به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۲۴۵۱۸۸

شورش نان در بیروت از ترس قطع یارانه

شورش نان در بیروت از ترس قطع یارانه
گروه بین الملل: در لبنان گزارش‌هایی مبنی بر قطع یارانه دولت برای برخی کالاهای اساسی باعث شده است تا برخی از مردم در اعتراض جاده‌های بیروت، پایتخت، را مسدود کنند.تظاهرکنندگان حلقه‌های لاستیک را در مرکز شهر سوزاندند، و عده‌ای هم تلاش کردند که خود را به ساختمان مجلس برسانند.پیشتر، رئیس بانک مرکزی کشور گفته بود که یارانه آرد، سوخت و دارو نمی‌تواند بیش از دو ماه دیگر ادامه پیدا کند.آژانس‌های سازمان ملل نسبت به فاجعه اجتماعی برای فقیرترین خانوارها در این کشور هشدار داده‌اند. هشتگ‌های "هشتگ-حذف-یارانه" و "هشتگ-لبنان" بالاترین ترند در توییتر در لبنان بودند.تاکنون بانک مرکزی لبنان ارز را با نرخ مطلوبی در اختیار واردکنندگان کالاهای اساسی، ازجمله آرد و سوخت، قرار داده است. این در حالی است که طی بحران اقتصادی درازمدت، ارزش پوند لبنان همچنان در حال کاهش بوده است.در سال‌های اخیر، دهها هزار نفر در کشور به سمت خط فقر رانده شده‌اند؛ قشری که حالا به دلیل شیوع ویروس کرونا هم بشدت آسیب دیده است.
در ماه اوت گذشته، پس از انفجار مهیبی که در بندر بیروت بیش از ۲۰۰ کشته و هزاران مجروح بجا گذاشت، هزاران معترض به وزارتخانه‌های دولتی در بیروت یورش بردند.
بسیاری از لبنانی‌ها از ناکارآمدی و قصور مقامات در جلوگیری از این انفجار خشمگین بودند. بیش از دو هزار تن نیترات آمونیوم در انباری در بندر بیروت ذخیره شده بود؛ این مواد شش سال پیش از یک کشتی کشف و ضبط شد، اما هرگز از بندر به جایی دیگر منتقل نشد.کمی پس از آن حادثه، دولت مجبور به استعفا شد.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها