به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۲۴۶۳۴۹

پوتین بالاخره به بایدن تبریک گفت

پوتین بالاخره به  بایدن تبریک گفت
گروه بین الملل: شش هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیروزی جو بایدن را تبریک گفت.  پوتین گفت آماده همکاری با جو بایدن است.این اولین بار است که دولت روسیه رسما پیروزی  بایدن انتخابات ماه گذشته را تبریک گفت.کرملین پیشتر گفته بود که منتظر نتایج نهایی خواهد ماند.  با انجام مراسم اخذ رای اعضای مجمع گزینندگان ۵۰ ایالت آمریکا، پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر رسمیت یافت. پوتین اظهار امیدواری کرد که هر دو کشور بتوانند اختلافات خود را کنار بگذارند تا به حل مشکلات جهان کمک کنند.
روسیه در حالی با تاخیر پیروزی  بایدن را تبریک گفت که در انتخابات سال ۲۰۱۶، ولادیمیر پوتین جزو اولین رهبرانی بود که بعد از اعلام پیروزی  ترامپ برای او پیام تبریک فرستاد. هرچند در آن زمان هیلاری کلینتون، نامزد بازنده، شکست خود را پذیرفت و کار به شکایت نکشید. ترامپ هنوز از اعلام رسمی پذیرش شکست خود در انتخابات اخیر پرهیز کرده است.برخلاف دونالد ترامپ که اغلب از انتقاد از مسکو اجتناب می‌کرد،  بایدن روسیه را بزرگترین تهدید آمریکا توصیف کرده است.جو بایدن در سال ۲۰۱۱ میلادی و در مقام معاون رئیس جمهوری هم گفته بود که اگر او به جای  پوتین بود، دوباره نامزد انتخابات نمی‌شد، چون برای روسیه و شخص او بد است. پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا که پیروزی  بایدن را نشان می‌داد چین و روسیه تبریک به  بایدن را به اعلام نتایج رسمی موکول کردند.چین پیشتر گفته بود رویه‌اش این است که تا اعلام نتایج رسمی صبر کند در حالی که دوره پیش، قبل از اعلام نتایج رسمی پیروزی  ترامپ را تبریک گفته بود.
چین سرانجام یکماه پیش (۲۳ آبان/۱۳ نوامبر) پیروزی جو بایدن و معاونش کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت اما روسیه تا اعلام نتایج از سوی مجمع گزینندگان (الکتورال کالج) صبر کرد.
نتایج انتخابات آمریکا چگونه رسمیت می‌یابد؟
اگر چه این مرحله از انتخابات آمریکا در گذر زمان بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده اما بنابر قانون اساسی این کشور که نظام انتخاباتی آرای الکترال را برای انتخاب رئیس‌جمهوری تعیین کرده است، برگزاری مراسم رای‌گیری از سوی ۵۳۸ نماینده الکتورال که در نخستین دوشنبه بعد از دومین چهارشنبه ماه دسامبر برگزار می‌شود، به نتایجی که پیش‌تر هر ایالت اعلام کرده بود رسمیت می‌بخشد.در نظام انتخاباتی آمریکا مردم عادی در حقیقت به نمایندگان ایالتی خود در مجمع گزینندگان (الکترال کالج) رای می‌دهند و سپس این افراد هستند که در جلسه‌ای مانند آنچه امروز در مراکز ایالات برگزار شد، رای خود را به کیسه یکی از نامزدهای اصلی می‌اندازند.
برچسب ها: بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها