به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۴۶۳۱۰

توصیه‌های مهم به بیماران دیابتی درروز‌های کرونایی

توصیه‌های مهم به بیماران دیابتی درروز‌های کرونایی
گروه علمی:متخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا ممکن است با افت قند خون رو به رو شوند.پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: افراد دچار دیابت در صورت ابتلا به ویروس کرونا نسبت به افراد عادی علائم و عوارض شدیدتری را تجربه می‌کنند. در صورتی که دیابت به خوبی کنترل شده باشد، خطر ابتلا به ویروس کرونا در افراد دیابتی کمتر می‌شود. اما در صورتی که شاهد نوسان قند خون باشیم، علاوه بر مشکلات ناشی از دیابت؛ احتمال ابتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند.او افزود: در صورت ابتلای افراد دیابتی به ویروس کرونا، معالجه این گروه به دلیل تحلیل سیستم ایمنی آن‌ها دشوارتر می‌شود. همچنین از مشکلات دیگر می‌توان به طولانی شدن دوره نقاهت و رشد ویروس در بستر گلوکز بالای این افراد اشاره کرد.
 
افراد دیابتی چگونه از خود مراقبت کنند؟
اسدی بیان کرد: در مرحله اول تمام افراد دیابتی باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مانند شستشوی مرتب دست ها، عدم حضور در مکان شلوغ، قرنطینه خانگی، رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن با حساسیت بیشتری نسبت به افراد عادی پیگیری کنند. در مرحله دوم سعی کنند انسولین کافی، نوار‌های تست و قرص های دیابت را در خانه داشته باشند و برای تامین یکی از افراد خانواده از خانه خارج شود. در صورت ابتلا به ویروس، دارو‌های مصرفی خود را با پزشک معالج بررسی کنند.این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم بیان کرد: در صورت ابتلای فرد دیابتی به کرونا ممکن است با توجه به نظر پزشک، تغییراتی در دارو‌های فرد بیمار داده شود.
اسدی گفت: افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا ممکن است با افت قند خون رو به رو شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود چند مرتبه در روز قند خون خود را کنترل کنند. همچنین این افراد به میزان کافی آب بنوشند و فشار خون خود را هم به طور مرتب چک کنند.فوق تخصص بیماری‌هایی غدد افزود: مدیریت و بهبود احساس و استرس در افرد دیابتی بسیار حائز اهمیت است. چرا که استرس میزان قند خون را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سعی کنند با برنامه‌های متنوع مثل ورزش در حد توان، تنفس عمیق، صحبت کردن با خانواده و خواب کافی میزان استرس خود را کاهش دهند.اسدی بیان کرد: در بیماران با بیماری متوسط تا شدید که نیاز به بستری در بیمارستان دارند با نظر پزشک معالج اغلب دارو‌های خوراکی آن‌ها قطع شده و تزریق انسولین به جهت کنترل قند خون شروع می‌شود. این بیماران بعد از ترخیص و مراجعه سرپایی به پزشک معالج راهنمایی‌های لازم را برای ادامه روند درمانی دریافت می‌کنند.

مصرف دارو در بیماران کرونایی مبتلا به دیابت
این فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: بیماران تب دار یا مبتلا به اسهال و استفراغ، در معرض کم آبی هستند. توصیه می شود دارو‌های خانواده امپا مانند گلوریپا و پگلینو مصرف نکنند. همچنین این افراد از دارو‌های لیراگلوتاید و ملیتاید به دلیل تشدید علائم و احتمال نارسایی کلیه استفاده نکنند. بیماران دیابتی بد حال به این نکته توجه داشته باشند در صورتی که در معرض اسیدوز لاکتیک هستند، از قرص متفورمین استفاده نکنند.اسدی در پایان تصریح کرد: پس از ترخیص با صلاحدید پزشک ممکن است به طور مجدد بیماران به درمان خوراکی قبل بستری برگردند یا تا مدتی همچنان تحت درمان با انسولین تراپی باشند. در واقع تا زمانی که در طوفان سیتوکینی هستند، درمان با انسولین برای بیمار بهتر است و بقا بیمار را افزایش می دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها