به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۲۴۶۱۵۴
بزر‌گ‌ترین تهاجم سایبری جهانی در پنج سال گذشته

آماده‌باش در آمریکا به‌دنبال حملات سایبری

آماده‌باش در آمریکا به‌دنبال حملات سایبری
گروه بین الملل: آمریکا اعلام کرد به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی در ارتباط با حملات گسترده سایبری از سوی «عوامل خارجی» که نهادهای مختلف از جمله وزارتخانه‌های خزانه‌داری و بازرگانی آمریکا را هدف قرار داده‌اند، نهادهای اطلاعاتی آمریکا در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.
شورای امنیت ملی آمریکا  تایید کرد که هکرها به سامانه‌های وزارتخانه‌های خزانه‌داری و بازرگانی حمله کرده‌اند.انگشت اتهام در این حمله گسترده سایبری متوجه روسیه شده اما مسکو این اتهام را رد کرده است. جان الیوت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت: این حمله سایبری بخشی از یک کارزار جاسوسی جهانی بوده که دولت‌ها و شرکت‌های دیگر را نیز هدف قرار داده است.
به گفته این سخنگو، این حمله دست‌کم یک ماه در جریان بوده است.
خبرگزاری رویترز نیز که گزارش این هک «بسیار جدی» و «پیچیده» را برای نخستین بار منتشر کرد، افزوده است که این تهاجم سایبری احتمالا ماه‌ها طول کشیده و اکنون تنها کشف شده است.یک مقام آمریکایی نیز به نیویورک تایمز گفته است آن‌چه که پدیدار شده ظاهرا تنها «نوک کوه یخی» است.
بر اساس این گزارش، حمله یاد شده از جمله شامل رصد ای‌میل‌های داخلی نهادهای هدف بوده است. گزارش شده که اداره اطلاعات و ارتباطات ملی آمریکا نیز هدف حملات هکرها قرار گرفته است.نام کاخ سفید، شرکت‌های عمده اقتصادی و همچنین کمپانی‌های بزرگ اینترنتی آمریکا در میان اهداف احتمالی هکرها ذکر شده است.شرکت امنیت سایبری فایرآی روز ۱۸ آذر گزارش داده بود که یک کشور در «بالاترین سطح تهاجمی» به نهادهای آمریکایی حمله کرده است.این شرکت افزوده بود که اطلاعات ذخیره شده در سامانه‌های بسیاری از نهادهای وابسته به دولت فدرال، ایالتی و محلی و شرکت‌های عمده آمریکایی «به سرقت رفته است».به گزارش فایرآی، این هک وسیع که آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و خاورمیانه را هدف قرار داده است، احتمالا از بهار امسال در جریان بوده و کماکان ادامه دارد.فایرآی اذعان کرده بود که خود این شرکت نیز هدف «حمله پیچیده‌ای» قرار گرفت که «با حمایت دولتی صورت گرفته است».
اعضای شورای امنیت ملی آمریکا برای بررسی این رویداد که حمله‌ای در سطح ملی تشخیص داده شده است، تشکیل جلسه دادند.سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت واشینگتن تمامی اقدامات لازم را برای شناسایی و اصلاح موارد احتمالی مرتبط با وضعیت ایجاد شده، انجام می‌دهد.یک منبع آگاه از نشست کاخ سفید  گفته است که این حمله، ابعادی بزرگ‌تر از عوامل مستقل دارد و سخن از یک کارزار بزرگ جاسوسی اینترنتی است که دولت آمریکا و منافع آن را هدف قرار داده است.سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به هویت احتمالی هکرها اشاره نکرد اما سایر مقامات آمریکایی آگاه، به رویترز و واشینگتن پست گفته‌اند که در حال حاضر اعتقاد بر این است هکرهای دولت روسیه عامل حمله بوده‌اند.
 پلیس فدرال آمریکا تحقیق در باره یک گروه هکری فعال در سرویس اطلاعات خارجی روسیه را آغاز کرده است.هکرهای مورد حمایت روسیه در میان شرکت‌های امنیتی بخش خصوصی به گروه «اتپ۲۹» یا «کزی بر» معروف هستند.اما دولت روسیه  ارتباط خود را با هکرها تکذیب کرد و مدعی شد که «عملیات تهاجمی در حوزه سایبری انجام نمی‌دهد».
سفارت روسیه در واشینگتن در بیانیه‌ای نوشته است که این نوع حملات، «با اصول سیاست خارجی روسیه، منافع ملی و درک روسیه از روابط بین کشورها در تضاد است».
این بیانیه رسانه‌های آمریکایی را متهم کرده که «بار دیگر مطالب بی‌اساس» با هدف مقصر دانستن روسیه در حمله به نهادهای دولتی آمریکا منتشر کرده‌اند.
کنتسانتین کاساچف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در شورای فدراسیون (یا سنای روسیه)، نیز  گفت حدود ۳۰ درصد از تمامی حملات هکرها به سامانه‌های رایانه‌ای در روسیه از خاک آمریکا صورت می‌گیرد.
حمله هکری به نهادهای آمریکایی که احتمالا بزر‌گ‌ترین تهاجم سایبری جهانی در پنج سال گذشته است، در آخرین هفته‌های دولت دونالد ترامپ و در آستانه ورود جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب به کاخ سفید، صورت می‌گیرد.

 
برچسب ها: حملات سایبری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها