به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۴۵۱۲۴

سخنگوی قوه قضائیه: حکم اعدام روح‌الله زم تائید شد

سخنگوی قوه قضائیه: حکم اعدام روح‌الله زم تائید شد
گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه از تائید حکم روح الله زم در دیوان عالی کشور خبر داد.غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا حکم اعدام روح الله زم تأیید شده است؟ گفت: دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی و حکم صادره از دادگاه انقلاب به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است. تیرماه بود که سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور حکم پرونده روح الله زم اظهار کرد: حکم این فرد مبنی بر محکومیت صادر شده است.وی افزود: دادگاه سیزده مورد عناوین اتهامی را از مصادیق افساد فی‌الارض دانست، زم بابت مواردی به حبس محکوم شده که البته این رأی غیر قطعی است.

نخستین جلسه دادگاه زم ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. در این جلسه، نماینده دادستان، «فعالیت در کانال معاند آمدنیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام و جاسوسی برای بیگانگان» را از جمله اتهامات او عنوان کرد. در مقابل، زم با اتهام افساد فی‌الارض را نپذیرفت و با تاکید بر این که یک خبرنگار است، بخش‌های از اعتراف‌های تلویزیونی خود را رد کرد. همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز، محاکمه روح‌الله زم را «ناعادلانه و مغایر با قوانین کشور و موازین حقوق جهانی» خواند و بازجویی تلویزیونی او را «اعتراف به شکنجه زندانی» عنوان کرد.

این سازمان در تیرماه گذشته و در واکنش به صدور حکم اعدام برای زم نیز با این ادعا که او پس ربوده شدن و بازداشت غیرقانونی، در دادگاهی ناعادلانه به مجازات مرگ محکوم شده، خواهان لغو فوری این حکم از سوی مقامات قضایی ایران شد. همچنین، سازمان عفو بین‌الملل هم مجازات اعدام زم را ...ناقض حق حیات توصیف کرد و خواهان لغو حکم روح‌الله زم از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران شد. حجت‌الاسلام محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران حکم اعدام فرزندش را «خلاف عدالت و دادرسی اسلامی» خواند. محمدعلی زم از روحانیون شناخته شده است که پیشتر سمت‌های ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشته است. روح‌الله زم پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸، بازداشت شد که پس از آزادی از کشور خارج شد و در نهایت به فرانسه پناهنده شد. زم پس از مدتی فعالیت در سحام نیوز، سایت منتسب به مهدی کروبی، از نامزدهای محصور و معترض به نتایج انتخابات، کانال تلگرامی آمدنیوز را تاسیس کرد. این کانال تلگرامی پیش از بازداشت زم بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک داشت. آمدنیوز همچنین در جریان اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ به گرانی، ضمن پوشش اخبار این اعتراض‌ها، فراخوان‌هایی منتشر می‌کرد. اقدامی که به واسطه آن برخی مقامات کشور، کانال آمدنیوز را عامل اصلی رخداد آن اعتراض‌ها معرفی کردند. سپاه پاسداران ایران ۲۲ مهر ماه سال گذشته اعلام کرد که در «یک عملیات اطلاعاتی پیچیده» موفق شده است روح الله زم، از مخالفان سیاسی مقیم فرانسه را بازداشت و به ایران منتقل کند. دادگاه انقلاب اسلامی تهران چهار ماه بعد، بررسی پرونده اتهام‌های را آغاز و پنج ماه بعد نیز حکم اعدام او صادر شد.
مرجع : مهر
برچسب ها: روح الله زم اعدام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها