به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۲۴۶۳۵۶

راه‌ها برای تشکیل دولت لبنان به بن‌بست رسید

راه‌ها برای تشکیل دولت لبنان به بن‌بست رسید
گروه بین الملل: رئیس مجلس لبنان گفت: تمام راه‌های ممکن برای تشکیل دولت جدید در این کشور به بن‌بست رسید.
نبیه بری  وضعیت سیاسی لبنان را نگران‌کننده خواند و گفت:وارد تونلی تاریک شده‌ایم و من نمی‌دانم چطور قرار است از آن بیرون بیاییم.با وجود این  بری گفت: امیدوار است امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر آتی خود به لبنان بتواند به شکستن این بن‌بست کمک کند.از زمان کناره‌گیری دولت لبنان در پی انفجار مرگبار بندر بیروت، گروه‌ها و احزاب سیاسی نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولتی جدید به توافق برسند.این بن‌بست سیاسی در لبنان در حالی ادامه دارد که این کشور با بحران شدید اقتصادی و مالی روبرو است.
روز دوشنبه آخرین دور مذاکرات سعد حریری - که برای چندمین بار به عنوان نخست وزیر انتخاب شده - با میشل عون، رئیس جمهور لبنان بی‌نتیجه ماند و دو طرف در بیانیه‌هایی یکدیگر را مقصر تاخیر در تشکیل دولت معرفی کردند. حریری کمتر از دو ماه پیش برای تشکیل دولت به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. او یک سال پیش و در پی اعتراضات سراسری از این مقام استعفا کرده بود.
نبیه بری، رئیس شیعه مجلس لبنان و از متحدان سیاسی جنبش حزب‌الله، هم با انتقاد از هر دو طرف مذاکره گفت: "چرا به بن‌بست رسیدیم؟ پاسخ این سوال قطعا نزد رئیس جمهور و نخست وزیر منصوب است." بری با ارائه تصویری تیره و تار از وضعیت سیاسی لبنان گفت که تا سفر امانوئل مکرون به لبنان "تنها می‌توانیم منتظر باشیم."
 مکرون قرار است اواخر ماه جاری میلادی به لبنان سفر کند. این سفر سومین دیدار او از زمان انفجار ویران‌کننده بیروت در حدود چهار ماه پیش است.
انفجار بیروت بحران اقتصادی لبنان را تشدید کرد و به اختلافات سیاسی دامن زد.
فساد دولتی و سوء مدیریت در لبنان، این کشور را به بحرانی اقتصادی دچار کرده که از زمان پایان جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۹۰ بی‌سابقه است.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها