به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۲۴۵۹۷۲

تدریس تاریخ و فرهنگ یهود در مدارس مراکش

تدریس تاریخ و فرهنگ یهود  در مدارس مراکش
گروه جامعه: برای نخستین بار در جهان عرب و در مراکش، تدریس تاریخ و فرهنگ یهود به زودی بخشی از دروس آموزشی این کشور شمال آفریقا خواهد شد؛ جایی که اسلام دین رسمی کشوری محسوب می‌شود.
 "سرژ بردوگو"، دبیرکل "شورای جوامع یهود مراکش" گفت: این تصمیم تاثیر یک سونامی را دارد. این اتفاق برای نخستین بار در جهان عرب رخ می‌دهد.
اگرچه پادشاهی مراکش پیش از این هیچ رابطه رسمی با اسرائیل نداشت، اما سال‌ها هزاران تن از یهودیان مراکشی تبار به سرزمین آبا و اجدادی‌شان سفر کردند تا اعیاد مذهبی را جشن بگیرند یا سفرها و زیارت‌هایی انجام دهند.اما مراکش به تازگی به چهارمین کشور عربی که از اوت سال جاری میلادی با میانجی‌گری آمریکا توافق خود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام می‌کند، تبدیل شد. پیش از آن امارات، بحرین و سودان همگی با میانجی‌گری آمریکا توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام کرده‌اند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد، دفاتر تماس در تل‌آویو و رباط بازگشایی خواهند شد و روابط دیپلماتیکی کامل هر چه سریع‌تر برقرار خواهد شد.مراکش در سال ۲۰۰۰ میلادی در آغاز دومین قیام فلسطینی‌ها دفتر تماس خود در تل‌آویو را بست.
مراکش ضمن تایید این توافق اعلام کرد، پادشاه محمد ششم به دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا گفت کشورش با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل بدون هیچ گونه تعللی موافق است.این تصمیم برای اضافه کردن درس فرهنگ و تاریخ یهود به دروس آموزشی در مدارس مراکش پیش از اعلام این توافق دیپلماتیکی در نظر گرفته شده بود.
وزارت آموزش مراکش اعلام کرد، درس فرهنگ و تاریخ یهود در بین دروس سال آخر ابتدایی یعنی برای کودکان ۱۱ ساله گنجانده می‌شود. فوآد کفیقی، مدیر بخش برنامه‌های آموزشی در وزارت آموزش مراکش گفت: هدف از این اقدام تاکید بر تنوع اصلیت‌ها و هویت‌ها در مراکش است.دو انجمن یهودی مستقر در آمریکا یعنی "فدراسیون سفاردی آمریکا" (ASF) و "کنفرانس روسای سازمان‌های یهودی بزرگ آمریکا" (COP) اعلام کردند: با پادشاهی مراکش و جامعه یهودیان مراکش در زمینه اصلاح آموزشی پیشگامانه همکاری نزدیکی خواهیم داشت.

 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مراکش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها