به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۴۶۵۳۰

افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه انسانی

افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه انسانی
گروه بین الملل: بخش توسعه سازمان ملل (UNDP) در تازه‌ترین گزارش خود در باره توسعه انسانی در افغانستان گفت که این کشور در سال ۲۰۱۹ با داشتن شاخص توسعه انسانی برابر با ۰.۵۱۱ در پایین‌ترین رده توسعه انسانی در میان کشورهای جهان قرار دارد.در این گزارش آمده که افغانستان در میان ۱۸۹ کشور جهان در رده بین ۱۶۹ الی ۱۸۹ قرار دارد.
شاخص توسعه انسانی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت در هر کشور، در سه معیار، زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب.
این شاخص‌ سالانه توسط سازمان ملل و بانک جهانی منتشر می‌شود و برای بدست آوردن آن شاخص‌های متعدد همانند آموزش، بهداشت، اقتصاد، اجتماع، محیط‌ ‌زیست، سیاست و سایر موارد در کشورهای مختلف بررسی می‌شود.
سازمان ملل گفته که بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۹ ارزش شاخص توسعه انسانی در افغانستان از ۰.۳۰۲ به ۰.۵۱۱ افزایش یافت که ۶۹.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده که امید به زندگی از هنگام تولد در این کشور به ۱۴.۵سال افزایش یافته است. میزان سالهای آموزش در جمعیت ۲۵ سال به بالا نیز در این کشور به طور متوسط ۲.۴ سال پیش بینی شده بود که به گفته سازمان ملل به ۷.۶ سال افزایش یافته است.در این گزارش آمده که درآمد سرانه مردم افغانستان بین سالهای ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰ درصد کاهش یافته است.
مرکز آمار افغانستان قبلا میزان درآمد سرانه را در این کشور ۶۴۷ دلار اعلام کرده بود.
در این گزارش همچنین توسعه انسانی در میان زنان افغان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۳۹۱ اعلام شده در حالیکه توسعه انسانی در میان مردان این کشور ۰.۵۹۳ ثبت شده و سازمان ملل گفته که این تفاوت جنسیتی در توسعه انسانی قابل توجه است.
در این گزارش از عبدالله الدردری، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان نقل قول شده که " نشر گزارش توسعه انسانی در سال جاری همزمان با پایان کنفرانس ژنو در مورد افغانستان و تعهد روشن جامعه جهانی برای ادامه حمایت از این کشور برای بهبود زندگی شهروندان افغانستان است".
او گفته است که اکنون تمام شرکای افغانستان باید با دولت و مردم افغانستان هماهنگ کار و همکاری کنند و به این کشور کمک کنند که در زمینه توسعه انسانی به جایگاه بهتر دست یابد.
در این گزارش آمده که فعالیت بشری می‌تواند باعث صدمه به طبیعت شود یا بر عکس آنرا دوباره احیا کند. هدف سازمان ملل ایجاد یک چرخه مثبت و پایدار است که مانع از ایجاد چرخه منفی برای نابودی طبیعت شود.بخش توسعه سازمان ملل افزود که تلاش دارد با سه راهکار از جمله تغییر هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، با توانمندسازی افراد از طریق توسعه انسانی برای رسیدن به تعادل و پایداری در سیاره زمین کمک کند.راهکار دیگر که این نهاد به آن اشاره کرده مشوق‌ها و مقررات است که با به کارگیری آن می‌توان شکاف بین رفتارها و ارزش‌ها را پر کرد.
راهکار سوم نیز راه حل‌های مبتنی بر طبیعت عنوان شده که به گفته این نهاد می‌توان توازن بین توسعه انسانی و حمایت از اکوسیستم را برای سلامت سیاره زمین ایجاد کرد.
در این گزارش آمده که افغانستان از منابع طبیعی غنی برخوردار است که می تواند منبع اصلی تامین مالی برای توسعه اقتصادی – اجتماعی در این کشور باشد. این نهاد تاکید کرده که این کارنیز نیاز به تعادل دارد تا بین بهره برداری از منابع طبیعی برای توسعه و حفظ محیط زیست و حفظ طبیعت برقرار شود.
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها