به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۲۴۵۵۶۶

فواید مصرف ویتامین c برای سلامت بدن

فواید مصرف ویتامین c برای سلامت بدن
گروه علمی: مصرف ویتامین c فواید بسیاری برای سلامت پوست، قلب،‌چشم و سیستم گوارش بدن دارد. ویتامین C به طور طبیعی در بعضی از غذا‌ها وجود دار و به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است. اما آیا می‌دانید مصرف هر روزه ویتامین C با بدن شما چه می‌کند؟ این خبر را بخوانید و ببینید که مصرف هر روزه ویتامین C چه اثری در بدن دارد.
۱. می‌تواند به التیام بدن کمک کند
ویتامین C یک جز اساسی در بافت همبند است و در ترمیم زخم نقش دارد.
۲. ویتامین C دارای قدرت آنتی‌اکسیدانی است
ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند. بنابراین می‌تواند مشکلاتی را که ناشی از استرس اکسیداتیو هستند مهار کند.
۳. ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را تقویت کند
ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن مورد نیاز است. به همین دلیل یک ماده اصلی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست محسوب می‌شود.
۴. می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند
طبق NIH، تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که ویتامین C می‌تواند به جلوگیری سرطان کمک کند. در بیشتر مطالعات ارتباط معکوس بین دریافت ویتامین C در رژیم غذایی و سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده  یافته‌اند.
۵. ویتامین C می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند
طبق NIH (موسسه ملی سلامت آمریکا)، برخی شواهد نشان می‌دهند که ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. یکی از بزرگترین مطالعات، با حضور بیش از ۸۵۰۰۰ زن، نشان داد که مصرف ویتامین C در رژیم غذایی و به صورت مکمل خطر بیماری کرونر قلب را کاهش می‌دهد.
۶. ویتامین C می‌تواند به جلوگیری از ضعف بینایی کمک کند
NIH همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد که ویتامین C ممکن است به درمان دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از سن کمک کند.
۷. می‌تواند از بروز اسکوربوت جلوگیری کند
طبق گفته NIH، کمبود حاد ویتامین C می‌تواند منجر به اسکوربوت شود. این بیماری در کشور‌های پیشرفته بسیار نادر است. علائم اسکوربوت می‌تواند ظرف یک ماه از زمان کمبود ویتامین C ظاهر شود. علائم اولیه شامل خستگی، بی‌حالی و التهاب لثه است.
۸. ویتامین C می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند
ویتامین C معمولاً به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن تلقی می‌شود. با این حال، مطابق با NIH ممکن است در پیشگیری از سرماخوردگی آنطور که فکر می‌کنید موثر نباشد، اما می‌تواند به کوتاه شدن دوره سرماخوردگی کمک کند.
NIH توضیح می‌دهد: مکمل‌های ویتامین C ممکن است طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهند و شدت علائم را بهبود بخشند.
۹. می‌تواند معده را دچار مشکل کند
 ویتامین C سمیت کمی دارد و مصرف زیاد آن اثرات سوء جدی در بدن ایجاد نمی‌کند، با این حال، می‌تواند باعث اختلالات دستگاه گوارش از جمله اسهال، حالت تهوع و گرفتگی شکم شود.
۱۰. ویتامین C می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود
برخی شواهد متناقض وجود دارد که مقادیر بالای ویتامین C می‌تواند دفع اگزالات ادرار و اسید اوریک را افزایش دهد که در ادامه به تشکیل سنگ کلیه کمک کند.
۱۱. می‌تواند به جلوگیری از کمبود آهن کمک کند
ویتامین C به بدن شما در جذب آهن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که فقط ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند جذب ماده معدنی سازنده خون را ۶۷ درصد بهبود بخشد.
برچسب ها: ویتامین C
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها