به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۲۴۵۱۷۳

فرود موفقیت آمیز ماموریت هایابوسا-۲

فرود موفقیت آمیز ماموریت هایابوسا-۲
گروه علمی: آژانس فضایی اروپا اخیرا در حساب کاربری خود با انتشار تصاویری موفقیت آمیز بودن ماموریت "هایابوسا-۲"(Hayabusa-۲) را تبریک گفت.به گزارش ایسنا، پس از ۳.۲ میلیارد کیلومتر سفر در فضا، روز شنبه(۵ دسامبر) کپسول بازگشتی "هایابوسا-۲" آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن در منطقه ممنوعه صحرای دورافتاده "ومرا" (Woomera ) استرالیا با کمک چتر نجات فرود آمد.درون این کپسول مواد جمع آوری شده از سیارک "ریوگو"(Ryugu) طی دو عملیات نمونه‌برداری وجود دارد. عملیات نمونه‌برداری اولیه در ماه فوریه ۲۰۱۹ و عملیات نمونه‌برداری دوم نیز در ماه ژوئیه همان سال به دنبال عملیات قبلی انجام شد و طی آن پس از انفجاری که توسط برخوردگر منفجر شونده بر روی سطح سیارک انجام شد، نمونه‌های زیر سطح آن جمع‌آوری شد.آژانس فضایی اروپا در ادامه نوشت: ماموریت سیارکی ما برای حفاظت از سیاره مادری موسوم به ماموریت "هرا"(Hera)، هیچ نمونه‌ای را به زمین باز نخواهد گرداند اما از یک نظر قابل توجه رویکرد ماموریت "هایابوسا۲" را دنبال خواهد کرد. هنگامی که ماموریت ما در اواخر سال ۲۰۲۶ به سیستم سیارکی مورد نظر خود یعنی "دیدیموس"(Didymos) برسد، فضاپیمای اندازه میز ما نیز به طور مشابه مواد زیرسطحی را بررسی خواهد کرد و این بار با یک برخورد بسیار قدرتمندتر عملیات حفاری انجام می‌شود. در همین حال فضاپیمای ناسا موسوم به "دارت"(DART) در سال ۲۰۲۲ به سیارک کوچک‌تر از دیدیموس به نام "دیدیمون"(Didymoon) برخورد و تلاش خواهد کرد تا مدار سیارک را به روشی قابل اندازه گیری تغییر دهد.
 
در ماموریت "هایابوسا-۲" نیز پرتابه مسی ۲.۵ کیلوگرمی هایابوسا-۲ با سرعت حدود ۲ کیلومتر در ثانیه به سطح سیارک ریوگو با قطر ۹۰۰ متر شلیک شد. پرتابه(projectile) جسمی است که با وارد کردن نیرو، به فضا پرتاب می‌شود. فضاپیمای "دارت" ناسا وزنی معادل ۵۵۰ کیلوگرم دارد و با سرعت شش کیلومتر بر ثانیه به دیدیمون برخورد خواهد کرد.ماموریت "هرا" همراه با یک جفت "تاسواره"(CubeSats) فضای عمیق که در فضاپیما تعبیه شده، پرتاب خواهند شد، این تاسواره‌ها روی دهانه‌ای که در اثر برخورد باقی مانده است تمرکز خواهند کرد و از نزدیک ارزیابی‌هایی برای اندازه گیری جرم، ترکیب و همچنین سطح زیرین و خصوصیات داخلی سیارک انجام خواد داد. با انجام این کار هرا به ماموریت ناسا کمک می‌کند تا "آزمایش انحراف در مقیاس بزرگ دارت"(DART’s grand-scale deflection experiment) به درستی انجام شود و به یک روش حفاظت از سیاره مادری کاملاً جامع تبدیل شود که در صورت لزوم برای محافظت از زمین در برابر سیارک‌های در حال ورود، می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.
شکل چرخش سیارک مورد هدف "دیدیموس" همانند چرخش سیارک "ریوگو" است اما قطر آن ۷۸۰ متر است.
سپس در ادامه ماموریت هرا، محققان ماموریت مذکور این فرصت را پیدا می‌کنند که کار دیگری انجام دهند و کاری کنند که دو تاسواره آنها بر سیارک "دیمورفس" (Dimorphos) فرود آیند و سپس هرا را در پایان ماموریت به "دیدیموس" برسانند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها