به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۲۴۵۱۲۳

سازمان ملل: روسیه به اشغال کریمه پایان دهد

سازمان ملل: روسیه به اشغال کریمه پایان دهد
گروه بین الملل: مجمع عمومی سازمان ملل متحد  با صدور قطعنامه‌ای از روسیه خواست به «اشغال موقت» کریمه که مسکو آن را از سال ۲۰۱۴ تصرف کرده است، «بی‌درنگ» پایان دهد.قطعنامه سازمان ملل درباره نظامی‌گری در شبه‌جزیره کریمه، شامل بندر سواستوپول و دریای سیاه و دریای آزُف، با رای مثبت ۶۳ کشور در برابر ۱۷ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع به تصویب رسید.
این قطعنامه اگرچه الزام‌آور نیست، اما از اهمیت سیاسی برخوردار است. ۴۰ کشور از جمله بریتانیا، فرانسه، آلمان، کشورهای حوزه بالتیک، ایالات متحده، استرالیا، کانادا و ترکیه این قطعنامه را پیشنهاد داده بودند.قطعنامه مورد اشاره از فدراسیون روسیه به عنوان «قدرت اشغال‌گر» در کریمه می‌خواهد که «بلافاصله و بدون هیچ قید و شرطی نیروهای خود را از این منطقه به طور کامل خارج کند و به اشغال موقت سرزمین متعلق به اوکراین بی‌درنگ پایان دهد».
این قطعنامه روسیه را متهم می‌کند که با انتقال سامانه‌های نظامی پیشرفته از جمله هواپیماهایی با قابلیت حمل بمب هسته‌ای، موشک و دیگر ادوات نظامی به خاک اوکراین باعث بی‌ثباتی در شبه جزیره کریمه شده است و از مسکو می‌خواهد که بلافاصله روند انتقال سلاح به منطقه را متوقف کند.جنگ بین نیروهای اوکراین با نیروهای تحت حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ و زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد، تاکنون بیش از ۱۳ هزار کشته بر جای گذاشته است.
 در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تنش بین روسیه و کشورهای غربی بر سر این نبرد در کانون توجه قرار داشت چنان که از نشست غیررسمی هفته گذشته در مسکو این گونه برمی‌آمد.
نشست مسکو درباره توافق سال ۲۰۱۵ میان روسیه و اوکراین بود که با حمایت آلمان و فرانسه حاصل آمد. برلین و پاریس اما این نشست را تحریم کردند چرا که اعتقاد داشتند چنین نشستی سکویی برای جدایی‌طلبان شرق اوکراین فراهم می‌آورد.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها