به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۴۶۳۰۶

دوسالانه مجسمه‌سازی ایران آغاز به کار کرد

دوسالانه مجسمه‌سازی ایران آغاز به کار کرد
گروه فرهنگی: هشتمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد ضمن بازدید از آثار، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل تجسمی، فراهم کردن فرصت برای فعالیت انجمن‌های تخصصی هنری و یکی از مهمترین فعالیت‌های این انجمن‌ها برگزاری بینال‌های هنری تخصصی است.وی افزود: رایزنی‌های زیادی توسط مدیرکل و جلسات بسیاری هم با انجمن‌ها برگزار شد که در نهایت می‌بینیم این بینال‌ها یکی پس از دیگری در حال برگزاری هستند. هرسال بین ۲ تا ۴ رویداد تخصصی برگزار می شود و برخی از این رویداد‌ها هم به دلیل کرونا از زمستان گذشته تا تابستان امسال نتوانستند برگزار شوند. امسال، دوسالانه سرامیک برگزار شد و الان دوسالانه مجسمه را داریم و پس از آن هم دو سالانه نقاشی برگزار می شود. به دور از هر حاشیه‌ای پرداختن به این رویداد‌ها برای نشان دادن فعال بودن عرصه هنر و به خصوص همنشینی جوانان و استادانی که در کنار هم فعالیت می کنند، اقدام شایسته‌ای است.حسینی درباره نظام‌مند بودن برگزاری دوسالانه‌ها در سال‌های آینده گفت: ما برگزار کننده دوسالانه‌ها نیستیم و درواقع تسهیلگر و دستیار هنرمندان هستیم تا بتوانند رویداد‌های تخصصی خود را برگزار کنند. این اتفاق بیش از اینکه از سوی وزارت ارشاد پیگیری شود، به اهتمام انجمن‌های تخصصی بستگی دارد. در تمام ادوار، همکاران من در ارشاد برای برگزاری بینال بی میل نبودند.وی در خصوص کیفیت آثار ارائه شده بیان کرد: در یک کلام کیفیت آثار خیلی خوب است. در توضیح بیشتر باید بگویم، فرصت همنشینی هنرمندان جوان با هنرمندان بزرگتر قابل ستایش است. نکته دوم هم توجه به المان‌های فرهنگی کشور عزیزمان در آثار است که در مراحل مختلف ایده پردازی، استفاده از مواد و مصالح و جمع بندی کلی دیده می شود. آثار روایت دارند و براساس فرآیندی که در ذهن هنرمند بوده، خلق شده اند.

این مقام مسئول درباره برگزاری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در شرایط امسال گفت: تکلیف خود می‌دانیم که به رویداد‌های درجه یک هر هنر با دید برگزاری نگاه کنیم. البته این ناشی از طرح پژوهشی است که دو سال طول کشیده است. یعنی در وزارت ارشاد ۴۴۸ جشنواره برگزار می‌شود که بیش از ۲۶۰ مورد آن‌ها مورد حمایت معاونت هنری بوده است. در عین حال جشنواره‌ها می‌توانند فرصت باشند؛ اگر زیادی باشند یا نتوانند اهدافشان را محقق کنند، می توان به عنوان یک تهدید آن‌ها را بررسی کرد.وی ادامه داد: فکر می کنم در پاره‌ای از رشته ها، تعدد جشنواره‌ها بیش از آنکه فرصت آفریده باشد، منجر به نوسانی شده و پالایش و رسیدن به جشنواره‌های موثر مهم است. در نهایت نظام بررسی جشنواره‌ها به عنوان یک پروژه انجام شد و جشنواره‌ها دسته بندی شدند. رویداد‌هایی مانند فجر، جشنواره تاثیرگذار در رشته‌های مختلف هستند و تمام تمهید ما این است که برنامه ریزی‌ها انجام شود. شورای سیاستگذاری و دبیران مشخص شده اند و قرار بر این است که این ظرفیت را هم به صورت بازدید حضوری و هم فضای مجازی پیش ببریم. طبیعتاً اگر وضعیت کرونا پا پس کشید، جشنواره قابل بازدید خواهد بود، اما اگر شرایط دشوار بود ظرفیت جشنواره مجازی کم از حضوری نیست. در همین رویداد‌های ۱۰ ماه گذشته توانستیم برخی از خطا‌های فضای جدید فعالیت را بشناسیم و آن‌ها را رفع و تصحیح کنیم.

حسینی با بیان اینکه نسبت به هر انتخابی هم می توان با تردید نگاه کرد و هم فعالیت‌ها و سابقه را در نظر گرفت، درباره انتخاب علی اشرف صندوق آبادی به عنوان دبیر سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: جشنواره‌های فجر آیین نامه دار و از رفتار سلیقه‌ای دور و به یک نظام متصل شده اند. در سال‌های قبل، مدیرکل با معاون هنری به نتیجه رسیدند که فردی را به عنوان دبیر انتخاب کنند؛ اما الان این انتخاب فردی به انتخاب فرآیندی تبدیل شده است. در واقع شورای سیاست گذاری تشکیل می شود و نهایتاً آن‌ها به جمع بندی می رسند. انجمن خوشنویسان به عنوان انجمن تخصصی دارای ۳۳۰ شعبه در داخل و خارج از کشور و گستردگی فعالیت آن بیش از بقیه انجمن هاست. دوسالانه بین المللی خوشنویسی هم در ۸ دوره برگزار شده است و آقای صندوق‌آبادی به عنوان عضو شورای عالی انجمن و یکی از افراد موثر در اداره این نهاد هنری بزرگ، سالهاست فعالیت دارد. ایشان قبل از خوشنویسی به نقاشی مشغول بودند، بنابراین سوابق او این امیدواری را می دهد که در این تجربه هم موفق باشد.گفتنی است هشتمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با ارائه ۱۰۰ اثر از آخرین دستاورد‌های هنرمندان این رشته، از ۲۴ آذر تا ۲۴ بهمن ماه در تالار وحدت برقرار است.
برچسب ها: مجسمه سازی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها