دليل ريزش كوه و گير افتادن در زير آوار جان خود را از دست داد. نيروهاي اورژانس تنگ ارم براي نجات اين زن راهي محل حادثه شدند اما متاسفانه زن حادثه ‌ديده به دليل تروماي شديد فوت كرد. غلامرضا حاجياني، مدير جمعيت هلال‌احمر استان بوشهر، از آخرين وضعيت عمليات امدادرساني به سيل‌زدگان شهرستان دشتستان به ايسنا خبر داد و گفت: در بخش دلوار شهرستان تنگستان به افراد درگير در خودروهاي گرفتار در سيلاب توسط تيم‌هاي عملياتي جمعيت هلال‌احمر امدادرساني شد. در ديلم و روستاهاي تابع، تيم‌هاي عملياتي امداد و نجات با تخليه آب‌هاي منازل مسكوني و توزيع اقلام امدادي در روستاي عامري و چند روستاي ديگر، اقدامات لازم صورت گرفت.
به گفته او، در شهرستان گناوه، آب خانه‌ها با همكاري شهرداري تخليه شده است و تيم‌هاي ارزياب براي برآورد خسارات وارده در روستاهاي اطراف گناوه راهي شده‌اند، علاوه بر اين، در بخش ريگ، عمليات تخليه آب و امدادرساني انجام و در شهرستان دشتي، براي عشاير سيل‌زده اقلام امدادي توزيع شده است. به گفته حاجياني، بارش شديد باران از يكشنبه، ۱۶ آذر در استان بوشهر آغاز شده و از صبح يكشنبه در شهرستان‌هاي ديلم، گناوه و دشتستان و روستاهاي نزديك آن شهرستان‌ها، بارش نزديك به ۱۰۰ ميلي‌متر باران گزارش شده است. حاجياني در گفت‌وگو با ايرنا اعلام كرده است كه تا روز دوشنبه، ۱۷ آذر، مشكل آب‌گرفتگي در ۷۰درصد خانه‌هاي استان بوشهر برطرف شده است و امدادرساني به سيل‌زده‌هاي شهرستان‌هاي دشتستان، گناوه، ديلم و دشتي تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

سيل هرمزگان: مرگ 5 سرنشين در 2 خودرو
جاري شدن سيل در گردنه فومستان محور لامرد-پارسيان در استان هرمزگان متاسفانه به مرگ 5 تن از شهروندان پارسيان منجر شد. به گفته محمود قادري، رييس جمعيت هلال‌احمر شهرستان لامرد در گفت‌وگو با مهر از مرگ 5 شهروند در خودرو خبر داد و گفت: «بر اثر جاري شدن سيل كوهستاني در گردنه لامرد پارسيان (فومستان) با همكاري هلال‌احمر پارسيان و نيروهاي مردمي 3 خودروي حادثه ديده كه بر اثر آب شديد باران واژگون شده بودند مورد امدادرساني قرار گرفتند اما متاسفانه 5 نفر كشته شدند.» محمود قادري با اشاره به مشخصات كشته‌شدگان افزود: «2 جوان به نام‌هاي وحيد احمدپور ۳۰ ساله از علامرودشت و خانم وحيده زال ۲۵ ساله از لامرد بوده‌اند.» رييس جمعيت هلال‌احمر شهرستان لامرد گفت: «همچنين از يك خانواده به نام‌هاي وهب فرهمند ۴۱ ساله به همراه همسر ۳۱ ساله و ارتيا ۶ ساله فرزند خود از لامرد ساكن پارسيان نيز كشته شدند.» اين حادثه حوالي ساعت ۱۹ روز يكشنبه گزارش شده است. مجتبي‌ رضاپور، فرماندار پارسيان نيز با تاييد اين خبر به مهر گفت كه در اين حادثه، 2 خودروي وانت پرايد و پژوه پارس با مجموع 5 سرنشين حين عبور از يك جاده فرعي در سيل گرفتار شدند و تمام سرنشينان جان باختند، به گفته او، هنوز خسارات وارد بر زيرساخت‌هاي شهرستان پارسيان برآورد نشده است.

پرداخت وام‌هاي بلاعوض به سيل‌زدگان
اسماعيل نجار، رييس سازمان مديريت بحران كشور در گفت‌وگو با «ايسنا»، با اشاره به ارايه دستورالعمل در ابتداي پاييز سال جاري به استانداران سراسر كشور اشاره كرد كه بارش‌هاي اخير سبب بروز آب‌گرفتگي و سيلاب در برخي مناطق استان‌هاي خوزستان، بوشهر، فارس، كرمان و هرمزگان شده است و شدت اين بارش‌ها خسارات در 2 استان بوشهر و خوزستان بيشتر است.نجار با اشاره به وضعيت خوزستان، به نبود نهرهاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي اشاره كرد و گفت: «در اين شهرها عمدتا با پمپ‌هاي قوي اقدام به تخليه آب مي‌شود كه سال گذشته نيز با پيگيري سازمان مديريت بحران كشور چندين دستگاه پمپ قوي براي تخليه آب اختصاص داده شد.» به گفته رييس سازمان مديريت بحران كشور، عمده ارزيابي‌ها براي تعيين خسارات و جبران آنها در استان خوزستان به پايان رسيده است كه اين سازمان قصد دارد تا «با دست باز» نسبت به جبران خسارات اقدام كند. او در تشريح جبران خسارات در استان خوزستان عنوان كرد: «حتي موارد متعددي كه خانه فرسوده‌اي در مناطق ‌ده قرار داشت، آن را هم در ليست جبران خسارات قرار داديم. در همين راستا نيز در مجموع چهار هزار درخواست براي وام تعميرات و هزار درخواست براي وام ساخت واحدهاي تخريبي و نوسازي در اين استان تاييد شده است. علاوه بر آن 6 هزار وام معيشتي نيز به حادثه‌ديدگان پرداخت خواهد شد.» او با بيان اينكه بخشي از اين وام‌ها بلاعوض و بخشي ديگر نيز با بازدهي كم است، گفت: «وام معيشتي از نوع بلاعوض است و همچنين بخشي از وام‌هاي جبران خسارات نيز به شكل بلاعوض پرداخت خواهد شد.» رييس سازمان مديريت بحران كشور درمورد مبلغ اين وام نيز گفت: «در درخواستي به دولت تاكيد كرديم كه با توجه به افزايش قيمت مصالح و هزينه‌ها لازم است مبلغ اين وام‌ها افزايش پيدا كند كه پس از تاييد نهايي رقم آن را اعلام مي‌كنيم.»

نجار در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به وضعيت استان بوشهر، اعلام كرد در اين استان همچنان ارزيابي‌ها ادامه دارد و فرآيند تعيين خسارت هنوز انجام نشده است. اما پس از نهايي شدن مانند استان خوزستان وام‌هاي معيشتي، تعميري و نوسازي به آسيب‌ديدگان داده خواهد شد. او با بيان اينكه بارش‌ها در اين استان كم‌سابقه بوده است، گفت: در مناطقي از استان بوشهر در عرض 3 ساعت بيش از ۱۶۰ ميلي‌متر بارندگي داشتيم كه بسيار زياد است. از طرفي ديگر در برخي نقاط مانند وحدتيه، دليل آب‌گرفتگي شكستگي چند درخت و افتادن آن به رودخانه بود. اين درخت‌ها در زير پلي متوقف شده و آب نيز پشت آن انباشت شده و مشكلاتي را ايجاد كرده بود.رييس سازمان مديريت بحران كشور همچنين از پرداخت اجاره‌بها براي اسكان موقت سيل‌زدگان خبر داد و گفت: به اين افراد مبلغي داده خواهد شد تا به شكل موقت محلي را براي اسكان خود انتخاب كنند كه اين مبلغ علاوه بر مبلغي است كه تحت عنوان وام معيشتي و جبران خسارت پرداخت خواهد شد.نجار تعداد فوتي‌هاي ناشي از اين حوادث را نيز 7 تن اعلام و اشاره كرد كه تنها يك زن در استان بوشهر به دليل سقوط در آب جان خود را از دست داد و مابقي تحت‌تاثير غيرمستقيم سيل قرار داشتند. يك نفر در بوشهر به دليل ريزش ساختمان و 5 نفر شامل 2 زن، 2 مرد و يك كودك نيز كه سرنشينان 2 خودرو بودند به دليل ريزش كوه جان خود را از دست دادند.علاوه بر استا‌هاي هرمزگان و بوشهر، روز يكشنبه و دوشنبه شهرستان مهريز در استان يزد نيز به دليل بارندگي با جاري‌شدن سيلاب مواجه شد و ۳۰ روستاي دهستان‌هاي ميانكوه، ارنان و تنگ‌چنار خسارت‌هايي در زيرساخت‌ها، خصوصا در راه‌ها، معبار و قنات‌ها ديدند. مهدي دهقاني‌زاده، مديركل مديريت بحران استانداري يزد در گفت‌وگو با ايرنا، از ارزيابي خسارات وارد شده بر مردم و كشاورزان منطقه خبر داد و گفت: بارندگي در شهرستان‌هاي ابركوه، مهريز و تفت در بخش معابر شهري خسارت چنداني را درپي نداشته است.


کد مطلب: 245057

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/245057/سیل-شرمندگی-مسوولان-همچنان-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir